Trends en ontwikkelingen in
webshop verzendingen

Trends en ontwikkelingen in webshop verzendingen

Het afgelopen half jaar is er veel veranderd op het gebied van het verzenden en bezorgen van webshop bestellingen. Zo kan er tot steeds later besteld worden, kan de klant het bezorgmoment kiezen en kan er gekozen worden om de bestelling zelf op te halen. Kortom vele bezorgopties waar uit gekozen kan worden. Lees in deze blog alle trends en ontwikkelingen op het gebied van webshop verzendingen.

Het verkorten van de verzendtijd

Bezoek een aantal webshops en de kreet ‘voor ..uur besteld morgen in huis’ komt ongetwijfeld een aantal keer voorbij. Het oprekken van deze sluittijd lijkt de afgelopen tijd de inzet te zijn van een ware strijd. Zo is het bij Coolblue vandaag de dag mogelijk om tot 23:59 te bestellen voor een levering de volgende dag. Deze aankondiging kwam kort na het nieuws dat BCC de tijd verruimde naar 23:30. De verzendtijd wordt alsmaar korter. Wat is de volgende stap? Vandaag besteld, vandaag in huis?

Vandaagnog CoolblueZelfs dat is al geen utoptie meer. Want sinds de introductie van de service ‘Same Day Delivery‘ in september door Bobshop, is het mogelijk om bestellingen dezelfde dag te ontvangen, mits deze voor 13u besteld is. Inmiddels is, met de introductie van ‘VandaagNog’ door Coolblue, Bobshop niet meer de enige webshop die dezelfde dag je bestelling bezorgd. Dezelfde dag bezorgen is natuurlijk geweldig voor de mensen die niet kunnen wachten. Maar deze bezorgoptie heeft wel een prijsje want met verzendkosten van €17,95 of €19,95 heb je jouw bestelling dezelfde dag nog in huis. Vergeleken met de gemiddelde verzendkosten is dit een stuk meer.

Naast het verruimen van de uiterlijke besteltijd heeft BCC recentelijk met het bezorgen op zondag ook het aantal bezorgdagen verruimt. Waardoor BCC tegenwoordig op alle dagen van de week producten bezorgt.

De verruiming van de sluittijden en levertijden is niet de enige ontwikkeling. Zo is het  sinds kort bij Coolbue bijvoorbeeld ook mogelijk om te kiezen wanneer jij wilt dat je pakketje bezorgd wordt. Je kan kiezen om je aankoop de volgende dag te laten bezorgen voor 9u of na 18u. Precies op het moment dat jij thuis bent. Is dat de toekomst van de webshop? Iedere klant kan zelf beslissen wanneer zijn bestelling bezorgd wordt zodat hij/zij zeker thuis is? Wordt de klant koning?

De keuze in de bezorgmomenten zal waarschijnlijk een hoop frustraties voorkomen zowel bij de postbode als bij de klant. Want is het niet frustrerend om weer eens een briefje in de brievenbus te vinden met de mededeling dat de postbode het morgen nog eens probeert of dat je deze kan ophalen bij het dichtstbijzijnde ophaalpunt?

Click & Collect en Pick Up Points

Een optie die verschillende webshops al een tijdje aanbieden is het Click & Collect. Bestel online en haal je bestelling op bij de dichtstbijzijnde winkel. Een goede optie voor consumenten die bijvoorbeeld niet graag online betalen of vertrouwd zijn met online bestellen. Deze ‘verzend’ methode is natuurlijk ideaal voor alle clicks & bricks formules in het land en een USP die vele webshops niet kunnen bieden. Dat het Click & Collect populair is bij de winkelketens blijkt wel aan de initiatieven van de afgelopen tijd. Zo zijn bijvoorbeeld Blokker, BCC en Bever er de afgelopen tijd mee gestart en hebben ze campagnes gedraaid om deze mogelijkheid bij de consument onder de aandacht te brengen.

Met de overname van Bol.com door Ahold waren er al vele speculaties en daarom kwam de aankondiging van de ophaalservice bij Albert Heijn niet echt uit de lucht vallen. Met deze afhaalservice is het voor Bol.com klanten mogelijk om bestellingen op te halen bij een Albert Heijn filiaal. Overigens doen nog niet alle AH’s mee. Zo dienen er momenteel 59 supermarkten als afhaalpunt voor Bol.com.

