Social Media Marketing: 8 veelgemaakte fouten op een rijtje

Social Media is natuurlijk niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Zowel privé als zakelijk zijn platformen zoals Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, onmisbaar geworden. Gelukkig zien veel bedrijven het nut van Social Media ook in maar wordt het helaas soms nog verkeerd ingezet.

Digital Marketing Philippines heeft 8 veelgemaakte fouten op een rijtje gezet. Wel zo handig, voor alle bedrijven die niet willen achterblijven op concurrentie die het wel goed inzet. Profiteer van de onderstaande tips want Social Media is pas krachtig wanneer het goed wordt ingezet!

8 veelgemaakte fouten in Social Media Marketing

    1. Geen plan: Zonder enige vorm van strategie zullen bedrijven nooit een effectief bericht kunnen leveren aan hun volgers. Een goede strategie is dus noodzakelijk bij het uitvoeren van een Social Media plan. Met andere woorden; Wat wil je bereiken? Wat wil je uitstralen? Wie wil je bereiken? En maak een Social Media kalender. Het spreekt natuurlijk voor zich want wie zet een advertentie in de krant zonder hierover eerst goed na te denken?
    2. Berichten niet controleren: Dit is natuurlijk een open deur. Controleer altijd je berichten op spelling en typefouten, een foutje is namelijk snel gemaakd ;-).
      hashtag_2
    3. Op teveel platforms aanwezig willen zijn: Wat veel bedrijven doen is op zoveel mogelijk platformen een account inrichten, zonder erover na te denken of ze op elk platform relevante content kunnen leveren. De ene keer wordt Facebook ingezet en de volgende keer Twitter of Instagram. Houdt de focus op de strategie in eerst instantie smal. Wanneer je kwalitatief goede content kunt leveren en je publiek betrokken is (je krijgt veel respons) , kun je de stap naar een volgend platform maken.
    4. Publiek kopen….€€€€€€€: Veel bedrijven denken dat het gaat om aantallen. Hoe meer volgers, hoe beter. Niets is minder waar. Het gaat om kwaliteit en niet om de kwantiteit. Het kopen van volgers levert uiteraard een groter bereik op maar je moet je afvragen wat het oplevert? Kopen deze ingekochte volgers ook een volgende keer bij je? Investeer in een goede klantrelatie want dat creëert loyaliteit en zorgt voor herhalingsaankopen en uiteindelijk een betere ROI (Return On Investment).
    5. Continu eigen merk laden: Het enkel laden van je eigen merk kan op termijn vervelen en wellicht zelfs een kleine aversie opleveren bij je publiek. Het werk van anderen delen kan geen kwaad, zeker niet als je weet dat het je publiek kan helpen. Voorbeeld, dit blog- bericht!
    6. #TeveelHashtags #Teisnooitgoed: Het gebruiken van Hashtags (#) kan helpen meer zichtbaarheid en lading aan een bericht te geven. Maar pas op en gebruik de Hashtag niet te pas en te onpas, #Fail.twitter_hashtags_1
    7. Teveel delen in te korte tijd: Aan de lopende band berichten posten is niet aan te raden. Wanneer je het ene na het andere bericht post, zien je volgers door de bomen het bos niet meer en haken ze (uiteindelijk) af. Probeer liever consistent en regelmatig te posten, maak hierbij bijvoorbeeld gebruik van een schema. Voor bedrijven die veel kanalen inzetten en veel content posten, verdiep je eens in planningtools als Hootsuite of Buffer.
    8. Wees sociaal en menselijk: Mensen willen het gevoel krijgen dat er aan de andere kant van de computer een mens terugpraat en geen robot. Soms is het onmogelijk om overal op te reageren maar probeer dit wel zoveel mogelijk en menselijk te doen want dat creëert vertrouwen.

Samenvattend: maak een goed plan, kies het platform wat hierbij goed past en begin daar mee, investeer in de online klantrelatie, verveel je publiek niet, gebruik de Hashtag waar het relevant is, wees relevant, controleer je berichten en wees vooral sociaal.

Met bovenstaande tips moet het toch lukken om Social Media leuk te gaan vinden?! Veel plezier Online :-)!

Bron: http://www.emerce.nl/achtergrond/acht-veelgemaakte-fouten-social-media-marketing-infographic

Invest Online
Sanne Brandsma
Auteur: Sanne Brandsma, Online Marketing Consultant

Er is 1 reactie op dit artikel

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.