Instagram doet een boekje open

Zo werkt het algoritme van Instagram nu

Begin 2018 kondigde Instagram aan dat het algoritme aangepast zou worden met een meer chronologische en ‘frisse’ tijdlijn als gevolg. We hebben even moeten wachten, maar sinds begin juni laat het social medium weten dat het nieuwe algoritme uitgerold wordt. Tijd voor Instagram om een boekje open te doen over de werking van het nieuwe algoritme.

Instagram gebruikt machine learning om jouw tijdlijn helemaal af te stemmen op jou interesses. Deze tijdlijn is uniek, zelfs als je precies dezelfde personen zou volgen als iemand anders, zou je nog een andere tijdlijn te zien krijgen. Er zijn namelijk drie factoren die bepalen wat jij in je tijdlijn te zien krijgt:

  1. Interesses: Op basis van jouw Instagram gebruik bepaalt Instagram hoe groot de kans is dat jij een nieuwe post interessant gaat vinden. De interesses zie je nu al terug in de ‘Ontdek’-functie van Instagram. Als je één keer een sportvideo liket, dan staan er in vervolgens veel andere sportvideo’s in jouw ‘Ontdek’-feed.
  2. Chronologisch: Een nieuwe Instagram post krijgt voorrang op een oudere Instagram post. We gaan dus weer langzaam terug naar de chronologische tijdlijn.
  3. Relatie: Posts van mensen waar je vaak iets van liket, waarin je bent getagd of waaronder je een reactie hebt achtergelaten, krijgen in je tijdlijn ook meer voorrang. Wanneer je getagd wordt in een foto ziet Instagram dit als signaal dat je goed bevriend bent met deze persoon. Met het gevolg dat je meer posts van dat account in je tijdlijn te zien krijgt. Bedrijven kunnen hier slim gebruik van maken door hun volgers te stimuleren elkaar te taggen in foto’s.

Naast bovenstaande factoren spelen er ook nog andere punten mee bij het opbouwen van jouw tijdlijn:

  • Frequentie: Hoe vaak open jij de Instagram app? Als je Instagram vaak opent, is de kans groter dat je veel posts ziet, maar hoe minder je de app gebruikt, hoe meer er door Instagram gefilterd wordt. Als je maar eenmaal per dag de app gebruikt, krijg jij een beperkte feed te zien dan iemand die vaker kijkt.
  • Volgen: Als je veel verschillende accounts volgt, zal Instagram jou ook veel posts willen laten zien van verschillende accounts. Je zult daarom minder snel meerdere posts van één account te zien krijgen. Instagram biedt je dan als het ware een assorti aan van de accounts die jij volgt, zodat jij niet de hele tijd dezelfde personen ziet omdat ze veel posten.
  • Gebruik: Als je de Instagram app langer gebruikt, zul je ook meer te zien krijgen. Hoe lang je de tijdlijn bekijkt, neemt Instagram mee in het algoritme, zodat jij de meest interessante content blijft zien.

 

Instagram misvattingen

Instagram reageerde ook op een aantal vragen en theorieën die volgens Instagram niet waar zijn:

  • Er worden geen posts verborgen, als je lang genoeg scrollt kom je alles tegen.
  • Meer video’s dan foto’s? Het algoritme heeft geen voorkeur voor video’s of foto’s. Wanneer je vaker video’s liket of op video’s reageert, zul je automatisch ook meer video’s in je tijdlijn te zien krijgen.
  • Je komt niet hoger in de tijdlijn als je Stories, Live of andere features gebruikt.
  • Je wordt niet lager in de tijdlijn gezet als je veel content plaatst, maar er zal wel sneller iets anders tussenin geplaatst worden. Hierdoor zullen sommige posts minder opvallen.
  • Het maakt niet uit of je een persoonlijk of zakelijk Instagram account hebt voor de zichtbaarheid. Als bedrijf is het sowieso slim om gebruik te maken van een bedrijfsprofiel, omdat je zo meer inzichten in je account krijgt.
  • ‘Shaduwbannen’ is geen ding. Je content wordt niet verborgen als je te veel hashtags gebruikt of andere dingen doet die mensen niet leuk vinden

Kortom: het blijft belangrijk om posts te plaatsen die mensen leuk vinden en de interactie aan te gaan met je volgers. Zolang je volgers je foto’s en video’s liken en reacties achterlaten, is de kans groot dat je posts met regelmaat hoog in de tijdlijn van je volgers voorbij komen.

Wil jij met Instagram starten?

Benieuwd of Instagram iets voor jouw bedrijf is? Of zet je dit kanaal al in en wil je kijken naar de mogelijkheden voor shoppen of adverteren? Wij helpen je daar graag bij.

Ja, dit wil ik!

Invest Online
Daisy
Auteur: Daisy, Online Marketeer Als Online marketeer houd ik me bezig met Online Advertising, waaronder Google Shopping, Google Search, Bing Advertising en Social Media Advertising.

Plaats een reactie