Is Google AdWords wat voor mij?

Het lanceren van een mooie en functionele website alleen is niet genoeg. Wie moet eigenlijk je website bezoeken? En waar bevindt die doelgroep zich? En hoe kan ik mijn doelgroep bereiken? Er zijn verschillende kanalen waarmee je kwalitatieve bezoekers naar je website kan trekken. Eén van die kanalen is Google AdWords.

Met Google AdWords kun je adverteren in de zoekresultaten van Google. Maar is dit wel effectief en hoe weet je of dit rendabel is? In dit blog probeer ik je kort uit te leggen wat adverteren met Google AdWords inhoudt, wat de voor- en nadelen zijn en waar je aan moet denken voordat je er überhaupt aan begint.

Hoe werkt het?

De advertenties van Google nemen een steeds prominentere plek in de zoekresultaten van Google in. Naast de tekstadvertenties kun je tegenwoordig ook met afbeeldingen adverteren (product listing ads). Voor sommige producten/diensten die visueel zijn ingesteld levert dit betere prestaties op.

PLA

Maar hoe komt je met de belangrijkste zoekwoorden tussen de advertenties te staan?

  • Maak gratis een Google AdWords account aan op AdWords.google.nl.
  • Categoriseer de onderwerpen waarmee je graag zichtbaar wilt zijn in de resultaten. Dit resulteert uiteindelijk in de verschillende campagnes.
  • Onder deze campagnes maak je vervolgens advertentiegroepen aan om nog specifieker aan de vraag van de bezoeker te kunnen voldoen.
  • Onder de advertentiegroepen geef je de zoekwoorden en advertentieteksten op waarmee je zichtbaar wilt zijn in de zoekresultaten. Als je met afbeeldingen wilt adverteren moet je een productfeed inladen. Wil je meer weten over dit principe? Lees dan het eerder geschreven blog over het optimaliseren van PLA campagnes. 
  • Je betaalt op basis van cost per click (CPC). Dus je betaalt alleen als een bezoeker daadwerkelijk doorklikt op je advertentie. Wat de cost per click is hangt van verschillende factoren af. Eén van de grootste factoren is de concurrentie. Hoe populairder het zoekwoord hoe hoger de kosten per klik.

Voorbeeld: een webwinkel die audioapparatuur verkoopt

  • Campagne: TV’s
  • Advertentiegroep: Samsung TV’s
  • Zoekwoorden: samsung tv, samsung led tv, samsung tv kopen, goedkope samsung tv etc.
  • Voorbeeld advertentie: 

Advertentie samsung TV

Uitgangspunten

Denk vooraf goed na wat je wilt bereiken met de AdWords campagnes. Wat zijn je uitgangspunten om met AdWords te beginnen. Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Branding: ben je een nieuw bedrijf/merk en wil je je naamsbekendheid vergroten, of wil je een nieuw product onder de aandacht brengen dan kun je AdWords prima inzetten. Zowel als tekst advertentie in de zoekresultaten of als display advertenties bij één van de partners van Google. Daar kun je dan bijvoorbeeld een banner plaatsen. Ook dit principe werkt op basis van cost per click. Bijvoorbeeld op Weeronline.nl of Telegraaf.nl zie je een aantal advertentieplekken die door Google zijn ingekocht. Hieronder zie je een advertentie van Transavia op Weeronline.nl. Deze advertentie is via Google AdWords hier terecht gekomen.

Weeronline_adwords

 

  • Leadgeneratie: een website heeft vaak tot doel om leads te generen voor de diensten die je bedrijf aanbiedt. Je moet echter wel de juiste bezoekers trekken. Daar pas je de zoekwoorden maar zeker ook de advertentieteksten op aan. Call to actions als: ‘Vraag nu de offerte aan’ of ‘neem nu contact met ons op’ werken dan ook bevorderend voor het daadwerkelijk verkrijgen van de lead. Uiteraard moet de website de rest doen en daar ook op ingericht zijn.
  • Sales: een webwinkel heeft als doel om zoveel mogelijk te verkopen. Je AdWords campagnes zullen daar ook op ingericht worden. Het grote voordeel van sales campagnes is dat je precies kan zien hoeveel rendement je campagnes opleveren. Stel je voor dat je voor een campagne €300,- in de maand betaalt en dat de bezoekers die uit de campagnes voortvloeien €3000,- opleveren. Dan kan je wel zeggen dat de campagne genoeg rendement oplevert (afhankelijk van je marge). Het grote voordeel van online adverteren is dat je alles tot in detail kan doormeten. Hierover meer in het gedeelte over rendement.

