SEO Checklist voor nieuwe websites

Er verschijnen dagelijks nieuwe websites op het wereldwijde web, echter constateren wij dat er essentiële factoren worden vergeten bij de realisatie. Hierdoor lopen veel beginners tegen het probleem aan dat hun website niet voldoende scoort in de zoekmachine. In het onderstaande artikel hebben wij een SEO checklist voor nieuwe websites opgenomen, waarin de belangrijkste basiselementen zijn weergegeven om goed te kunnen ranken op de resultatenpagina van bijvoorbeeld Google.

Interne factoren

Het is belangrijk dat zowel de bezoekers als de crawler van de zoekmachine alle pagina’s op de website goed kunnen bereiken. Zorg ervoor dat er geen domme fouten inzitten die uw SEO belemmeren. Daarom is het van groot belang dat de structuur van uw website op orde is, de content schoon is en dat deze voldoende aanwezig is. Ook het gebruik- en het toepassen van de juiste keywords in de title-tag bepalen mee hoe toegankelijk de pagina’s zijn. Zorg er tevens voor dat de URL-structuur is afgestemd op de Headings (h1, h2 e.d.) en dat interne linkstructuur relevant en op orde is. Daarnaast zijn zaken als alt-tekst toevoegen aan uw afbeeldingen en anchorteksten toevoegen aan uw links van belang om ook deze leesbaar voor de zoekmachine te maken.
Het toepassen van een navigatiemenu zorgt ervoor dat de bezoeker zicht duidelijk kan oriënteren. Ook voor de zoekmachine is dit van belang. De belangrijkste pagina’s mogen niet meer dan 3 klikken verwijderd zijn van de homepage (staan deze verder dan zullen ze minder gewaardeerd worden). Zorg ervoor dat uw navigatiemenu aanwezig is en goed is ingericht. Om het nog overzichterlijker te maken raden we tevens aan een kruimelpad te integreren. Zo ziet de bezoeker stap-voor-stap waar die zich bevindt.

 

Keyword targeting.

Het is van essentieel belang de focus te leggen op de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden waar zoekvolume op is en die tot conversies leiden. Deze “best renderende” zoekwoorden zullen de basis van de inhoud van uw website moeten worden. Op veel woorden is de concurrentie dermate hoog dat je als beginner lastig kan concurreren. Daarom raden wij aan je te richten op onderscheidende zoekwoorden. Bepaal de zoekwoorden-niche van uw branche en probeer hier concurrentievoordeel uit te halen.

Content kwaliteit & waarde

De inhoud van de content moet voor de zoekmachine waarde hebben, maar ook voor de bezoeker. Denk hierbij aan de inhoud en de manier waarop het wordt weergegeven. Goede content heeft inhoud, maar is ook uniek geschreven! Een lange lap met tekst is een stuk minder interessant dan een overzichtelijke pagina met duidelijke alinea’s, visuele weergaves en boeiende titels. De richtlijnen voor de juiste hoeveelheid content bedraagt ongeveer tussen de 200 tot 450 woorden per pagina.

Design & usability

Een lastig traject binnen een SEO campagne. Is het interessant om hoog te scoren in Google, maar de bezoekers converteren totaal niet vanwege het feit dat uw website niet gebruiksvriendelijk is? Een overzichtelijk en strak design is daarom erg belangrijk. Bezoekers moeten zich aangetrokken voelen en vertrouwen hebben. Een website is een “digitale etalage” en u laat immers maar 1x een eerste indruk achter! Het gedrag van uw doelgroep zal in kaart moeten worden gebracht. Hiervoor zijn verschillende tools beschikbaar. Door te meten en te testen zal de website beetje bij beetje afgestemd moeten worden op het gedrag van uw doelgroep.

Social media accounts

Tevens is het hebben van social media accounts een belangrijk aspect op de SEO checklist voor nieuwe websites. Social media en SEO komen steeds meer tot elkaar en hierdoor wordt de samenhang hiertussen belangrijker. Zorg ervoor dat uw website actief is binnen deze verschillende omgevingen. Een aantal voorbeelden: Facebook, Twitter en Linkedin. Ook Google + begint steeds meer marktaandeel te veroveren in Nederland. Verstandig om deze ook op de actielijst te plaatsen! Als er binnen deze omgevingen eenmaal een netwerk in is opgebouwd, is het mogelijk om heel gericht uw doelgroepen te bepalen en zodoende relevanter te kunnen adverteren.

 

Linkbuilding

Eén van de zwaarst wegende factoren op de SEO checklist voor nieuwe websites is linkbuilding. Hiermee verhoog je de waardering van uw website. Met Linkbuilding realiseert u relevante links naar uw eigen website. Een aspect waar veel mensen de mist in gaan. De relevantie en kwaliteit van een link bepalen de waarde en dus de kans op stijging in de zoekmachine. Hoe meer moeite er gedaan moet worden voor een link, des kwalitatiever de zoekmachine deze zal waarderen. Bijvoorbeeld een link vanaf uw leverancier is lastig te realiseren, maar waardevol. Maar een link van een eenvoudige startpagina waar honderden links staan, is eenvoudig te realiseren en dus vrijwel waardeloos. Beter één goede link dan 100 irrelevante verwijzingen.
Linkbuilding loopt erg nauw samen met netwerken. Zorg dat u in contact staat met de juiste mensen. Dit kunnen leveranciers zijn, maar ook goede klanten, zakelijke contacten of mensen uit uw sociale omgeving die samenhang vertonen met uw business.

Conclusie SEO checklist voor nieuwe websites

De genoemde aspecten op de SEO checklist zijn zeer belangrijke basiselementen bij het realiseren van een goede SEO strategie. Deze SEO checklist voor nieuwe websites is zo nog niet volledig en er zijn nog tal van technische-, creatieve-, commerciële- en optische- mogelijkheden die voor meer relevantie en een betere positionering kunnen zorgen. Kortom, deze SEO checklist is een mooie basis om mee te beginnen, maar blijf constant bezig met zoekmachine optimalisatie!
Binnen de online wereld is stilstaan gelijk aan achteruitgang..

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.