Dé handleiding voor de
perfecte structuur van uw website!

Zes tips voor de ultieme URL-structuur

Waar denk je als eerst aan bij het vergroten van de vindbaarheid van je website? Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) zullen de bekendste onderwerpen met de grootste belangstelling in 9 van de 10 gevallen content en linkbuilden zijn. Waar minder belangstelling voor is? De URL-structuur. Onterecht: door dit basiselement van je site strak te zetten heb je de eerste stap in gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid al gezet! Maar hoe ziet de ultieme URL-structuur er uit? Met een groot onderzoek op basis van data van de top 100 Nederlandse resultaten van 1.000(!) verschillende zoekwoorden met een zoekvolume van minimaal 1.000 per maand, zijn zes tips opgesteld om je te helpen je URL tip top in orde te maken.

De eerste stappen die bij SEO worden gezet zijn na een technisch plan vaak het optimaliseren of aanmaken van content en het uitbreiden van het linkprofiel. Maar slaan we hiermee niet een belangrijke eerste stap over? Namelijk, één van de eerste onderdelen van je site die een potentiële bezoeker ziet: de URL.

De case

Maandenlang heb je geïnvesteerd in het optimaliseren van je website en het is gelukt: je staat in de top tien resultaten met een belangrijke pagina van je sportartikel-webshop. Toch lijkt het erop dat de bezoekers vaker op de link van die ene concurrent klikken dan op die van jou. Jullie hebben beide de page title en meta description sterk staan, dus daar zou het verschil niet moeten liggen. Zou het iets te maken hebben met je URL?

Wees nou eerlijk, welke URL zou jij eerder aanklikken?

De link naar je concurrent ziet er veel aantrekkelijker uit. Je ziet waar de site over gaat. Het is kort, overzichtelijk en er staan geen vreemde tekens is.

Het onderzoek

Om te onderzoeken of Google de URL ook aantrekkelijker vindt, hebben wij vanuit Invest Online een onderzoek gedaan naar de rol van URL-structuur op Google’s ranking. Op soortgelijke wijze als dit onderzoek van Searchengineland: http://searchengineland.com/infographic-ultimate-guide-seo-friendly-urls-249397

Met de top 100 Nederlandse resultaten van 1.000 verschillende zoekwoorden is onderzocht welke elementen van de URL samenhangen met een hogere positie in Google. Hiermee hebben we 100.000 URL’s kunnen vergelijken!

Zes tips voor de ultieme URL-structuur

Uit dit onderzoek hebben wij een zestal tips afgeleid. Bekijk onderstaande infographic om de ultieme URL-structuur ook voor jou website te creëren!
Heeft de infographic je interesse gewekt? Scroll dan nog even door! Onder de infographic is het volledige onderzoek ook te verkrijgen.

Invest Online infographic URL structuur en rankings

Nieuwsgierig geworden naar het volledige onderzoek?
Vul dan snel de benodigde gegevens in en ontvang per mail een download-link!


Gelieve dit veld leeg te laten.

Invest Online
Brenth Dijkgraaf
Auteur: Brenth Dijkgraaf, Online Marketeer Als online marketeer bij Invest Online richt ik mij op het verbeteren van gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van websites. Door mijn theoretische achtergrond aan de praktijk te verbinden creëer ik creatieve strategieën. Hiermee draag ik graag bij aan de online successen van diverse bedrijven!

Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats een reactie