Schrijf in 5 stappen
een goede B2B tweet

Schrijf in 5 stappen een goede B2B tweet

Of je getwitterde boodschap aankomt staat en valt bij het schrijven van een goede tweet. Maar hoe schrijf je nu een zo leesbaar mogelijke tweet, eentje die twitteraars naar je event of webpagina laat komen? In dit blogartikel een kleine handleiding voor het schrijven van een tweet die werkt! Of lekker catchy in het engels….  “Write for conversions and keep an eye on usability” 

We verzinnen een voorbeeld voor een te twitteren bericht. Ons bedrijf gaat een workshop Social Media geven in Apeldoorn voor bedrijven. Hoe zetten we dat in 140 karakters neer en vooral waarom? We zouden de volgende tweet kunnen plaatsen:

in 5 stappen een goede B2B tweet - 2

Alles staat in de tweet: de tijd, de locatie, de doelgroep, de afzender en het event. Toch is er nog heel wat te schaven aan deze Twitter boodschap en dat gaan we in stapjes uitleggen.

Twitteraars lezen boodschappen op een speciale manier. Een gemiddelde Twitteraar scant namelijk de stroom berichtjes op de eerste woorden. De eerste woorden in een tweet zijn dus bepalend of de hele tweet gelezen zal worden of niet. “Kom naar de” zijn de eerste woorden in de voorbeeld tweet en niet duidend of van enig belang voor de lezer. We gaan het woord workshop daarom zeker naar voren zetten:

in 5 stappen een goede B2B tweet - 6

Workshop staat nu vooraan in de tweet en als we dit met nu met hoofdletters schrijven dan is dat met extra nadruk geschreven en is dit veel beter leesbaar in de tweet. Toch zijn we er nog niet, ook het staartje van de tweet is belangrijk. In het voorbeeld staat de link achteraan maar dat is een verkorte link. Het is beter als de titel van de workshop achteraan staat, voor de Twitteraars die je bericht ’scannen’. We schrijven de tweet nog een keer:

in 5 stappen een goede B2B tweet - 3

Omdat het aantal karakters van Twitter beperkt is, hebben we de datum in cijfers geschreven. Maar een URL die naast cijfers staat, is minder leesbaar (scanbaar) dus die halen we eventjes bij elkaar weg.

Naast het feit dat er een workshop aangeboden wordt, is de locatie erg belangrijk. Die onthoud je meestal erg snel, scanners zien namelijk hun eigen stad staan. Gezien we nog geen hashtags gebruikt hebben, zetten we voor workshop en Apeldoorn een #. Zo benadrukken we de woorden extra en is je tweet nog beter vindbaar op die woorden. Stel dat de doelgroep nu je tweet leest en even onthoudt; dan blijft workshop en Apeldoorn als het goed is hangen.

Verder houden we de tweet bewust korter dan 140 karakters, zodat twitteraars je tweet kunnen retweeten zonder dat je tweet ingekort moet worden.

Nu nog het woord succes veranderen want dat is een beetje ..blah. We maken het catchy; B2B op Twitter. En workshop is ook een plat woord… daar maken we uitlegparty van. Dat scheelt ook nog eens twee karakters, nog een keer kijken en ja, we halen 2013 uit de datum weg. Ook vervangen we het liggende streepje door een slash om beter over te laten komen dat het een datum is en geen tijd (naar maar waar: sinds 9/11 lezen veel mensen een notering als deze als een datum). We kunnen de aanhalingstekens nog weghalen maar die laten we toch staan omdat het nu een mooie connotatie heeft, het is een sóórt fenomeen op twitter in gevoelsbetekenis.. en niet een tagline voor een workshop.

Laten we eens kijken hoe de tweet er uitzag en hoe deze is geworden na de stappen:

Voor:

in 5 stappen een goede B2B tweet - 2

Na:

in 5 stappen een goede B2B tweet - 5

Dat is een Twitter boodschap waar even wat langer over na is gedacht, maar die wel beter het doel dient: bezoekers (bedrijven) naar de Social Media workshop trekken.

Alle tips op een rij:

  • plaats belangrijke woorden vooraan (trigger);
  • maak gebruik van hashtags;
  • schrijf het kernwoord in hoofdletters;
  • maak gebruik de laatste woorden in je boodschap (second trigger);
  • let op waar je de link plaatst;
  • zorg voor optimale leesbaarheid.

Heb jij naast deze tips nog andere tips voor het schrijven van de ideale tweet? Laat het weten in de reacties of tweet ons!

Invest Online
Marjolein Banis
Auteur: Marjolein Banis, Art Direction & Design

Er zijn 2 reacties op dit artikel

Plaats een reactie