Zoekmachine marketing trends in 2011

Elk jaar is het weer de vraag ‘Wat worden de trends van dit jaar?’. Zo ook op het gebied van zoekmachine marketing. Indenty, het zoekmachine optimalisatie bureau voor professionals, brengt jaarlijks een trendanalyse uit op het gebied van zoekmachine marketing. De verwachting is dat zoekmachine marketing de komende vijf jaar met 20% tot 30% zal groeien. Wij lichten hier een paar opvallende SEO punten uit dit rapport uit.

SEO in 2011

Populariteit, techniek en content zijn drie zeer belangrijke punten voor SEO. Daarnaast zijn punten zoals een natuurlijk linkprofiel, snelheid van de website, lokale optimalisatie en optimalisatie voor social media die in 2011 een grote rol spelen voor een goede ranking in de zoekmachines.

Ook Google zit niet stil en blijft veranderingen aanbrengen in hun algoritme. Wat aan het begin van het jaar voornamelijk naar voren kwam is, dat Google hogere eisen stelt aan de gebruikerservaring van een website. De gebruiker staat meer centraal. Daarnaast gaan externe factoren, zoals social media, een grotere rol spelen. Een geoptimaliseerd profiel met veel autoriteit van veel waarde toevoegen aan een website.

Social media als factor in SEO

Sociaal zoeken is in opkomst daarmee neemt belang van sociale media voor SEO toe. Voor de zoekmachines is het gemakkelijk te zien wat vrienden leuk vinden dan dat ze het zelf moeten beoordelen. Vrienden hebben vaak dezelfde interesses en delen dit met elkaar. De Like-knop van Facebook geeft bijvoorbeeld aan welke websites leuk zijn volgens anderen. Voor het linkbuilding is dit een nieuw principe. Links die van vrienden komen krijgen een bepaalde waarde mee. De zoekmachines lezen deze links nu en verdelen waarde over de links. Daarnaast kijken zoekmachines naar het aantal social media links. Als mensen elkaar volgen dan zullen de links naar dezelfde website minder zwaar meewegen dan wanneer zij elkaar niet volgen.

Lokale factoren worden belangrijker

Lokaal vindbaar worden wordt in 2011 een grote trend. Er is tegenwoordig veel concurrentie binnen Google, hierdoor zijn sommige resultaten minder specifiek dan verwacht. Google heeft daarom een blok met lokale resultaten tussen de overige resultaten geplaatst. Dit maakt de zoekresultaten veel interessanter. Ook het zoeken via de mobiele telefoon neemt steeds meer toe, lokale zoekresultaten zijn daarvoor natuurlijk veel interessanter. Een website goed optimaliseren voor de lokale markt wordt in 2011 dus zeker iets om mee te nemen.

Naast deze punten wordt er ook nog aandacht geschonken aan de invloed van HTML-5 op SEO, de invloed van PageRank, linklbuilding, ‘Blackhat’ SEO-technieken en de snelheid van de website. Dit kan u bekijken in het gehele rapport. Download het hier

Mocht u meer willen weten over de trends op het gebied van zoekmachine marketing neem dan contact met ons op om te kijken wat wij voor u kunnen doen.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.