Zoekmachines trekken zichzelf voor

Er zijn maar weinig mensen, misschien wel niemand, die kunnen vertellen hoe de zoekalgoritmen van een zoekmachine werken. De meeste zoekmachines houden deze dan ook angstvallig geheim. Het doel is dat de zoekresultaten zo min mogelijk beïnvloed kunnen worden. Daarbij claimen de meeste zoekmachines een zo eerlijk mogelijk zoekresultaat te geven zonder sponsoren of zichzelf voor te trekken.

Onderzoek van Ben Edelman heeft echter het tegenovergestelde aangetoond. Juist omdat men geen inzicht kan krijgen in de algoritmen heeft hij 32 veel voorkomende zoektermen in de verschillende zoekmachines ingevoerd. Ondanks de veelal gelijke doelstelling, zo relevant mogelijke zoekresultaten, blijken er grote verschillen in te zitten. Edelman merkt vooral op dat op termen als ‘mail’, ‘calendar’ en ‘video’ Google en Yahoo! zichzelf hoger weergeven in de zoekresultaten dan dat anderen dat doen.

Zowel Google als Yahoo! lijken dus hun resultaten wel degelijk te beïnvloeden ondanks dat ze het tegendeel beweren. De kans dat de eigen dienst van één van deze twee zoekmachines hoger in de eigen zoekresultaten terug komen is drie keer groter als bij bijvoorbeeld directe concurrent Bing.

De hogere weergave in de organische zoekresultaten komt de zoekmachines echter niet ten goede. Uit de cijfers van Edelman blijkt dat de eerste ‘zelf-promotie-link’ vaak door de bezoekers wordt over geslagen. Bij Google in het geval van ‘mail’ en bij  ‘video’ voor Yahoo! blijkt ondanks dat ze zichzelf als eerste organische zoekresultaat vermelden er vaker op het tweede resultaat wordt geklikt dan het eerste. Dit zou bewijzen dat de voorkeur van de bezoekers ondergeschikt is aan de promotie van eigen diensten.

Ondanks dat ze bij Google altijd ontkennen organische zoekresultaten te beïnvloeden voor betalende klanten of zichzelf wijst Edelman op een video waarin Marissa Mayer, vice-president van Google, het tegenovergestelde zegt. Ze geeft aan dat ze bij de uitrol van Google Finance in 2006 ze zichzelf bovenaan hebben gezet: “It seems only fair right, we do all the work for the search page and all these other things, so we do put it first…

Intussen heeft Google gereageerd op het onderzoek van Ben Edelman: “Mr. Edelman is a longtime paid consultant for Microsoft, so it’s no surprise that he would construct a highly biased test that his sponsor would pass and that Google would fail.  Google never artificially favors our own services in our organic web search results, and we perform extensive user testing to ensure that search results are ranked in a way that provides users with the most useful answer.” Oftewel, Ben Edelman is niet objectief genoeg, omdat hij jarenlang voor Microsoft (het bedrijf achter zoekmachine Bing) heeft gewerkt. Nogmaals wordt benadrukt dat Google nooit zijn zoekresultaten heeft beïnvloed heeft.

Bij Invest Online hebben we een beetje onze twijfels over wie er nou eigenlijk gelijk heeft in deze discussie. Aan de andere kant vinden we het voornamelijk belangrijk dat een zoekmachine aan zijn doel voldoet: mensen helpen te vinden wat ze zoeken. Uit eerder genoemde voorbeelden blijkt dat als een zoekmachine zijn eigen resultaten ‘pusht’ degene die de zoekopdracht doet vanzelf doorklikt op het tweede zoekresultaat. Zolang de gebruiker niet de andere resultaten geweigerd wordt en het alleen gaat om de promotie van eigen diensten valt het volgens ons allemaal nog wel mee.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!