SEO Case: Geautomatiseerde & Dynamische Content

SEO Case: Geautomatiseerde & Dynamische Content

Inhoud

 

Herken je dat?

Je hebt een website/webshop met enorm veel producten en categorieën. Van alle kanten wordt je verteld dat het verhogen van de organische zichtbaarheid van je website van groot belang is om bezoek naar je website te trekken. Nadat je hierover kort bent geïnformeerd, kom je erachter dat hier toch wel heel wat werk in gaat zitten!

Naast het doorvoeren van de nodige technische optimalisaties, staat er nog een enorme klus te wachten: het schrijven van content.

Elke pagina heeft eigen, unieke en voldoende content nodig. Waar haal je de tijd vandaan?!

Herken je dit? Lees dan snel verder, wij hebben hiervoor een mooie oplossing bedacht!

 

Back to the basics

Voor we met een oplossing komen, laten we nog even zien waarom deze teksten van belang zijn. Hiervoor gaan we even terug naar de basics van SEO.

Google werkt met een algortime dat bepaalt op welke positie jij met je pagina in de zoekresultaten zou moeten komen staan. Op basis van honderden factoren, de zogenaamde ranking factoren, wordt deze positie bepaald.

De top ranking factoren van Google zijn nog altijd content en links.

Leuk om te weten, maar hoe verbeteren we dit? Zeker bij externe links zijn we altijd afhankelijk van externe partijen die een link naar ons plaatsen.
Bij content daarentegen hebben we alles zelf in de hand! Sterker nog: sterke content kan op natuurlijke wijze zelfs tot links naar je website leiden. Bied jij de juiste informatie aan op je site? Dan zullen anderen mogelijk naar jouw pagina’s gaan verwijzen: win-win dus!

  • Voordeel content: binnen eigen beheer → zelf invloed op.
  • Nadeel content: tijd. Veel schrijfwerk, zeker bij websites met veel pagina’s.

 

De oplossing (?)

Het is duidelijk wat je te doen staat, maar met alle bedrijfsprocessen heb je al een behoorlijk drukke agenda. Daarnaast is het schrijven van leuke, passende én unieke teksten nog niet zo 1-2-3 gedaan!

Maar wat nu als we dit kunnen automatiseren? Als je enkel een aantal paragrafen hoeft te schrijven met enkele variaties? Kan het dan niet veel sneller?

Dat is wat wij ook dachten: aan de slag met automatische, dynamische teksten!

Maar…

Is dit een oplossing die gaat werken?

 

De uitdaging

Het klinkt leuk, maar een ieder die zich enigszins in de richtlijnen van Google heeft verdiept, zal zich afvragen of dit niet ten koste gaat van een aantal punten:

  1. Hoe zit het bijvoorbeeld met het laten zien van pagina-specifieke woorden & zoektermen?
  2. Zullen er op deze manier wel ‘voldoende woorden’ op de pagina staan?
  3. En, hoe zorg je dat teksten, zoals Google van ons vraagt, uniek zijn?

Uiteraard hebben we hiermee rekening gehouden. Hoe? Dat lees je hieronder, er volgen ook een aantal voorbeelden!

 

Het plan: geautomatiseerde, dynamische teksten

Het probleem is helder; de uitdaging hierbij is duidelijk. Hoe zijn we te werk gegaan? Wat zijn geautomatiseerde en dynamische teksten?

Om voor een grote groep pagina’s teksten te kunnen creëren, zijn de volgende stappen doorlopen:

  1. Er worden 3-5 alinea’s geschreven, met van elke alinea 3 variaties;
  2. De teksten worden vrij algemeen geschreven, zodat deze op alle pagina’s toepasbaar zijn;
  3. Om relevant te worden, zijn een aantal variabelen toegevoegd aan de tekst;
  4. Er wordt een titel (het zoekwoord van die pagina) en een aantal kopteksten toegevoegd;
  5. Er worden links naar andere pagina’s toegevoegd.

Is dat het? Ja… en nee. In principe is dit de basis die nodig is om op alle pagina’s te kunnen plaatsen. Met vijf alinea’s in drie variaties kunnen al 3^5 = 243 teksten worden gecreëerd. Door hierin ook de variabelen per pagina aan te passen zijn de variaties eindeloos! Er blijven echter nog wel een paar uitdagingen over.

Laten we de uitdagingen nog even 1-voor-1 doornemen. Maar first things first: om een goed beeld te geven van hoe het eruit komt te zien, volgen eerst een aantal voorbeelden:


Voorbeeld 1a: Alinea variant 1 met dynamische variabelen

 

Voorbeeld 1b: Alinea variant 1 met de ingevulde dynamische variabelen

 

Voorbeeld 2a: Alinea variant 2 met dynamische variabelen

 

Voorbeeld 2b: Alinea variant 2 met de ingevulde dynamische variabelen

Met bovenstaande voorbeelden ontstaat er een beeld van hoe dit er uit kan komen te zien. De juiste implementatie lost vanzelf de uitdagingen op:

  1. Paginaspecifieke woorden & zoektermen
    Door het gebruik van de juiste variabelen, pakken we dit meteen goed op. We voegen standaard het hoofdonderwerp (met de primaire zoekterm) toe aan de variabelen, zodat de tekst direct relevanter is. Ook andere passende woorden (de populairste merken, of producten) kunnen hier automatisch ingevoegd worden. Dit is naar keuze!
  2. Zullen er op deze manier wel ‘voldoende woorden’ op de pagina staan?
    Met meerdere alinea’s in meerdere varianten zal voldoende relevante info aangeboden kunnen worden. Dit is wel een start: hierna kunnen de teksten in volgorde van prioriteit verder worden uitgebreid en bijgeschreven. De prio kan bepaald worden door bijvoorbeeld te beginnen met categorieën die meer zoekvolume bevatten of die voor het bedrijf interessanter zijn!
  3. En, hoe zorg je dat teksten, zoals Google van ons vraagt, uniek zijn?
    We hebben een aantal variaties én we voegen diverse variabelen toe. Elke tekst zal uniek zijn!

