Twitter Analytics

In juni van dit jaar heeft Twitter Smalltought Systems overgenomen; het bedrijf achter Dabble DB en Trendly. Dit bedrijf was dus gespecialiseerd in het analyseren van online data. Iets wat tot dusverre nog ontbrak op Twitter. De micro-bloggingservice bestaat natuurlijk pas sinds 2006, maar heeft sinds dien een extreme groei doorgemaakt. Dagelijks worden er op het moment zo’n 90 miljoen berichten via Twitter gedeeld.

Voor (internet-)marketeers bevatten al deze tweets een enorme hoeveelheid informatie. Daarom is de afwezigheid van een goede analysetool een groot gemis. Veel bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van dergelijke tools. Vandaag werd via Mashable echter bekend dat Twitter een select gezelschap van gebruikers heeft uitgenodigd om het nieuwe product te testen.

Er zijn verscheidene externe tools die helpen de gebruiker inzicht te krijgen in online trends, te filteren op bepaalde onderwerpen of zelfs op locatie. Er is echter heel beperkt bij te houden hoe de berichten die je plaatst ontvangen worden. Een goed ontvangen bericht zal veel ‘ge-retweet’ worden. Anders dan de naam doet vermoeden wordt er dan niet gereageerd op het bericht, maar wordt het door de lezer doorgestuurd naar zijn eigen volgers. Het aantal ‘replies’ is beter te meten, omdat rechtstreeks bij de originele zender terecht komen.

Ross Hoffman van Twitter’s business development team heeft vorige maand tijdens de Sports Marketing Summit al aangekondigd dat er een analyse tool zat aan te komen. Hij vertelde dat de dienst in het laatste kwart van dit jaar zou worden uitgerold. Het feit dat de dienst gratis zal worden aangeboden is opmerkelijk, omdat Twitter nog steeds geen overtuigend verdienmodel heeft. Sinds kort kunnen bedrijven en websites zich laten aansluiten op de zogenaamde ‘firehose’. Dit is een datastroom van maximaal 1000 tweets per seconde (!). Om 50% van deze data te kunnen gebruiken door bijvoorbeeld marktonderzoek- en data-analysebedrijven moet 360.000 dollar per jaar worden betaald. 5% van alle tweets kost 60.000 dollar volgens readwriteweb.com. Ook met de verkoop van Promoted Tweets wordt het nodige geld verdiend, maar of dit alles voldoende is om het bedrijf met zijn 300+ werknemers draaiende te houden is nog maar zeer de vraag.

De kans is dan ook groot dat naast de gratis analysetool een betaalde versie komt. De screenshots die door één van de testers zijn vrijgegeven, zien er nog vrij eenvoudig uit. Er lijkt wel ruimte voor een uitgebreide betaalde versie.

Hier kun je zien hoe je tweets ontvangen worden door je volgers en hun reacties.

De analysetool voor Promoted Tweets ziet er iets uitgebreider uit en laat zien hoeveel het bericht weergegeven wordt. Maar ook hoe vaak er doorgeklikt wordt via het bericht en hoe vaak het gedeeld is of op gereageerd.

Promoted Tweet Dashboard

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!