Van Hotmail naar Outlook.com

Vorige week (09-08-2012) was er groots nieuws. Microsoft heeft aangekondigd te stoppen met het wereldberoemde Hotmail. Door de introductie van Hotmail in 1996 is deze eerste echt grote web based e-mail client  niet meer weg te denken. Met de aankondiging van het geheel vernieuwde Outlook.com gooit Microsoft het naar eigen zeggen volledig over een andere boeg.

 E-mail will never be the same!

De problemen die Hotmail altijd met zich mee bracht bezorgde e-mail marketeers vaak kopzorgen. Zo zag de mail die er gisteren nog goed uit zag er vandaag ineens heel anders uit. Ook het strenge spambeleid van Hotmail bleef niet onopgemerkt. Maar niemand kon om Hotmail heen. Soms bestaan (grote) databases voor wel 50% uit Hotmail adressen. Hotmail was (en blijft nog steeds) dus niet zo maar een e-mail client, maar een speler waar altijd rekening mee gehouden moet worden. Oke, ook al was Hotmail niet altijd even vriendelijk, het zal toch raar worden om Hotmail te zien verdwijnen.

Oude lay-out Hotmail

Wat zijn de gevolgen voor de gebruiker?

Voor de huidige Hotmail gebruikers is de nieuwe applicatie al toegankelijk met het bestaande account. Inloggen is gewoon mogelijk met de bestaande gegevens. Het wordt direct duidelijk dat de lay-out een vernieuwd uiterlijk heeft gekregen. Het ziet er praktisch, fris en modern uit. Goed zichtbaar is de integratie van Twitter, Facebook, MSN en ook Skype in de nieuwe versie van Outlook.com. Indien gewenst kan dit worden uitgeschakeld. Gezien het nog een beta-versie betreft zitten er nog enkele bugs in, maar voor de rest werkt alles ‘smooth’.

Wat mij het meest is opgevallen is het inladen van afbeeldingen. Normaal gesproken worden afbeeldingen standaard niet weergegeven tenzij je hebt aangegeven dit wel te willen. Zoals het er nu naar uit ziet worden afbeeldingen standaard getoond als de mail door alle spamchecks komt. Dit betekent dat een e-mail meteen goed zichtbaar is. En dat de kans op conversie groter wordt. De waarde van een @outlook.com adres zou dus ook hoger kunnen worden dan andere e-mailadressen. Het wordt afwachten hoe zicht dit verder ontwikkelt.

Nieuwe lay-out Outlook.com

De gevolgen voor e-mail marketing

Zoals het er nu naar uit ziet blijven de Hotmail adressen gewoon bestaan. Ja, de komende jaren zal dit aantal ongetwijfeld gaan afnemen. Maar een vergelijkbare situatie die zich onlangs voordeed bij gebruikers van @Wanadoo of @Orange zal nog niet het geval zijn. Hier werden alle gebruikers met een Wanadoo of Orange adres overgezet naar een @Online e-mail adres. Dit heeft ervoor gezorgd dat subscribers die hun e-mail adres niet hebben gewijzigd werden uitgesloten voor het ontvangen nieuwsbrieven. Er moet juridisch gezien tenslotte een nieuwe opt-in worden verkregen. Indien huidige subscribers met een Hotmail account toch besluiten over te gaan op een Outlook account is het nog maar de vraag of dat er op het nieuwe adres een opt-in wordt verkregen. Er zijn nog talloze partijen die niet de mogelijkheid hebben dergelijke adreswijzigingen door te voeren. Degene die dit dus niet goed voor elkaar hebben zullen wellicht de komende tijd wat meer subscribers verliezen dan gebruikelijk.

Wil je ook een eigen Outlook account? Registreer je dan op http://www.outlook.com!

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.