Webwinkel Vakdagen 2018

Webwinkel Vakdagen 2018

Op 24 en 25 januari vond voor de 12e keer het grootste e-commerce-event van de Benelux plaats: de Webwinkel Vakdagen 2018. Wij van Invest Online waren hier natuurlijk bij en in deze blog delen wij graag onze ervaringen.

De Webwinkel Vakdagen 2018 waren twee dagen boordevol inspirerende sprekers, relevante thema’s en veel exposanten. Naast de stands op de beursvloer waren er maar liefst 12 lezingenzalen te vinden. In elke zaal kon je luisteren naar diverse, actuele thema’s. Er werden cases behandeld en praktische tips gegeven, die onmisbaar zijn voor iedereen die in de e-commerce business actief is. Tot slot was er één grote zaal ingericht voor keynotesprekers als Pieter Zwart (CEO van Coolblue) en Huub Vermeulen (CEO van bol.com).

Hieronder vertellen we je meer over twee interessante keynotesprekers, Pieter Zwart en Olivier van Duijn (CEO Marktplaats), leer daarnaast hoe Blendle uit het niets uitgroeide tot een succesvolle startup mede dankzij Marten Blakesteijn (Blendle). En krijg tot slot 10 tips voor meer conversie uit Google Shopping dankzij Bas Linders (Evoworks).

Pieter Zwart (Founder & CEO Coolblue) – Coolblue en zijn obsessieve focus op klanttevredenheid.

 ‘’Doe het niet!’’ begint Pieter Zwart zijn verhaal. ‘’Start nooit een e-commerce shop”, voegt hij eraan toe. Helaas is dat voor de meeste bezoekers in de zaal al te laat. Volgens Pieter Zwart doet iedereen in de e-commerce wereld hetzelfde; ‘plaatje, knopje, prijsje’, zoals hij dat trucje noemt. Men kan zich enkel onderscheiden in prijs, want het plaatje en het knopje zijn vaak hetzelfde.

Daarom focust Coolblue zich op de klant, ofwel het maken van ‘klantreizen’.

  • Waarom koopt men een nieuwe wasmachine? Niet omdat deze van de nieuwste technologieën is voorzien. Nee. Het juiste antwoord is omdat de oude wasmachine kapot is.
  • Waarom koopt men een nieuwe laptop? Niet omdat deze kapot is. Nee. Het juiste antwoord is omdat de oude laptop langzaam is geworden.
  • Waarom stuurt men een nieuwe televisie retour? Niet omdat deze niet aangesloten kan worden. Nee. Het juiste antwoord is omdat deze te groot blijkt te zijn.

Wanneer je op bovenstaande vragen het juiste antwoord weet te geven, kun je gaan werken aan de zogenaamde ‘Net Promotor Score’. Om deze score te meten wordt de volgende vraag gesteld: ‘Zou je ons aanbevelen bij een vriend?’. Vervolgens mag de klant een rapportcijfer geven tussen de 0 en de 10. Wanneer een klant een cijfer geeft wordt deze gecategoriseerd:

  • Detractors: deze respondenten geven een score tussen de 0 en de 6 en zijn hoogstwaarschijnlijk ontevreden over de organisatie.
  • Passives: deze respondenten geven een score van 7 of 8. Deze mensen zijn tevreden over de organisatie.
  • Promotors: deze respondenten geven een score van 9 of 10 en zijn zeer enthousiast over de organisatie.

Coolblue heeft een NPS Score van 67. Dat is uitzonderlijk hoog. Het geheim? “Gewoon verwonderen”, aldus Pieter Zwart. Zo levert Coolblue gratis op zondag, wordt je ervan verzekerd dat je ten minste vijf keer moet lachen tijdens het lezen van de algemene voorwaarden en tot slot hebben we daar onze klantenservicemedewerkster, Nicole. Nicole sprak vandaag mevrouw de Wit. Mevrouw de Wit wilde graag de Ipad mini bestellen voor haar dochter, zij is net geslaagd voor haar examen. Nicole helpt mevrouw de Wit op weg en verzekerd haar ervan dat haar bestelling morgen wordt bezorgd. Tijdens het inpakken van de Ipad mini schrijft Nicole een kaartje: “Van harte gefeliciteerd met het slagen voor je examen en geniet van deze aankoop”. De volgende dag wordt het pakketje met het kaartje bij de familie de Wit bezorgd. Zo doen ze dat bij Coolblue, iedere dag worden hier wel 20 handgeschreven kaartjes verstuurd.

“Maak het verschil tussen een 7 en 8 of een 10 met een glimlach – Pieter Zwart”. Dat is het geheim van Coolblue.

Olivier van Duijn (CEO Marktplaats, GM Ebay classifieds group Benelux) – 17 miljoen marktplaatsen.

Oliver van Duijn wees ons op het feit, dat het in deze snel veranderende wereld, belangrijk is dat een organisatie zich aanpast. Zo maakt hij de vergelijking tussen ondernemen en de onderstaande theorie van Darwin.

“It is not the strongest of species that survives, nor the most intelligent . It’s the one that is the most adaptable to change”.

