Website vindbaar maken

Het aantal websites in Nederland blijft maar groeien. In augustus 2010 stond de teller bij het SIDN van geregistreerde .nl-domeinnamen al op 4,2 miljoen. Hierin verwachten ze de aankomende jaren alleen nog maar een groei. Maar hoe maak je jouw website nou goed vindbaar tussen al die andere websites? Zonder al te veel kennis van het bouwen van website kan je de pagina’s toch al optimaliseren voor de zoekmachines. Zo kan je bijvoorbeeld al de volgende punten op je website eens nalopen en optimaliseren.

Title tag

De title tag is de titel van elke pagina op de website en is een belangrijke factor die je ranking in de zoekresultaten bepaalt. Het biedt je tevens een goede mogelijkheid om de belangrijkste zoekwoorden van de pagina erin te verwerken. Er zijn nog genoeg websites te vinden waar alleen ‘Home’ of ‘Welkom’ in de title staan. Zorg er dus altijd voor dat deze goed is geoptimaliseerd.

Volgens de richtlijnen van Google mogen er 70 karakters (incl. spaties) in de titel tag staan. Er is een sterke correlatie tussen het plaatsen van zoekwoorden vooraan in de title tag en hoge rankings. Het plaatsen van zoekwoorden vooraan in de title is ook beter uit usability oogpunt. Gebruikers zullen eerder op zoekresultaten klikken waar zij hun zoekwoorden tegenkomen.
Een bedrijfsnaam in een title tag verweken is nog steeds aan te raden. Gebruik het koppelteken ‘-‘ of ‘|’ teken om de bedrijfsnaam te scheiden van de zoekwoorden.

Aangezien elke pagina van een website uniek moet zijn. Moet een titel tag ook uniek zijn. Herhaal hetzelfde woord niet meerdere malen in de titel tag. Een goed voorbeeld van een tittel tag is al volgt:
“Pagina titel / Belangrijk zoekwoord | korte beschrijvende zin met keywords | websitenaam”

Meta descriptions

Naast de title tag zijn de meta descriptions ook een goede mogelijkheid om de bezoeker over te halen om op je website te klikken in de zoekresultaten. Zorg er dus voor dat er een call-to-action in de descriptions staat.
De meta descriptions worden in de Google resultaten weergegeven op twee regels die in totaal ongeveer 160 karakters kunnen bevatten, inclusief spaties. Het is veiliger om een totaal van 150 karakters aan te houden. Maak in een korte zin duidelijk wat de bezoeker op de betreffende pagina kan vinden. Belangrijk hierin is om het belangrijkste zoekwoord van de pagina op te nemen in de meta description. Als bezoekers op deze termen zoeken en ze staan in de meta description, dan worden ze vetgedrukt weergegeven. Dit maakt de kans dat de bezoeker door klikt alleen maar hoger.

Content

Tekstuele content is het belangrijkste onderdeel van een website. Zonder content geen website.
Google kan uit de tekst lezen waar de pagina over gaat en daar een waarde aan geven. Mocht er iemand dan op woorden zoeken die in de tekst verwerkt zijn, haalt Google de pagina naar boven en toont deze in de zoekresultaten van de bezoeker.
Wanneer er geen content op een pagina staat, kan Google moeilijk beoordelen waar de pagina over gaat en niet juist indexeren. Als Google de pagina niet voor een bepaald keyword kan indexeren, kan het op dat keyword ook niet een hoge ranking geven in de zoekresultaten.
Over het algemeen zijn 200 tot 450 woorden per pagina voldoende. De tekst moet duidelijk aangeven waar de pagina over gaat en wat de bezoeker kan verwachten op de pagina. Plaats ook belangrijke keywords in de tekst zodat Google deze scant en de pagina zo meer waarde krijgt op die keywords. Het gemiddelde percentage dat het keyword mag voorkomen in de tekst ligt rond de 2 en 5%. Dit noemen ze ook wel de keyword density. Let erop dat de keyword density niet te hoog wordt. Google moet niet het vermoeden krijgen dat het wordt opgelicht. Google kan dit ‘afstraffen’ door het geven van een lagere waarde aan de website.

Headings

Wanneer er content op een pagina staat, leest het voor de bezoeker gemakkelijker als er kopteksten/headings per paragraaf worden getoond. Dit is tevens een goede mogelijkheid om aan Google aan te geven wat belangrijk is en waar de tekst over gaat. Deze headings kunnen variëren van belangrijk (H1) tot minder belangrijk (H6). Probeer in deze headings weer de zoekwoorden te verdelen, waar de belangrijkste in de H1 geplaatst moet worden. De content van de pagina begint ook meestal met een H1 tag.
Gebruik niet telkens dezelfde headings maar varieer hierin. Gebruik ze net zoals paragraafkoppen in een rapportage of verslag. Google waardeert het eerste gedeelte van de content beter en hoger dan het onderste gedeelte. Ook daarom is het belangrijk om in de H1 tags de belangrijkste zoekwoorden te vermelden.

Hulp nodig?

Hulp of advies nodig om uw interne factoren te optimaliseren? Wij helpen u graag om uw website vindbaar te maken.


Hulp nodig? Neem contact met ons op!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.