Verzendkosten
Waar toon je bijkomende kosten in een webshop?

Waar toon je bijkomende kosten in een webshop?

De prijs is en blijft een belangrijke factor in de besluitvorming van een potentiële klant. Zeker online, waar men makkelijk vergelijkt met de concurrent. Uit recent onderzoek blijkt dan ook wederom dat onverwachte bijkomende kosten in de checkout (zoals verzendkosten, belastingen, administratiekosten etc.), tot uitval in het bestelproces kunnen leiden. Maar hoe zorg je ervoor dat deze kosten niet als een verrassing komen voor de bezoekers van je webshop?

Negatieve effecten

Er zijn nog veel webshops die bijkomende kosten pas in de winkelwagen of checkout communiceren. Vaak is dit onbewust doorgevoerd, soms als onderdeel van een strategie. In het laatste geval wordt de prijs in de basis bewust zo laag mogelijk gehouden. Webshops met een dergelijke strategie houden vast aan het principe van commitment en consistentie. Zij gaan er vanuit dat, wanneer een bezoeker een keuze heeft gemaakt (en hier dus al tijd en moeite in heeft gestoken), hij of zij in de checkout minder snel zal afhaken.
Voor enkele bezoekers zal dit wellicht werken op de korte termijn. Het is echter belangrijk om ook rekening te houden met de effecten op de langere termijn, die alsnog negatief kunnen zijn.
Zeker wanneer men met onverwachte kosten (zoals administratie-, service- en verwerkingskosten) en hoge kosten (bijvoorbeeld bovengemiddelde verzendkosten) wordt geconfronteerd.
De bezoeker plaatst nu dan wellicht wel een bestelling, maar houdt een slecht gevoel over aan deze negatieve verrassing. De kans op een terugkerende klant is hiermee behoorlijk afgenomen.

Geen verrassingen

Hoe communiceer je eventuele bijkomende kosten dan wel zo goed mogelijk?
Om negatieve gevoelens onder je klanten te voorkomen, is het belangrijk om in ieder geval op de productpagina’s al zoveel mogelijk en heldere informatie te verstrekken.
Geef op deze pagina’s aan dát er bijkomende kosten zijn en wat de aard is. Uiteraard heeft het daarbij de sterke voorkeur om ook al exacte bedragen aan te geven. Wanneer dit niet direct mogelijk is, bijvoorbeeld als de kosten afhankelijk zijn van het verzendadres, probeer dan in ieder geval een prijsrange (minimum-maximum) aan te geven. Of, beter indien mogelijk, maak op de productpagina’s al gebruik van een (link naar een) tool waar bezoekers de kosten zelf kunnen berekenen.
Zorg er daarnaast altijd voor dat (informatie over) bijkomende kosten dichtbij de productprijs worden vermeld, wat de kans dat deze over het hoofd worden gezien verkleint.
Tenslotte is het aan te raden om informatie over de betreffende kosten ook te verzamelen op een aparte pagina, waarnaar verwezen wordt in de footer. Op deze manier kan een bezoeker de informatie altijd terugvinden, waar men zich dan ook bevindt op de website.

Praktijkvoorbeelden

Zonder informatie over de verzendkosten op de productpagina, komen deze (hoge) kosten in de winkelwagen als een verrassing:

Productpagina zonder informatie over verzendkosten:
Productpagina zonder verzendkosten

Winkelwagen met verplichte verzendkosten á €79,90:

In onderstaand voorbeeld worden de bezorgkosten op de productpagina vermeld, maar deze informatie mag dichter bij de prijs. Op mobiel valt de informatie zelfs helemaal weg:
Verzendkosten desktop
Verzendkosten mobiel

Tenslotte een voorbeeld waarbij de bijkomende kosten (servicekosten) helder en direct bij de betreffende prijs worden getoond:

servicekosten productpagina

Invest Online helpt

Converteert je website momenteel onvoldoende, of heb je het gevoel dat het nóg beter kan? Naast bovenstaande tips zijn er nog vele andere manieren om bezoekers te overtuigen om tot actie over te gaan. Nieuwsgierig welke mogelijkheden wij zien op jouw wesbite? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder.

Invest Online
Karin Renting
Auteur: Karin Renting, Online Marketeer

Plaats een reactie