Meten, analyseren en optimaliseren
van je website en webshop

Webanalytics

Zichtbaar zijn is natuurlijk stap 1 wanneer het gaat om jouw online activiteiten. Ervoor zorgen dat de website door potentiële klanten gevonden kan worden en dat ze hier ook gemakkelijk hun producten kunnen bestellen of diensten af kunnen nemen. Maar hoe presteer je nou precies online? Dat is natuurlijk iets wat je daarna ook wel inzichtelijk moet krijgen.

Waarom webanalytics?

   

Vraag direct advies aan ›

 

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is bij uitstek het programma dat gebruikt wordt om vrijwel alle gebeurtenissen op jouw website te meten en inzichtelijk te maken. Zo krijg je een duidelijk beeld bij de bezoekers, waar zij vandaan komen en welke pagina’s zij bekijken. Ook de tijd dat men op de website blijft of via welke pagina ze de website weer verlaten, zijn allemaal factoren die perfect inzichtelijk te maken zijn. Logischerwijs zijn de juiste instellingen en rapporten noodzakelijk om dergelijke onderdelen goed te kunnen bekijken.

Om dat inzichtelijk te krijgen, moet je natuurlijk wel weten waar dat dan precies allemaal te vinden is. Plus, wat zijn dan precies de goede cijfers om naar te kijken?

De variabelen

De belangrijkste kernvariabelen zijn natuurlijk je bezoekers (ook wel sessies in Google Analytics) en het conversiepercentage (percentage van de bezoekers die ook daadwerkelijk over gaan tot een aankoop of de afname van een dienst). Samen vormen deze de hoeveelheid transacties op de website. Vermenigvuldig deze met de gemiddelde orderwaarde en dan kom je uit op de omzet.

Bezoek x Conversie% = Transacties x Gemiddelde waarde = Omzet

 

Dat klinkt simpel, en dat is het natuurlijk in principe ook. Al moet je er wel vanuit kunnen gaan dat je data betrouwbaar is én moet je weten waar je alles uiteindelijk terug kunt vinden. Daar kunnen wij bij helpen.

Bij Invest Online bieden we jou namelijk verschillende mogelijkheden. Enerzijds kunnen wij er voor zorgen dat alles correct staat ingesteld en dat de juiste actiepunten worden opgepakt om de data helemaal betrouwbaar te maken. Dit doen we middels twee pakketten die je bij ons af kunt nemen; het Analytics Basis Pakket en het Analytics Advanced Pakket. Anderzijds kunnen we jou vervolgens ook laten zien waar je alles terug kunt vinden en hoe je naar de data moet kijken. Dat gaat door middel van Analytics trainingen waarbij eenzelfde onderscheid te maken is tussen een Analytics Basis Training en een Analytics Advanced Training.

Meten = weten

Met Google Analytics krijg je exact inzicht in de resultaten van je onlinemarketingactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan het gedrag van klanten op je website, maar ook aan je online campagnes. Met deze informatie kun je online doelen stellen en gericht verbeteracties inrichten.

Waarom Google Analytics?

Een aantal feitjes op een rijtje over Google Analytics!

    

 

Voor website én webshop

Google Analytics kan worden gebruikt op zowel je website als je webshop. We richten doelen en dashboards voor je in en leggen je uit hoe het werkt. Daarna kun jij zelfstandig aan de slag met het verbeteren van je online marketing. Heb je al een Google Analytics-account? Onze experts kunnen die ook voor je optimaliseren.

Ontdek de mogelijkheden

Heb je vragen over de implementatie of inrichting van Google Analytics? Onze web analytics experts staan voor je klaar!

Vraag direct advies aan ›

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.