Verhelp problemen met mobiele bruikbaarheid van de website

Het aantal mobiele zoekopdrachten blijft maar toenemen. Op dit moment is het aantal mobiele zoekopdrachten binnen Google bijna goed voor 50% van het totale aantal zoekopdrachten binnen Google. De verwachting is dat dit de komende tijd verder blijft stijgen. Mede door het grote aandeel mobiele zoekopdrachten heeft Google besloten om een grote algoritmische update te doen voor mobiele zoekopdrachten.

Verhelp problemen met mobiele bruikbaarheid die zijn gevonden op jouwdomein.nl

De afgelopen weken heeft Google bovenstaand bericht naar vele webmasters gestuurd via Google Webmaster Tools. Dit bericht informeert webmasters over het feit dat de website op dit moment niet voldoet aan de eisen die Google stelt aan de mobielvriendelijkheid. Google geeft aan dat er bepaalde punten aan de website verbeterd moeten worden om de gebruikerservaring van de bezoeker op mobiele apparaten te verbeteren.

Google hecht veel waarde aan gebruikerservaring op de website waar de bezoeker naar wordt verwezen vanuit de zoekresultaten van Google. Door de toenemende populariteit van mobiele apparaten en het belang van gebruikerservaring, heeft Google besloten om de mobielvriendelijkheid van de website mee te nemen in het algoritme voor zoekopdrachten, die op een mobiel apparaat uitgevoerd worden. Google wil hiermee de gebruikerservaring verbeteren voor bezoekers die Google gebruiken op mobiele apparaten.

Impact van de update

Zineb Ait Bahajji (Webmaster trends analist bij Google) heeft aangegeven dat de impact van het mobielvriendelijkheid algoritme groter is dan dat die van de Panda en Penguin updates in het verleden zijn geweest. In tegenstelling tot de Panda en Penguin updates zal de mobielvriendelijkheid update alleen impact hebben op mobiele zoekopdrachten. De impact van de update is mede afhankelijk van de markt waarbinnen jouw website actief is. In sommige markten hebben de meeste websites al een mobielvriendelijke website. In deze markten zal er weinig veranderen door de update. Zit je in een markt waar veel grote spelers geen mobielvriendelijke website hebben, dan kan de impact van deze update gigantisch zijn.

Help! Mijn website is nog niet gebruiksvriendelijk op 21 april

Google heeft aangegeven dat de ranking factor, mobielvriendelijkheid van de website, real-time is en de beoordeling gaat per pagina. Google beoordeelt de website elke keer als de website gecrawld wordt door de Googlebot voor mobiele apparaten. Elke pagina van de website krijgt de beoordeling ‘mobielvriendelijk’ of ‘Niet mobielvriendelijk’.

Mocht jouw website bijvoorbeeld pas op 1 mei mobielvriendelijk worden dan zullen de posities binnen mobiele zoekopdrachten van 21 april t/m 30 april een stuk lager zijn door de mobielvriendelijkheidsupdate. Echter, zodra de mobielvriendelijke website live is en opnieuw is geïndexeerd door Google, zal de website weer stijgen in de mobiele zoekresultaten.

Google beoordeelt de website pagina voor pagina. Zijn er bijvoorbeeld enkele pagina’s binnen de gehele website niet mobielvriendelijk zijn, dan zal dit geen gevolgen hebben voor de rankings van de overige pagina’s die wel mobielvriendelijk zijn.

Zelf testen of jouw website mobielvriendelijk is volgens Google

Als je nog geen bericht hebt gehad in jouw Webmaster Tools account wil dit niet direct betekenen dat de website mobielvriendelijk is. Het beste kun je dit zelf testen op : https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/, in jouw Google Webmaster Tools account kun je het Mobielvriendelijkheid rapport bekijken.

Is jouw website nog niet mobielvriendelijk en vraag jij je af of de website mobielvriendelijk gemaakt moet worden? Lees dan het blogbericht over de vraag: Moet ik mijn website mobielvriendelijk maken?

 

Invest Online
Sven Molenaar
Auteur: Sven Molenaar, SEO Consultant Samen met de klant zorgen voor de beste SEO resultaten is mijn passie. De combinatie van productkennis (klant) en onze kennis van zoekmachine optimalisatie zorgen keer op keer voor fantastische resultaten!

Plaats een reactie