De supermarktketen zelf zit ook niet stil op het gebied van e-commerce. Naast de digitale supermarkt Albert.nl, heeft Albert Heijn op 1 november afgelopen jaar met Pick Up Point een eigen Click & Collect mogelijkheid geïntroduceerd. Dit Pick Up Point, momenteel alleen in Heemstede en binnenkort ook in Naarden, maakt het mogelijk om online bestellingen op te halen. Met de aankondiging om het online assortiment van Albert.nl te vergroten moet het online kanaal zeker gezien worden als een volwaardig filiaal van AH. Naast de boodschappen kunnen er binnenkort ook bestellingen van Bol.com afgehaald worden bij dit AH punt.

Albert Heijn is overigens niet de enige supermarkt die een Click & Collect punt geopend heeft. Zo heeft DekaMarkt enige tijd geleden in Wormerveer en Santpoort-Noord een DekaDrive geopend. Het verschil tussen de twee is dat DekaDrive bij een filiaal gevestigd is en het AH Pick Up Point een nieuw punt is. Daarnaast zal de besteller bij DekaDrive de supermarkt in moeten om zijn of haar bestelling op te halen. Buiten Nederland zijn er ook supermarkt voorbeelden van ophaalpunten, Tesco startte bijvoorbeeld er in juli 2012 mee.

Naast de supermarktketens zijn er meerdere bedrijven in de retail bezig met het openen van afhaalpunten, zo zijn er momenteel 3 La Place-vestigingen die dienen als een V&D afhaalpunt.

PostNL Pakketautomaat

Niet alleen de webshops zitten stil op het gebied van logistiek en verzending. Zo is PostNL in november een test begonnen met drie pakketautomaten in Almere. Is een klant niet thuis wanneer een pakket bezorgd wordt dan kan er gekozen worden om het pakket klaar te leggen in de automaat. Waarna de klant zijn of haar pakket 24/7 kan ophalen. Met een toegangscode die je in een sms ontvangt heb je toegang tot je pakket.

Als we verder dan de landsgrenzen kijken dan is PostNL niet uniek met de pakketautomaten. Zo heeft DHL pakketautomaten in Duitsland, Amazon in Amerika en heeft het plannen om Europa te veroveren met de afhaalkluisjes en met de recente overname van BufferBox door Google, zal de zoekgigant zich ook gaan mengen in de ‘kluisjesstrijd’. Kortom zowel in Nederland als daarbuiten zijn er verschillende ontwikkelingen op het gebied van online bestellingen ophalen in kluisjes op strategische punten.

Wat is er gaande in de verzendmarkt?

Er zijn vele ontwikkelingen op het gebied van het leveren van online bestellingen. Deze nieuwe initiatieven zorgen voor meer opties voor de consument en krijgen daarmee meer invloed en zeggenschap. De klant kan immers bepalen wanneer en waar de webshop moet leveren. Er kan daarom gesteld worden dat de webshop probeert beter aan te sluiten bij de behoefte en situatie van de klant. Tevens kunnen de initiatieven gezien worden als een serieuze poging om de zwakte van een webshop, het moeten wachten op het product,  ten opzichten van de offline winkel te verkleinen. De verschillen tussen online en offline winkelen worden daarmee kleiner.

Als er gekeken wordt vanuit de webshop kan er gesteld worden dat er vele webshops niet met deze ontwikkelingen mee kunnen gaan. Dit gezien het openen van afhaal- en ophaalpunten een kostbare aangelegenheid zal zijn. Overigens zit een fysieke locatie ook niet echt in de DNA van een webshop.

Daarnaast is het ook de vraag of het bezorgen op dezelfde dag of bijvoorbeeld voor 9u financieel wel aantrekkelijk is voor de (kleinere) webshops. Het verkorten van de verzendtijd en de afhaalpunten bieden webshops wel USP’s die de consument kunnen overtuigen om bij die webshop te bestellen. De klant heeft immers zelf de ‘bezorg’ touwtjes in handen, wat ongetwijfeld frustratie zal voorkomen.

Een ontwikkeling die voor alle webshops met niet al te grote producten zeker interessant is, is de mogelijke opkomst van de pakketautomaat in Nederland. Deze automaat heeft immers geen sluitingstijden en kan de klant altijd bedienen op het tijdstip dat hem of haar uitkomt.

Kortom de ontwikkelingen op logistiek gebied zorgen voor meer invloed van de consument en de klant komt centraler te staan. Daarnaast worden de bezorgfrustraties bij de consument weggenomen, dit zorgt voor nieuwe groeikansen.

Afbeelding header: Froot
 
Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.