Weet waar je doelgroep zich begeeft

Je hebt inmiddels voor jezelf duidelijkheid gecreëerd over de uitgangspunten van het adverteren in Google. Vervolgens moet je een goed profiel maken van je doelgroep om ervoor te zorgen dat je de juiste mensen bereikt. Hiervoor zijn een aantal hulpmiddelen beschikbaar:

  • Keyword analyse: door middel van de keyword tool (inmiddels vernieuwd) is het mogelijk om een schatting te doen van het zoekvolume en de concurrentie van een bepaald woord. Het zoekvolume is een belangrijke factor voor het aantal bezoekers die je uiteindelijk door je AdWords campagnes gaat genereren. De concurrentie bepaalt gedeeltelijk de CPC die je gaat betalen. Een goede balans van deze twee factoren bepaalt of het een goed zoekwoord is of niet.
  • Locatie targeting: je kunt ervoor kiezen om je advertenties op bepaalde geografische locaties te tonen. Dus bijvoorbeeld in heel Nederland, bepaalde provincies of plaatsen of misschien wel in andere landen. Je producten/diensten, de branche, doel van de website etc. kunnen allemaal invloed hebben op de locatie waar je je advertenties wilt tonen. Ben je een lokale schoenmaker uit Utrecht dan kun je bijvoorbeeld de stad Utrecht alleen targetten. Ben je een groot online warenhuis zoals Wehkamp en Bol.com is het logisch om heel Nederland te targetten. 

Locatie targeting

  • Tijdstip targetting: ook kun je een tijdstip aangeven om te adverteren. komt je doelgroep pas ’s avonds online kan je de advertenties bijvoorbeeld vanaf 20.00 uur laten zien. Dat kan ook weer per dag verschillen. In het weekend zou je andere tijdstippen kunnen aangeven. Vooraf is het wel moeilijk om te bepalen welke tijdstip het beste converteert. Dat is vooral een kwestie van testen.

Tijdstip targetting

Landingspagina

Als je het goed doet zorg je er met de AdWords campagnes voor dat je kwalitatief bezoek naar de website leidt. Als de bezoeker op de website komt moet deze zo ingericht zijn dat hij/zij ook krijgt wat beloofd is in de advertentietekst. Zorg er dus voor dat de pagina waar de bezoeker op landt aansluit bij de advertentietekst in je AdWords campagnes. Ik kom nog zo vaak tegen dat alle advertenties naar de homepage gelinkt worden. Eigenlijk zeg je dan tegen de bezoeker: ‘zoek het zelf maar uit’. Hieronder een paar tips voor het optimaliseren van je landingspagina:

  • Zorg ervoor dat je de zoekvraag van de bezoeker beantwoordt op de landingspagina. Oftewel, zorg voor relevante informatie.
  • Zorg voor een duidelijke call to action. Een call to action kan een mooie button zijn, een contactformulier, nieuwsbrief inschrijving etc. Zodoende maak je je pagina conversiegericht.

CTA-button CTA-nieuwsbrief inschrijving

  • Toon de voordelen van je product/dienst (USP’s). Laat de bezoeker kort en bondig zien waarom hij/zij bij jou moet zijn.
  • Leidt bezoekers vooral niet af. Zorg dat alleen de belangrijkste informatie op de landingspagina te zien is.

