Wat we hebben geleerd in 2010

Het is goed om in de gaten te houden welke technieken collega’s en concurrenten toepassen in de wereld van de zoekmachine optimalisatie. Omdat we het hebben over een dynamische wereld waarin de wetten steeds aangepast en verscherpt worden moeten we bovenop de laatste ontwikkelingen blijven zitten. Op het blog van SEOmoz verscheen afgelopen vrijdag een filmpje met een samenvatting van de tien belangrijkste leermomenten op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Sommige zijn interessant, sommige open deuren, wellicht niet allemaal van toepassing op de Nederlandse markt maar wel het bestuderen waard. Vanwege de feestdagen werd deze presentatie van Jamie Steven gepresenteerd met een hele mooie kerstbaard:

1. Search is here to stay.
Het is dit jaar nog maar eens benadrukt dat zoekmachines niet (snel) vervangen zullen worden. Al tijden zijn er mensen die roepen dat social media en web 2.0 de zoekmachines doen ondersneeuwen. Zoekopdrachten op kanalen als Facebook en Twitter groeien enorm. Maar de cijfers laten ook zien dat het aantal zoekopdrachten in de zoekmachines toeneemt.

2. Social and search are interconnected.
We begonnen het al te vermoeden, maar nu is met een aantal onderzoeken en test ook bewezen dat social media van toegevoegde waarde is voor zoekmachine optimalisatie. Lange tijd leek het totaal geen invloed te hebben, maar onder andere een onderzoekje van Danny Dover heeft uitgewezen dat een pagina met 20 á 30 links veel minder hoog terug kwam in de zoekresultaten als een pagina waar 450 keer naar verwezen werd op Twitter. Dit geeft aan dat er grotere volumes nodig zijn voor resultaat, maar kennelijk wel degelijk invloed heeft. De vraag bestaat nog wel of deze invloed op langere termijn nog steeds merkbaar is of dat de ranking heel vluchtig weer terug loopt.

3. Mentions can trigger crawling and indexing.
Bij SEOmoz is het ze opgevallen dat genoemd worden in de pers leidt tot hogere zoekvolumes. Een voorbeeld aangehaald door Jamie Steven in de presentatie is een start-up wat wordt genoemd in de Wall Street Journal zonder directe links naar hun site. De Google robots die het internet afstruinen op zoek naar nieuwe pagina’s toonden hogere activiteit op deze merknaam. Belangrijke websites of gerenommeerde media kunnen dus zonder het gebruiken van links invloed hebben op de zoekresultaten.

4.  Bing and Yahoo! are not a Google killer.
Halverwege 2009 sloegen Yahoo! en Bing (Microsoft’s zoekmachine) de handen in één om een front te vorm tegen de monopoliepositie van Google. Nu 2010 afgelopen is blijkt dat op de Amerikaanse markt Google nog steeds ruim tweederde van de zoekopdrachten wordt uitgevoerd met Google. In Nederland is dat volgens een onderzoek uit juni dit jaar 94%.

5. New search engines are still emerging.
Het blijft niet bij de drie grootste zoekmachines die we kennen. Google, Yahoo! en Bing krijgen er nog steeds concurrentie bij. Nieuwe zoekmachines die ieder wat unieks denken te brengen. In de presentatie van SEOmoz wordt Blekko als een interessante nieuwe speler genoemd, maar is amper bekend in Nederland. De grootste concurrenten hier zijn juist de Nederlandstalige zoekmachines als Ilse of Vinden.nl.

6. Google’s intent on local competition.
Google is afgelopen jaar erg druk geweest om hun lokale zoekresultaten te optimaliseren. Ze vinden het belangrijk mensen de lokale informatie te kunnen geven. Veel van hun nieuwe diensten zijn hier op gericht zoals we eerder dit jaar al beschreven hebben. SEOmoz vindt Yelp een beter alternatief, maar dat is in Nederland totaal niet het geval.

7. Alternative link data sources will fill Yahoo!’s gap
Het feit dat Yahoo! verschillende diensten aan het afstoten is en de samenwerking met Bing is aangegaan betekent dat een deel van de data van Yahoo! verloren gaat. Als één van de internetpioniers betekent dit dat er veel data verloren zal gaan. Het wegvallen van Yahoo! Site Explorer lijkt niet het verlies te zijn waar men in eerste instantie voor vreesde.

8. Topic Modeling (might) matter.
Bij SEOmoz denken ze ontdekt te hebben dat Topic Modeling relevant is voor zoekmachines. Dit is echter nog geen bewezen techniek. De techniek houdt in dat zoekmachines zelf bedenken welke termen rondom een zoekwoord horen. Zodat wanneer men bijvoorbeeld de zoekterm Clark Kent gebruikt de zoekmachines zelf bedenken dat dit een term is gerelateerd aan Superman. Dan zouden de zoekmachines ook pagina’s die in het teken staan van Superman maar niet de term Clark Kent bevatten naar voren halen.

9. Google is struggling against link spam manipulation.
Het doel van Google is om zoveel mogelijk ‘valse’ links tegen te gaan. Links die op alleen geplaatst zijn alleen om meer links naar een bepaalde pagina te krijgen. Die van totaal niet relevante pagina’s komen omdat er voor betaald is of pagina’s die alleen maar bestaan uit links. Google zal volgend jaar hier wellicht harder tegen optreden, maar heeft op het moment nog moeite met het tegengaan van deze praktijken.

10. SEO still “don’t get no respect”
Jamie van SEOmoz vindt dat zoekmachine optimalisatie niet voldoende respect krijgt. Hij rekent voor dat 20 miljard dolar aan advertenties binnen Bing en Google betaald wordt wat 15% van het verkeer oplevert. Dat terwijl SEO, oftewel pagina’s geoptimaliseerd voor organische zoekresultaten, 85% van het verkeer oplevert. Hier gaat ‘slechts’ 2 miljard dolar in om. Daarom vindt hij het een te weinig gewaardeerde methode, waar meer aandacht naar uit mag gaan.

Dit is volgens SEOmoz de top 10 van belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van zoekmachine optimalisatie van dit jaar. Invest Online wenst iedereen een gelukkig nieuw jaar en hoopt dat u in 2011 maar goed gevonden mag worden!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!