Targeting mogelijkheden
Facebook

Targeting mogelijkheden Facebook

Op dit moment heeft Facebook meer dan negen miljoen Nederlandse leden. Dit maakt Facebook in Nederland met afstand het grootste sociale netwerk. Deze miljoenen gebruikers kunnen allemaal bereikt worden door het inzetten van advertentieproducten. Facebook is de afgelopen jaren druk bezig geweest om tools en technieken te ontwikkelen om je doelgroep optimaal te bereiken. Mede door uitgebreide targeting mogelijkheden heeft Facebook bij veel marketeers een belangrijke plek in de marketingmix veroverd.

Targeting mogelijkheden

Facebook biedt adverteerders een breed scala aan targeting mogelijkheden. Gebruikers delen namelijk enorm veel informatie met Facebook. Zo is het mogelijk om zeer specifiek te targetten op bijvoorbeeld locatie, demografische gegevens, interesses of gedrag. Hieronder heb ik enkele interessante advertentie mogelijkheden op een rijtje gezet.

Conversiepixel

Voordat je begint met het adverteren op Facebook is het aan te raden om een conversiepixel te plaatsen. Een conversiepixel is een stukje code dat je in het Facebook advertentiebeheer kunt aanmaken. Door deze code op je website te plaatsen kun je precies meten welke advertenties tot een (ondersteunende) conversie leiden. Daarnaast is het ook mogelijk om standaardgebeurtenissen aan deze pixel toe te voegen. Voorbeelden van deze standaard gebeurtenissen zijn het toevoegen van producten aan het winkelwagentje, het gebruik van de zoekfunctie of een weergave van een belangrijke pagina. Zo is het mogelijk om op elke gebeurtenis in te spelen met een specifieke Facebook advertentie.

Custom Audiences

Het is over het algemeen gemakkelijker om aan bestaande klanten te verkopen dan aan nieuwe. Met custom audiences is het mogelijk om klanten te bereiken die je al kent. Zo kun je een klantendatabase met e-mailadressen uploaden en hier een specifieke Facebookcampagne aan koppelen. Daarnaast biedt Facebook ook de mogelijkheid om een pixel voor custom audience te plaatsen. Deze pixel bouwt een aangepaste doelgroep op van mensen die je website bezocht hebben.
Custom audience

Lookalike Audiences

Indien je gebruik maakt van custom audiences is het mogelijk om nieuwe doelgroepen te creëren die waarschijnlijk interesse hebben in je bedrijf. Deze doelgroepen worden gebaseerd op personen die vergelijkbare eigenschappen hebben als je huidige klanten. Dit wordt binnen Facebook lookalike audience genoemd.

Facebook remarketing

Met de eerder genoemde conversiepixel is het mogelijk om een remarketing doelgroep aan te maken. Aan deze doelgroep kunnen ook nog extra tagetingopties toegevoegd worden.
remarketing

E-mailmarketing campagne versterken

Zoals al eerder benoemd is het mogelijk om in Facebook een e-mail database up te loaden om hier een custom audience van te maken. Dit brengt vooral voor e-mail marketing zeer interessante mogelijkheden met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan klanten die binnen een week jarig zijn. Deze kunnen middels een specifieke advertentie op Facebook benaderd worden. Of aan klanten die een bepaalde periode al geen aankoop meer hebben gedaan. Er zijn enorm veel mogelijkheden te bedenken om je e-mailmarketing te versterken middels Facebook.

Door op het juiste moment in te spelen op de juiste doelgroep kun je ervoor zorgen dat Facebook een belangrijke plaats inneemt in je marketingmix. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen over targetting of  het opzetten van een Facebook campage? Laat hier een reactie achter of neem contact met ons op.

Invest Online
Bart Wegink
Auteur: Bart Wegink, Online Marketeer Als conversie optimalisatie specialist houd ik mij voornamelijk bezig met A/B testen, usability reviews en gebruikersonderzoeken om de resultaten van de websites van klanten structureel te verbeteren.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.