Rendement van je campagnes

Vaak hoor ik mensen zeggen dat het adverteren met AdWords geldverspilling is. Soms is dat inderdaad ook het geval en dan adviseren wij ook altijd er direct mee te stoppen. Maar niet voordat alle optimalisatieslagen zijn toegepast. Het grote voordeel van het adverteren met AdWords is dat alles meetbaar is. Wij adviseren altijd om AdWords te koppelen aan het statistieken systeem Google Analytics zodat je meer waardevolle informatie krijgt. Zo kan je doormeten hoe lang de AdWords bezoekers op de website zijn geweest, hoeveel pagina’s ze hebben bezocht en wat ze hebben opgeleverd. Met een webshop kan je doormeten wat de omzet is van de AdWords bezoekers, als je leads genereert op je website kun je precies doormeten hoeveel leads er door middels van het contact/offerte formulier zijn gegenereerd. Wat het doel ook is, alles is door te meten. Dat is het grote voordeel ten opzichte van het adverteren met de offline kanalen.

Optimalisatie

Als je met AdWords aan de slag gaat is optimalisatie van het account één van de belangrijkste onderdelen. In het begin stel je bepaalde CPC’s  in, schrijf je advertenties voor je doelgroep en stel je zoekwoorden in waarvan jij denkt dat je doelgroep daarop zoekt. Zoals beschreven kun je veel vantevoren uitzoeken, maar je weet nooit hoe het daadwerkelijk gaat lopen. Daarom is het heel belangrijk om je account te blijven optimaliseren om er het juiste rendement uit te halen. Een aantal optimalisatieslagen zijn:

  • Het verhogen of verlagen van de CPC’s. Soms kan je op een hele lage positie staan zodat je advertentie niet opvalt en het dus weinig zin heeft om te adverteren. Dan is het belangrijk om je CPC te verhogen om zodoende ook het rendement te verhogen.
  • Testen met advertentieteksten. Je moet de doelgroep overtuigen om door te klikken naar je website. Om te kijken welke advertentietekst het beste rendeert kun je er meerdere instellen om te testen waar de doelgroep het beste op reageert. Zodoende blijf je dit verbeteren.
  • Verwijderen en toevoegen van zoekwoorden. In het begin doe je een zoekwoorden analyse om te kijken welke zoekwoorden je kan instellen voor je campagnes. Het kan zijn dat deze zoekwoorden weinig of kwalitatief slecht bezoek trekken. Dan is het belangrijk om woorden toe te voegen en uit te sluiten.

Er zijn nog veel meer optimalisatieslagen te beschrijven, maar in eerste instantie zijn dit de werkzaamheden die je verricht om je account te verbeteren.

Voordelen van AdWords

Hieronder beschrijven we kort wat de voordelen zijn van het adverteren met Google AdWords

  • Groot bereik: binnen no-time kun je een groot deel van je doelgroep bereiken. Vanzelfsprekend is het wel belangrijk om dit rustig om te bouwen en met een goede strategie aan het werk te gaan.
  • Gericht adverteren: je adverteert alleen met de zoekwoorden en advertenties die geschikt zijn voor je doelgroep en daar blijf je op optimaliseren. Mensen die niet interessant voor je zijn hoeven ook niet je advertentie te zien. Dat is een groot verschil met het adverteren in bijvoorbeeld een krant of een tijdschrift.
  • Betalen voor wat je krijgt: je betaalt op basis van cost per click. Dus je betaalt alleen maar voor een bezoeker en niet voor de weergave van je advertentie. Nu is het de kunst om te zorgen voor alleen maar kwalitatieve bezoekers. 
  • Flexibel: AdWords is heel flexibel. In principe kan je gelijk beginnen met adverteren en kan je ook weer direct je advertenties stopzetten als je dat wilt.
  • Meten is weten: het rendement van je AdWords campagnes is heel goed door te meten. Daarom kun je vrij snel je conclusies trekken of het adverteren rendabel is of niet. Uiteraard heb je wel een bepaalde periode nodig om het account te optimaliseren om zodoende het rendement te verhogen.

Nog veel meer mogelijkheden….

We hebben kort proberen te beschrijven wat de mogelijkheden zijn met Google AdWords. Dit is echter nog maar een klein deel. Er zijn nog veel meer geavanceerde opties in het systeem die je kunnen helpen om het rendement te verhogen. Zou je meer willen weten over deze opties of heb je nog vragen over bovenstaande beschrijving, neem dan even contact met mij op.

Invest Online
Peter Beekman
Auteur: Peter Beekman, Online Marketing Consultant

Plaats een reactie