Grens voor sterren in Google Adwords verhoogd
van 30 naar minimaal 150 beoordelingen

Waarom je minder verkopersbeoordelingen ziet in Google AdWords

Google heeft de richtlijnen voor het tonen van de verkopersbeoordelingen (oftewel de befaamde sterren) bij de AdWords advertenties naar eigen zeggen ‘ergens eind deze zomer’ aangepast. Waar je eerder slechts 30 beoordelingen in de afgelopen 12 maanden nodig had voor de sterren, hebben ze dit aantal opgeschroefd naar 150*! Daarnaast moet de gemiddelde beoordeling ten minste 3,5 sterren of hoger zijn. (score van 7,0 of hoger).
*Kleine uitzondering: In sommige gevallen worden er beoordelingen weergegeven voor verkopers met minder dan 150 recensies. Dit gebeurt alleen als er voldoende gegevens uit andere bronnen zijn om een nauwkeurige beoordeling te maken.

Controleren van AdWords sterren

Met deze wijziging bestaat er de kans dat bij de advertenties van AdWords de sterren zijn verdwenen. Wil je weten of jouw account is getroffen en geen sterren meer krijgt bij de AdWords advertenties? Dit kan je eenvoudig via de volgende link controleren: https://www.google.com/shopping/seller?q=voorbeeld.nl Vervang hierin voorbeeld.nl door de gewenste domeinnaam. Zie je beoordelingen? Mooi, dan voldoe je aan de vereisten en zullen de verkopersbeoordelingen worden getoond (indien Google dit voor de betreffende zoekterm en positieve relevant genoeg vindt).

Krijg je de melding “Er zijn geen beoordelingsgegevens beschikbaar voor deze verkoper.” dan voldoet de website niet (meer) aan de voorwaarden. Als je in de AdWords statistieken van juli 2016 wel vertoningen ziet dan lijkt het erop dat de klant de afgelopen 12 maanden minder dan 150 beoordelingen heeft gehad en de sterrenvermelding is verloren. Dit kan je binnen AdWords onderzoeken via Alle campagnes > Advertentie-extensies > Weergeven: Rapport ‘Geautomatiseerde extensies’ en kies dan voor de periode 1 juli t/m 31 juli 2016.

beoordelingen-juli
Klik op de afbeelding voor grote versie

Stimuleren van (meer) recensies

Heb je minder dan 150 beoordelingen in de afgelopen 12 maanden en wil je wel graag sterren bij jouw AdWords advertenties? Dan is het zaak om de recensies via een van de recensiewebsites te stimuleren. Maak je hier nog geen gebruik van? Sluit je dan aan bij bijvoorbeeld KiYoh, The Feedback Company of TrustPilot.

Het belang van de sterrenvermeldingen in Google Search, maar vooral ook in Google Shopping blijft erg groot te noemen. Naast dat de beoordelingen vertrouwen en een transparant beeld van de verkoper geven weegt dit in veel gevallen erg mee in de keuze van de consument. Tijdens het aankoopproces worden diverse factoren afgewogen, denk hierbij aan prijs, voorwaarden (verzendkosten, retourneren, garantie e.d.), levertijd maar ook de beoordelingen van andere klanten. Zeker in gevallen waarbij diverse factoren van verschillende verkopers gelijk zijn, kunnen de verkopersbeoordelingen de doorslag geven. In dit artikel werd er al geschreven over het belang ervan.

2 voorbeelden van verkopersbeoordelingen

Google AdWords Search
Sterren-AdWords-Search

Google AdWords Shopping
Sterren-AdWords-Shopping

Over deze wijziging zijn geen (grote) mededelingen gedaan door Google, maar de wijziging is inmiddels wel verwerkt in deze en deze supportpagina’s van Google.

Dit artikel verscheen ook op Frankwatching

Invest Online
Erik van der Linden
Auteur: Erik van der Linden, Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij dagelijks bezig met het optimaliseren van verkeer naar websites (Online Advertising, waaronder Google Search, Google Shopping, Bing Advertising en Prijsvergelijkers) en het verbeteren van websites voor de beste prestaties en rendement (Conversie Optimalisatie).

Er zijn 2 reacties op dit artikel

M van Os schreef:

Als kleine (sinds enkele maanden gestarte) webshop investeren wij in Google Shopping, FeedBack Company, AfterPay, overige advertenties etc. Het sterrengebeuren speelt ook bij ons een grote rol. Echter de respons op uitnodigingen van de FeedBack Company is erg laag, al scoren wij wel gemiddeld een 9.
30 reviews per maand is dus voorlopig al een moeilijk haalbare kaart. Het verbijstert ons dus ook zeer dat Google het minimale aantal reviews heeft verhoogd naar 150 per maand, een verhoging van 500%!!!!!!
Het komt ons dan ook behoorlijk ongeloofwaardig voor dat Google dit doet in het belang van de consument. Eerder denken wij dat Google dit doet in het belang van Google!
Voor de consument is het juist belangrijk dat niet alleen de mega webshops zoals Zalando, Wehkamp etc. beoordeeld kunnen worden op het aantal sterren, maar dat ook vooral de kleinere webshops betrouwbaar over komen.
Ook stoort het ons enorm dat niet Google de verhoging van het aantal sterren communiceert met haar klanten (ons dus), maar dat wij dit van de FeedBack Company moeten vernemen.
Wellicht hoopt Google op een verhoging van het Adwords en Shopping budget door de kleinere webshops. Op ons heeft dit echter een averechts effect, wij hebben met ingang van heden onze Shopping campagne op “onderbreken” gezet. De alleenheerschappij van Google wordt ons een steeds grotere doorn in het oog!

Erik van der Linden schreef:

Beste M van Os,

Bedankt voor je reactie, vervelend dat je hierdoor getroffen bent. Een kleine nuance op jouw reactie, het betreft een verhoging van 30 naar 150 beoordelingen per jaar. Nog steeds een flinke verhoging, maar ongetwijfeld wel haalbaar. Zeker als je via het door jou gekozen beoordelingssysteem het vergaren van beoordelingen strategisch oppakt en hiermee gaat testen ten behoeve van het beste resultaat.

Er zullen voor Google diverse redenen ten grond slag liggen aan deze verhoging, waarbij zij vaak doelen op de kwaliteit en relevantie voor de consument. 30 beoordelingen is waarschijnlijk als te laagdrempelig en onvoldoende kwalitatief en representatief bevonden. Ik snap dat dit inderdaad nog een flinke verhoging betreft en voor kleine webshops in de opstart een hogere drempel zal zijn.

Wij vonden het ook opvallend dat deze wijziging niet door Google is gecommuniceerd. Juist om die reden hebben wij dit artikel opgesteld om iedereen hiervan op te hoogte brengen.

Mocht je nog vragen hebben hierover, laat het dan gerust weten. Ik beantwoord je vragen graag.

Met vriendelijke groet,
Erik van der Linden

Plaats een reactie