Trends affiliate marketing

Affiliate marketing is een webmarketing tool dat de laatste jaren in ontwikkeling is. De markt is volop in beweging. Om deze veranderingen in kaart te brengen wordt door het Amerikaanse bedrijf AffStat jaarlijks een uitgebreid onderzoek gedaan naar het gedrag van affiliates. Voor het  onderzoek van 2011 zijn meer dan 1400 affiliates bevraagd. De resultaten van dit onderzoek zijn belangrijk voor een adverteerder. De resultaten helpen de adverteerders een beter inzicht te krijgen in de gedachten en wensen van de affiliate. Hieronder worden een aantal opvallende uitkomsten uit het onderzoek besproken:

Uitbetaling affiliate marketing

De frequentie waarmee adverteerders de affiliates uitbetalen is erg belangrijk. 59% van de affiliates geeft aan dat de beslissing om een adverteerder te promoten mede afhangt van de regelmaat waarmee een adverteerder uitbetaald. Zowel voor het benaderen van nieuwe affiliates als voor behouden van huidige affiliates is het dus belangrijk de affiliates op tijd uit te betalen.

Trends promotiemateriaal affiliate marketing

De affiliates zijn verdeeld over de vraag: Wat is het favoriete promotiemateriaal binnen een affiliate campagne? Banners (30%) zijn het populairst, daarna komen tekstlinks (21%), Landingspagina’s (12%) en data feeds (10%). In de verschillende branches zijn de verschillen groter. Zo is in de vakantiebranche de vraag naar product feeds groter. Toch laten deze cijfers zien dat het als adverteerder belangrijk is om een breed aanbod van promotiemateriaal samen te stellen. Zodat rekening wordt gehouden met de verschillende voorkeuren van de affiliates.

Keuze voor adverteerders

Wat is de meest belangrijk factor voor een affiliate bij het kiezen van een adverteerder? De reputatie en bekendheid van het merk zijn voor 41% van de affiliates belangrijk. De commissie en snelheid van uitbetaling is voor 22% het belangrijkst. Slechts voor 6% van de affiliates is de relevantie van de adverteerder de belangrijkste factor voor het opnemen van de adverteerder op hun website.

Benadering Affiliates

Het actief benaderen van affiliates om door meer websites gepromoot te worden blijkt een goede manier om nieuwe affiliates te werven. 25% van de affiliates gaf aan dat ze zich door actieve benadering van de adverteerder hadden aangemeld voor de affiliate campagne. Een andere 25% van de affiliates geeft aan dat zij via het affiliate netwerk in contact zijn gekomen met de adverteerder.

Klik hier om het complete onderzoek van AffStat naar het gedrag van affiliates te bekijken.

Affiliate Management uitbesteden?

Wilt u het affiliate marketing campagne starten, maar u weet niet hoe? Denk er dan aan om het hele affiliate management uit te besteden. Invest Online kan u hiermee van dienst zijn. Neem vrijblijvend contact met ons op.


Meet weten? Neem contact met ons op!

Invest Online
Jeroen Steunenberg
Auteur: Jeroen Steunenberg, Financieel Manager