Langetermijn doelstelling

Om Marktplaats aan te passen aan de snel veranderende wereld, worden er lange termijn doelstellingen geformuleerd. Door doelstellingen op te stellen en deze in stappen te verwezenlijken, is het volgens de CEO van Martplaats mogelijk om de organisatie aanzienlijk te verbeteren. Een lange termijn doelstelling van Marktplaats is bijvoorbeeld dat ze de tijd die het kost om een product op Marktplaats te plaatsen of aan te schaffen drastisch willen verlagen.

Organisatie structuur

Om deze doelstelling te verwezenlijken heeft marktplaats zelfs de organisatiestructuur aangepast. De organisatie is namelijk van een traditionele structuur omgezet naar de volgende afdelingen: acquisitie, het zoeken, handelen en de reactivatie.

Data verzamelen

Daarnaast wees de heer Van Duijn ons op het belang van het verzamelen van data. Door data te verzamelen kun je namelijk op basis van gemeten resultaten verbeteringen aanbrengen. Dit heeft er bijvoorbeeld in geresulteerd dat Marktplaats het proces voor het plaatsen van nieuwe producten, binnenkort gaat verbeteren met behulp van software die producten herkent in de geüploade afbeeldingen.

Marten Blankensteijn (Oprichter Blendle en universiteit van Nederland) – Hoe Blendle uit het niets uitgroeide tot een succesvolle startup

Blendle is een platform waar je verschillende artikelen kunt lezen van verschillende kranten en tijdschriften. Marten Blankensteijn vertelde in zijn presentatie een inspirerend verhaal over hoe Blendle van een kleine start-up uitgroeide tot een internationaal platform.

Traditionele media

Hierin viel op dat de kranten bij de start van Blendle niet zaten te wachten op een online platform. En dat het met name een uitdaging bleek om de traditionele kranten zover te krijgen om content op het platform te plaatsen.

Investeerders

Toen het eenmaal gelukt was om een aantal kranten en tijdschriften aan het platform toe te voegen en het geld begon op te raken, klopten twee van de grootste media bedrijven van de wereld op de deur. Axel Springer en The New York Times zagen wel brood in het concept en investeerden 3 miljoen euro in de start-up. Ondanks de minimale marketing inspanningen groeide Blendle uit tot een platform met meer dan een miljoen gebruikers.

Personalisatie

Het succes van Blendle zit met name in het feit dat ze gepersonaliseerde content aanbieden aan gebruikers. Zo wordt er op basis van slimme algoritmes en profiling aan iedere gebruiker andere content getoond. Daarnaast zijn alle pagina’s tot in den treure geanalyseerd en geoptimaliseerd om het aantal conversies te maximaliseren en het gebruiksgemak te vergroten.

Google Shopping – Lezing 1: 10 tips voor meer conversies uit Google Shopping – Bas Linders.

Voor veel ondernemers in de e-commerce is Google Shopping niet meer weg te denken uit de onlinemarketingstrategie. Daarom laat Bas Linders tijdens zijn presentatie zien hoe je meer conversie uit shopping campagnes kunt halen, door de inzet van AdWords scripts, een goede product feed en bied- en optimalisatiestrategieën. Geen langdradige verhalen.

Er volgden slechts 10 praktische tips die direct toepasbaar zijn. We hebben ze hieronder voor jou op een rijtje gezet.

  1. Bepaal vooraf je strategie. Generiek, specifiek of generiek en specifiek. Geef generieke campagnes een lage cpc en specifieke campagnes een hoge cpc.
  2. Sluit zoekwoorden actief uit. Stuur iemand hierdoor naar de juiste advertentiegroep/producten. Geef generieke campagnes dan ook een hoge prioriteit en specifieke campagnes een lage prioriteit.
  3. Optimaliseer je feed voortdurend. Hogere biedingen zorgen namelijk niet per se voor meer vertoningen. Werk je feed regelmatig bij. Minimaal 1x per dag.
  4. Kies en evalueer je attributiemodel. Verdiep je in de verschillende toeschrijvingsmodellen en kies hetgeen wat het beste bij jou past. Genereer je meer dan 600 conversies in 30 dagen? Kies dan voor het data driven attributiemodel.
  5. Wees kritisch op de standaard campagne instellingen. Kies voor versneld weergeven voor de beste inzichten.
  6. Maak gebruik van doelgerichte RLSA lijsten. Maak deze doelgroepen aan in Analytics of Adwords. Doe vervolgens bodaanpassingen op lijsten met een goede ROAS.
  7. Filter en segmenteer op productniveau zodat je diepgaand kunt analyseren op productniveau. Voeg altijd alle producten toe aan shopping campagnes zodat filteren op productniveau mogelijk is.
  8. Maak gebruik van Category mapping. Voeg Google categorieën toe volgens de Taxonomy.
  9. Maak gebruik van automation. Sluit bijvoorbeeld andere merknamen in zoekopdrachten uit of focus alleen op niche zoektermen door middel van scripts.
  10. Analyseer, test, optimaliseer en laat het met rust. Verzamel genoeg data voordat je gaat optimaliseren.

“Learn from yesterdag, live for today, look to tomorrow, rest this afternoon – Charles M. Schulz. Zo haal je meer conversie uit Google Shopping volgens Bas Linders.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.

Benieuwd waar er online nog kansen liggen?

 

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF
 

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.