Vergroot je doelgroep met Display Advertising en Remarketing

Ieder bedrijf wil goed gevonden worden, door de doelgroep, met zijn website. De meest logische start hierbij is Google. Vindbaar zijn op de plek waar de doelgroep naar je zoekt. Daarnaast zijn veel bedrijven al bezig met Remarketing om niet-geconverteerde bezoekers te verleiden weer terug te komen naar de site. Allemaal uitstekend. Maar heb je ook wel eens gedacht aan de slimme inzet van Display Advertising?

Van Search via Remarketing naar Display en weer terug

Om je doelgroep online te bereiken is het logisch dat met de inzet van een goede internet marketing strategie wordt gestart met vindbaar worden in Google. Vervolgens is het logisch om hier een goede remarketing campagne naast te draaien om de niet-geconverteerde bezoekers opnieuw te targetten met een relevante boodschap.

Wanneer je succesvol bent in die campagnevoering kan er gekeken worden naar waar nog ruimte zit in positie en meer bieden voor de succesvolle zoektermen. En uiteraard moet je continue testen om de CTR van de advertenties te verhogen, zeker die behoren tot de succesvolle advertentiegroepen. En zo zijn er nog vele opties om het maximale uit je Search campagnes te halen.

Maar er komt een moment dat je nóg harder wil. Een groter bereik wil creëren. Dat kan zijn omdat het fantastisch gaat met de campagnes, maar Google Search je een beetje in de steek laat qua bereik. Als we dit vergelijken met het AIDA model dan kunnen we stellen dat je het qua campagnes voldoende hebt staat in de Action en Desire fasen. Gebruik dan Display Advertising om die vijver te vergroten. Maar doe dit slim. Schrijf een goede strategie uit en ga aan de slag.

Vergroot je bereik

Zet Display Advertising niet stand-alone in

We zien helaas nog vaak dat Display Advertising te weinig wordt gebruikt en áls het gebruikt wordt, het als stand-alone campagne wordt gebruikt. Voor branding doeleinden. Zonde. Er is 1 bannerset en bezoekers worden via Display campagnes gestuurd naar de ‘gewone’ pagina’s binnen de website. Maar zijn de bezoekers uit Display campagnes al wel toe aan die (diepzinnige) informatie?

Haal meer uit je Display campagnes door er speciale landingpages aan te koppelen. En vervolgens daarop weer specifieke Remarketing campagnes. Zo ga je meer waarde halen uit de euro’s die je in je Display campagne steekt.

Zorg ervoor dat je specifieke Remarketing groepen maakt o.b.v. je Display campagnes. Dat kan op diverse manieren en is afhankelijk van hoe je je Remarketing hebt ingesteld (Analytics vs AdWords). Gebruik deze groepen weer om te gebruiken in je Google Search en Remarketing campagnes. In een aantal gevallen kan het zelfs de moeite waard zijn om hier nog specifieke campagnes voor op te zetten.

Meer bereik met Display Advertising

Schematische weergave van een slimmere inzet van je Display Advertising i.c.m. Remarketing (for Search).

Hoe pak je het aan?

Lees hier een beknopte uitleg hoe je meer waarde kan halen uit de inzet van je Display campagnes i.c.m. Remarketing (for Search). Vergroot je bereik door je doelgroep eerder in de funnel al te bereiken.

Start met goede banners

Bezoekers die je aan het verleiden bent met je banners via de goed ingerichte Display campagne zitten in een andere fase dan bezoekers in Google. Hier moet je rekening mee houden. Zorg er dus voor dat de boodschap in je banners al goed is. Laagdrempeliger dan die je kan gebruiken in je Google Search advertentieteksten. Call-to-actions als ‘Boek nu’ of ‘Vraag brochure aan’ zijn vaak nog te vroeg. Beperk je tot bijvoorbeeld ‘Lees meer’ of ‘Meer info’ of creatiever ‘Laat je overtuigen’.

Zorg voor de perfecte landingpage

Zorg er vervolgens voor dat er een goede landingpage achter je Display banners zit. Een landingpage die ingericht is op het overtuigen van je bezoeker. Een bezoeker waarvan je weet dat hij getriggerd is door het zien van een banner van jou, maar hoogstwaarschijnlijk verder nog maar weinig van jou of jouw aanbod (dienst/product) weet. Overtuig en motiveer je nieuwe bezoeker. Denk hier dus niet te lichtzinnig over de content die je je kersverse bezoeker voorschotelt.

De landingpage bevat een CTA die laagdrempeliger is dan de CTA op de bestemmingspagina achter je Google Search advertenties. De bezoekers zijn immers minder ver in de funnel. Denk aan CTA’s als het bekijken van een video, het vergroten van foto’s, het doorklikken naar pagina’s met meer informatie of het aanvragen van meer informatie (via e-mail).

Stem de campagne settings af op je doelgroep

Ongetwijfeld heb je een idee bij wie je doelgroep is. Wees hier kritisch in. Is het echt zo dat heel Nederland bij jou koopt? Stel je Display campagne in o.b.v. je doelgroep. Kijk hiervoor ook in Google Analytics hoe je huidige (succesvolle) bezoekers eruit zien.

Zorg voor een ultieme follow-up

Maak een speciale remarketing groep aan o.b.v. de landingpages. Ga deze groep op hun eigen manier retargetten. De kans is groot dat ook hier weer de boodschap afwijkt van je reguliere retargetting aangezien deze groep oud-bezoekers verder voorin de salesfunnel zitten.

Mocht je werken met Remarketing via Google Analytics dan kun je bij voldoende aantallen nog diverse dwarsdoorsneden maken van je bezoekers op de landingpage.

Maar gebruik deze remarketing groepen ook voor Remarketing for Search. Gebruik ze voor bodverhogingen in je huidige Search campagnes, maar deze groepen bieden je ook de mogelijkheid om specifieke campagnes in Google op te zetten specifiek en alleen voor die groep (targetten en bieden).

Verder…

Kijk bij het optimaliseren van je campagnes naar:

  • De CTR van je banners. Wat slaat aan?
  • De uitsplitsingen van je targetdoelgroepen. Welke affiniteitsgroepen reageren op je uitingen?
  • Op welke plekken worden je banners vertoond?
  • Ga niet resultaatgedreven aan de slag in je optimalisatie. Vergroot je bereik op relevante plekken. Het draait hier om bereik vergroten, nog niet om hard-conversies.
Invest Online
Marco Zweekhorst
Auteur: Marco Zweekhorst, Directeur

Dagelijks zijn wij bezig om voor onze klanten successen te behalen. Meer bezoekers, stijging van conversies en groei van opbrengsten. Dit doen wij met ons team van vakidioten die op een resultaatgedreven en transparante wijze een succesvolle samenwerking met onze klanten aan gaan!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.