 

Implementatie: de benodigdheden

Naast een leuke schrijfstijl en kennis van producten zijn er nog een paar belangrijk aspecten om rekening te houden bij het implementeren van dynamische content. De volgende punten zorgen ervoor dat het toepassen van dynamische content tot dat beetje magie kan gaan leiden!

  • Techniek
    Het inladen van de dynamische waarden is een technisch klusje. Het liefst werk je met een webbouwer die begrijpt wat hierin moet gebeuren. Overleg altijd even met de technische partij of ze dit haalbaar achten! De variabelen uit de voorbeelden zouden bijvoorbeeld ook titels van de pagina kunnen zijn of elementen uit de feed van de webshop die worden ingevoegd, mits de techniek dit toelaat. Op zoek naar een alternatieve methode? Een lijst met dynamische waarden kan ook in een Excel of spreadsheetbestand worden opgebouwd. Door zelf elementen van de website te onttrekken en hier in te plaatsen, worden eveneens kant-en-klare teksten gecreëerd om te plaatsen!
  • Variabelen goed inpassen
    Houd rekening met de variabelen. Worden de variabelen bijvoorbeeld altijd in meervoud toegevoegd? Zorg dan dat de algemene teksten ook passend zijn. Wees bewust van de woorden die op de plaats van de variabelen verschijnen!
  • Variabele interne links naar producten
    Het is naast simpelweg ‘woorden’ ook mogelijk om interne links gelijk in te voegen. Link vanaf bovenstaande A-wandelschoenenpagina bijvoorbeeld eens naar het populairste product binnen de categorie. Of verwijs eens naar de bijpassende backpacks die je aanbiedt en onmisbaar zijn bij een goede wandeling. Hiermee bied je relevante mogelijkheden én bouw je ook nog eens je interne linkprofiel op: win-win! Let wel op met links naar producten: verdwijnt een product aan de collectie, dan wil je ook dat de link er naartoe verdwijnt/wijzigt of op zijn minst wordt geredirect (doorverwezen) naar een andere passende pagina.
  • “Een goed begin is het halve werk, maar een goed begin is maar de helft!”
    Er staat met het toepassen van de dynamische teksten op heel veel pagina’s een mooie, stevige basis. Onthoud wel dat dit nog maar het begin is! In de ideaalsituatie is dit de basis waarbij je de teksten uit zult breiden met meer relevante informatie, om zo de bezoeker helemaal happy te maken!

 

Het resultaat

We zijn aan de slag gegaan met dynamische content met als doel de organische zichtbaarheid van de websites te verhogen. De effecten zijn goed te meten in de vorm van ‘visibiilty’: hoe zichtbaar ben je organisch gezien op het web? Hieronder is de groei in online zichtbaarheid te zien bij de twee klanten waarbij wij dit hebben toegepast, de oranje lijnen laten belangrijke momenten zien in het proces.

 

 

 

 

 

1: Eind november 2016 zijn de geautomatiseerde teksten inclusief interne links toegevoegd bij Klant X
2: Vanaf oktober 2018 hebben we stapsgewijs een deel van de teksten verder uniek gemaakt/uitgebreid

1: Eind juli 2016 zijn de geautomatiseerde teksten toegevoegd bij Klant Y
2: Oktober 2016 hebben we templates geplaatst op de productpagina’s met interne links naar de categorieën
3: Juni 2017 hebben we voor de merken + categoriepagina’s de templates verbeterd zodat deze unieker waren t.o.v. de normale categorie pagina

Bij beide cases is duidelijk een groeiende lijn in zichtbaarheid te zien. Hierbij moet wel aangegeven worden dat ook andere SEO-technische optimalisaties zijn doorgevoerd voor deze websites, de stijging is daardoor niet enkel aan de content toe te schrijven. Hierbij moet wel nogmaals benadrukt worden dat content één van de belangrijkste ranking factoren is! Wij zijn er van overtuigd dat de genoemde stappen tot een versnelde groei in zichtbaarheid heeft geleid voor beide klanten!

Ook aan de slag?

Geïnteresseerd geraakt na het lezen van dit artikel, maar kom je er toch niet helemaal uit? Je kunt natuurlijk ook altijd ons inschakelen: ons dynamische team staat graag voor je klaar!

Mail me gerust of bel ons:
Mail: b.dijkgraaf@invest-online.nl
Tel: 055 – 538 04 60

Invest Online
Brenth Dijkgraaf
Auteur: Brenth Dijkgraaf, Online Marketing Consultant / SEO-specialist Als online marketeer bij Invest Online richt ik mij op het verbeteren van gebruiksvriendelijkheid en vindbaarheid van websites. Door mijn theoretische achtergrond aan de praktijk te verbinden creëer ik creatieve strategieën. Hiermee draag ik graag bij aan de online successen van diverse bedrijven!

Plaats een reactie

Invest Online is verkozen tot hét beste full-service internetbureau van Nederland