Webinar Feed Driven Google Shopping Optimalisatie

Op woensdag 22 augustus verzorgden Erik van der Linden (Invest Online) en René Bisschop (DataFeedWatch) het webinar ‘Feed Driven Google Shopping Optimalisatie’. Gedurende het webinar kwamen diverse documenten en links naar voren. Deze hebben we hieronder voor je opgesomd. Ook hebben we een aantal extra links voor je!

Handige links voor Feed Driven Google Shopping Optimalisaties

  • Productspecificaties
    Alle mogelijke, vereiste én optionele productspecificaties op een rijtje.
    Bekijk hier alle productspecificaties voor je producten in Google Shopping.
  • Google-producttaxonomie
    Het productkenmerk product category (in de feed opgenomen als veld ‘google_product_category’) bepaalt de categorie van het artikel. Mede hierdoor zorg je ervoor dat jouw productadvertentie wordt weergegeven bij de juiste zoekopdrachten.
    Meer informatie over Google producttaxonomie
    Download de Google producttaxonomie
  • Productafbeeldingen
    Productafbeeldingen in een productfeed dienen te voldoen aan diverse kwaliteitseisen. Zo dienen niet-kledingafbeeldingen ten minste 100 x 100 pixels te zijn en kledingafbeeldingen ten minste 250 x 250 pixels. Zorg ervoor dat er geen andere producten of personen op de afbeeldingen staan. Wanneer er meerdere artikelen binnen het product vallen, maak je gebruik van ‘is_bundle’
    Alle minimumvereisten van productafbeeldingen
  • GTIN
    Het gebruiken van GTIN in productfeeds is één van de belangrijkste kenmerken. Naast de producttitel, omschrijving en productcategorie zorgt GTIN ervoor dat jouw producten bij de juiste zoekopdrachten worden getoond. Daarnaast maakt GTIN het mogelijk om gegroepeerd vertoond te worden, samen met andere aanbieders die hetzelfde product (met de betreffende GTIN) aanbieden.
    Meer informatie over de vereisten van GTIN
  • Biedstrategieën
    Binnen Google Ads zijn er verschillende automatische biedstrategieën (ook bekend als Slim Bieden) mogelijk. Hierbij kan je denken aan eCPC, Doel-CPA en Doel-ROAS.
    Meer informatie over het bepalen van de beste biedstrategie
  • Automatische artikelupdates
    Gestructureerde opmaak van producten zorgen er niet automatisch voor dat afwijkende productdata, zoals prijs en beschikbaarheid worden bijgewerkt in het Merchant Center (en dat je hier geen afkeuringen op krijgt). De gestructureerde opmaak is een aanknopingspunt voor Google om bijvoorbeeld de prijs en beschikbaarheid van een product vast te stellen. Het bijwerken van de data kan middels automatische artikelupdates, welke ingeschakeld kan worden in het Google Merchant Center.
    Over automatische artikelupdates
  • Schema.org / Structured Data
    Productenkenmerken op de website kunnen middels schema.org gestructureerd opgemaakt worden. Hierdoor wordt Google beter geïnformeerd over de productkenmerken, wat zowel betrekking heeft op de organische vindbaarheid als mede de automatische artikelupdates in het Google Merchant Center.
    Tool voor gestructureerde gegevenstest
  • Gebruiken van speadsheets
    Gedurende het webinar kwamen er diverse voorbeelden aan bod van het combineren van Google Spreadsheets met DataFeedWatch en productfeeds.
    Twee van deze voorbeelden worden beschreven in dit DataFeedWatch blogartikel ‘Optimaliseer je feed met Google Spreadsheet lijsten‘.

 

Wil je meer informatie over of hulp bij opzetten/optimaliseren van Google Shopping Campagnes?

  
Erik van der Linden (Invest Online)
Online Marketeer
erik@investonline.nl
LinkedIn

  
René Bisschop (DataFeedWatch)
Country Manager Benelux
rene@datafeedwatch.com
LinkedIn