Site snelheid meten met Google Analytics

Snelheid wordt tegenwoordig steeds belangrijker. Het is al een tijdje mogelijk om de snelheid van pagina’s te meten met Google Analytics. Maar met de nieuwe Google Analytics is het nu ook gemakkelijker om de snelheid per pagina inzichtelijk te krijgen. In Google Analytics vind je dit terug onder het  ‘Inhoud‘, vervolgens ‘Sitesnelheid‘, hier zie direct de gemiddelde laadtijd van de pagina’s van je website.
Het meten van de data gaat met HTML5 NavigationTiming en werkt tot nu toe alleen bij bezoekers met Interne Explorer 9 en Chrome. Daarnaast wordt niet ieder bezoek de snelheid gemeten, maar wordt er een sample gebruikt van ongeveer 2% van de pageviews. De data is dus nog niet helemaal volledig.

Hoe meet ik de snelheid van mijn website?

Door de onderstaande regel toe te voegen aan je trackingscode is het mogelijk om de site snelheid inzichtelijk te krijgen in Google Analytics.

_gaq.push(['_trackPageLoadTime']);

Na een aantal uur van het implementeren van deze code is het mogelijk al gelijk de data inzichtelijk te krijgen.

Welke data over site snelheid is beschikbaar?

Wanneer alles op de juiste manier wordt gemeten komt er een grote bak met data over de snelheid van je website naar boven. Zo wordt per pagina duidelijk wat de gemiddelde laadtijd is. Maar ook de gemiddelde omleidingstijd, domeinopzoektijd, serververbindingstijd, serverreactietijd en de gemiddelde downloadtijd van de pagina.
Daarnaast is er een nieuw tabblad ‘Prestaties’. Hieronder zie je diverse buckets voor de laadtijd, omleidingstijd, serververbindingstijd en serverreactietijd van de pagina. (zie onderstaande afbeelding).

Bucket voor de laadtijd van de pagina

Wat heb ik aan deze data?

Er komt dus weer heel veel nieuwe data tot je beschikking, maar wat kan je nu eigenlijk met deze data? Zoals al geruime tijd bekend is, is site snelheid een officiële SEO ranking factor. Een doelstelling van Google is om de bezoekers zo snel mogelijk de beste en juiste resultaten aan de bezoekers te tonen. Site snelheid is hierin dus een belangrijke factor. Daarnaast bevordert het de gebruikerservaring en heeft het invloed op de prestaties van je website. Ook kan site snelheid zelfs invloed hebben op je posities en indirect op de kosten van je Adwords campagne. Lees daar alles over op de Google adwords blog.

Wanneer uit de data van Analytics blijkt dat er ‘trage’ pagina’s bestaan op de website kan je deze pagina’s weer analyseren met de Google Pagespeed tool. Aan de hand van deze gegevens kan je de pagina’s optimaliseren. Als dit is doorgevoerd kun je in Analytics precies bijhouden of er verbeteringen zijn in de laadtijd en wat dit doet met het aantal bezoekers, vertrekpercentages, conversies etcetera. Al met al dus een welkome toevoeging aan Google Analytics.

Meer weten over de nieuwe functie van Google Analytics?

Eerder schreven we al over doelen instellen in Google Analytics. Wil je meer weten over het implementeren van de code of over de data uit Google Analytics neem dan contact met ons op.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.