Wat gaat er veranderen
binnen Google Shopping?

Google verbouwt Shopping na torenhoge boete Europese Commissie

Drie maanden nadat de Europese Commissie Google een megaboete van 2,4 miljard euro oplegde wegens machtsmisbruik, komt Google met een nieuw voorstel om wél aan de regels te kunnen voldoen. In Google Shopping, de prominente prijsvergelijker van Google, worden sinds kort ook andere prijsvergelijkers toegestaan, zoals bijvoorbeeld Vergelijk.nl. Naar verwachting volgen er nog meer platformen.

Waarom krijgt Google deze boete?

Tot voor kort waren in Google Shopping alleen producten te zien van webwinkels die Google – een cost-per-click-tarief – betaalden via een veiling van zoekopdrachten. Omdat Google steeds meer ruimte claimde voor adverteerders, zakken de organische (niet-betaalde) zoekresultaten van sites zoals, Vergelijk.nl en Beslist.nl naar beneden, en zijn ze vaak minder prominent aanwezig in de zoekresultaten. Op deze manier is er volgens de Europese Commissie een oneerlijke situatie gecreëerd. Een boete en een verplichte aanpassing van de showroom van Google is het resultaat.

Google maakte daarbij gebruik van twee tactieken:

  • Google Shopping was zichtbaar op een prominente positie boven de overige organische resultaten.
  • Overige prijsvergelijkers hadden hierdoor moeite om op de eerste pagina’s van de zoekresultaten vertoond te worden.

Het einde van Google Shopping in zicht?

De Europese Commisie eist dat Google stopt met het vertonen van Google Shopping advertenties op een prominente plek in de zoekresultaten. Google zal voor het eind van dit jaar met een oplossing moeten komen. Het wordt interessant om te zien hoe belangrijk de Google Shopping tak is voor Google en hoe ver ze bereid zijn te gaan. Het definitieve einde van Google Shopping lijkt er naar onze mening niet aan te komen. Google laat namelijk al zien op basis van de huidige aanpassingen dat het bereidwillig is om de aanpassingen door te voeren.

Wat merkt de markt van deze wijzigingen?

Binnen afzienbare tijd wil Google in Europa tussen de tien en twintig vergelijkingssites aansluiten op Google Shopping. De daarop aangesloten online winkels, kunnen in theorie meerdere posities in dat overzicht claimen. Zowel door posities die ze direct bij Google Shopping via AdWords inkochten als via de vergelijkingssites waarbij ze secundair zijn aangesloten. Het is dus een extra etalage die wordt aangeboden. Uiteindelijk zal Google Shopping een behoorlijke transitie ondergaan die het landschap extreem zal doen veranderen. Dit gaat wel gepaard met de nodige mitsen en maren. Google heeft namelijk een aantal voorwaarden voordat de desbetreffende vergelijkingssites worden toegelaten. De uitrol hiervan zal in de komende tijd gaan plaatsvinden en is in enkele gevallen reeds actief. Nu de poorten worden geopend voor externe vergelijkingssites is het in ieder geval een feit dat het aanbod en de toegankelijkheid zal gaan toenemen.

Google heeft onlangs ook de optie gelanceerd dat er in het Merchants Center een keuze gemaakt kan worden tussen vergelijkers die wel of niet actief moeten zijn in Google Shopping. Een prima toevoeging waardoor er specifieke keuzes gemaakt kunnen worden.

Uiteraard houden wij de ontwikkelingen rondom Google Shopping nauwlettend in de gaten om te kijken welke kansen en bedreigingen hieruit voortkomen. Benieuwd wat de wijzigingen voor een invloed kunnen hebben op uw online marketing campagnes en hoe u zich hier op kunt voorbereiden? De collega’s van ons Online Advertising team helpen u graag!

Invest Online
Frank van de Streek
Auteur: Frank van de Streek, Online Marketeer

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.