Samen staan we sterk

Affiliate marketeers zijn constant op zoek naar nieuwe manieren om waarde toe te voegen aan hun aanbiedingen. Ze zoeken naar creatieve ideeën die meer bezoekers naar hun site trekken, maar ook strategieën waardoor Google hun websites hoger beoordeeld. Bij de zoekmachines hebben ze in 2010 de regels aangescherpt met betrekking tot affiliate marketing. Pagina’s met alleen links naar producten worden minder goed beoordeeld dan pagina’s die echt waarde toevoegen voor de consument.

In 2010 zien we in de affiliate wereld een aantal nieuwe soorten sites. Als eerste hebben we veilingsites zien ontstaan, waar affiliates hun producten aanbieden in een veiling. De klanten kunnen bieden en het product zal verkocht worden tegen het hoogste bod. De affiliate zorgt op deze manier een constante afname voor de verkoper en een mooie prijs voor de consument.

Ook zijn er in de tweede helft van het afgelopen jaar zogenaamde ‘group buying websites’ ontstaan, met als bekendste voorbeeld Groupon. Een pagina die Amerikanen bij elkaar brengt om in grote getalen een dagaanbieding af te nemen. De kortingen op het product kunnen oplopen tot 90% en zijn minimaal 50% waardoor de populariteit ongekend is. In december heeft Groupon een overnamebod van 6 miljard (!) dollar door Google naast zich neergelegd. In Nederland kennen we Groupon nog niet echt omdat het zich vooral op de (grotere) Amerikaanse markt richt. Een vergelijkbare Nederlandse tegenhanger (van Duitse origine) MyCityDeals werd in 2009 door Groupon overgenomen waardoor het toch nog enigszins vertegenwoordigd is op de Nederlandse markt.

De trend om met grotere groepen producten te kopen is afgelopen jaar in veel verschillende startups opgekomen. De vraag is dus een beetje of het een hype is gestimuleerd door de recessie of een blijvend verschijnsel is. Behalve de mensen die nu rechtstreeks naar de site komen valt er voor deze sites nog veel te winnen op het gebied van social media volgens Doug Altken, manager van ValuUp een ‘group buying website’ gevestigd in Hong Kong. Door alle aanbiedingen en deals die mensen op het internet tegen komen wordt de drang om ze met elkaar te delen minder. Hij zegt dat mobiele applicaties hier een uitkomst zullen bieden, door locatie gerichte aanbiedingen te kunnen doen.

Ook een goed voorbeeld is Wallmart die afgelopen jaar CrowdSaver introduceerden. Daarin boden ze een plasma televisie aan waarbij de beloofde 18% korting pas beschikbaar zou komen wanneer 5.000 mensen op Facebook op de ‘Like’-knop gedrukt hadden. Binnen 24 uur was dat aantal bereikt wat een enorme exposure op de social network site opleverde.

Dit zijn leuke manieren om affiliate sites een sociale draai te geven en meer aandacht te genereren voor hun producten. Aangezien Groupon een miljarden-deal met Google aan zich voorbij heeft laten gaan verwachten zij dat dit geen korte hype is maar dat ‘group buying websites’ een trend is die nog lang mee kan. Volgens Euromonitor International is de trend nog maar amper doorgedrongen op bepaalde markten en is er nog ruimte voor een enorme groei in 2011.

Invest Online
Jeroen Steunenberg
Auteur: Jeroen Steunenberg, Financieel Manager