Hoe kun je effectief
tekstuele e-mails inzetten?

Tekstuele mails binnen je e-mail marketing strategie

Tegenwoordig zie je steeds meer creatieve, extreme en interactieve HTML opgemaakte e-mails binnenkomen. Kosten noch moeite worden bespaard om er tussen tientallen andere e-mails uit te springen. Net als in fashion raken sommige dingen een tijdje uit de mode, maar eigenlijk komt het altijd wel weer terug. En binnen de e-mail marketingmix zijn de zogeheten tekstuele mails weer helemaal terug van weggeweest! 

Een ‘oude’ vorm om ervoor te zorgen dat jij opvalt tussen alle fancy geanimeerde nieuwsbrieven is de persoonlijke, tekstuele e-mail. Want opvallen blijft een uitdaging waar je als marketeer continu mee te maken hebt. Nou wil ik hier niet gaan verkondigen dat je niet meer professioneel opgemaakte HTML nieuwsbrieven zou moeten inzetten en je volledige e-mail marketing strategie naar tekstuele mails moet omzetten, maar je kunt wel slim gebruik maken van de voordelen van deze zogeheten tekstuele mails.

“Maar tekstuele e-mails zijn toch écht passé?”

Reacties als “Maar, een HTML opgemaakte nieuwsbrief ziet er toch veel beter uit?” of “Een tekstuele mail is toch uit het jaar 2000?” horen we vaak. En heel eerlijk; dat dacht ik aan het begin ook. Maar zodra je gaat experimenteren wordt doorgaans het tegendeel bewezen. Daarom heb ik 5 redenen waarom jij vandaag nog moet starten met het versturen van tekstuele e-mails.

De voordelen

  1. Betere aflevering
    De steeds strengere ISP’s en niet te vergeten de tabs van Gmail zorgen er graag voor dat jouw commerciële e-mails elders worden bezorgd. Zoals bijvoorbeeld de ‘Reclame’-tab van Gmail. Al toont een recent onderzoek aan dat de reclame- en update tab van Gmail veel beter worden gelezen dan men denkt. Maar toch blijft het streven om in de primaire inbox terecht te komen. En daar zijn we weer bij tekstuele mails! Want verschillende testen hebben aangetoond dat als je je hele mail in tekst verstuurt, deze grotere kans van slagen heeft om in de primaire tab of je inbox terecht te komen.

  2. Persoonlijker
    Ook al kun je met een HTML opgemaakte nieuwsbrief ont-zet-tend relevant en persoonlijk zijn, de meeste mensen associëren een persoonlijk gerichte e-mail met een oldschool tekstuele mail. E-mails die jij en ik dagelijks naar collega’s, familie, vrienden of kennissen sturen. Een tekstuele mail komt over alsof jij de mail persoonlijk voor diegene hebt getypt. Je voelt je meer aangesproken. En dus ben je eerder geneigd om te klikken en eventueel te converteren. Bovendien is dit dé kans om jouw campagnes een keer niet vanuit info@… te sturen, maar juist namens een echte medewerker. Oh, en sluit dan ook netjes af namens diegene, dan lijkt het helemaal persoonlijk!

    TIP: Verstuur je mail namens een echt persoon en onderteken ook met die naam.

  3. Makkelijker te lezen
    In een tekstuele e-mail hoef je niet 5 verschillende thema’s uit te lichten. E-mail blijft een relatief vluchtig medium, dus beperk je tot 1 boodschap en zorg dat deze persoonlijk overkomt. Dat leest wel zo lekker weg voor de ontvanger.

  4. Kosten besparend
    In een visueel strak opgemaakte, responsive e-mail gaat doorgaans veel tijd (en dus geld) zitten. In een tekstuele e-mail juist niet. Schrijf een creatieve, vlotlopende tekst en voer deze in je e-mail marketing software in. Gebruik enkele variabelen (zoals bijvoorbeeld je voornaam en eventuele adres gegevens) in de tekst om het persoonlijke aspect terug te laten komen.

  5. Afwisseling
    Op een gegeven moment word je blind voor bepaalde dingen. Dit is een veelvoorkomend effect bij e-mail marketing omdat er vaak maar één e-mail template is en je deze dagelijks of wekelijks in je mailbox krijgt. Een tekstuele mailing als afwisseling zorgt er dan juist voor dat je even blijft hangen en de content wél gaat lezen.

 

Voorbeelden

Genoeg theorie. Hieronder zie je hoe Hoteldeal slim gebruik maakt van een persoonlijke benadering, afgestemd op een boeking van het verleden. Wijnvoordeel verstuurt regelmatig tekstuele mails met verschillende type content. ‘Persoonlijke’ verhalen en persoonlijke kortingscodes die zorgen voor diversiteit binnen hun e-mail marketing strategie. Denk eens goed na hoe jij dit voor je eigen strategie kunt inzetten, zodat jij zelf binnenkort ook persoonlijke tekstuele mails kunt gaan versturen. Maar niet te veel hè? Dan vallen die van mijn klanten niet meer op 😉



Conclusie

Zoals eigenlijk voor alles geldt; gebruik de tekstuele e-mails met mate. Juist door de afwisseling wordt de tekstuele mail krachtiger. Probeer er wel een persoonlijke twist aan te geven en ze in te zetten voor belangrijke boodschappen. Het succes van de tekstuele mails zit hem in de combinatie van een betere aflevering, de afwisseling van type content en de daarbij behorende doorgaans goede ratio’s.

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie