Resultaten van het nieuwe Beslist afrekenmodel

Op 1 juni voerde Beslist de eerder aangekondigde grote wijziging in het afrekenmodel door. Dit moest volgens Beslist gaan leiden tot relevantere klikken tegen een hogere prijs per klik. Om hoge onvoorziene kosten te voorkomen schakelden wij al eerder categorieën waar eerder niet op werd geboden al proactief uit. Ondertussen keren verschillende merken Beslist.nl de rug toe en rijst ook bij ons de vraag, is Beslist nog rendabel en interessant voor onze klanten?

Voor al onze klanten welke gebruik maken van Beslist houden we de prestaties binnen Beslist nauwlettend in de gaten en gezien de wijziging in het afrekenmodel was extra aandacht gevraagd. Inmiddels zijn we een aantal weken verder en is het hoog tijd om de balans op te maken. We hebben de kosten en opbrengsten via Beslist, van voor en na de wijziging, onderzocht en vergeleken. Zouden wij dezelfde conclusie moeten trekken zoals bijvoorbeeld Bol.com en Alternate?

Kijkend naar het resultaat van onze klanten binnen Beslist:

De kosten

  • Minder outclicks (- 14%)
  • Hogere kosten (+ 7%)
  • Hogere CPC (+ 21%)

Minder verkeer en hogere kosten, dat lijkt niet heel positief. Voor bijna al onze klanten zijn de kosten voor Beslist gestegen. Een enkele klant ziet een daling in de kosten, vanwege het uitschakelen van diverse categorieën (een proactieve handeling om extra kosten te voorkomen). Is het verkeer dan kwalitatiever, zoals Beslist aangaf bij de introductie van dit nieuwe afrekenmodel? Laten we Beslist een kans geven en kijken naar het verkeer naar de websites.

Kwalitatiever verkeer?

  • De conversies zijn gestegen met 15%
  • Het conversiepercentage is gestegen met 130%
  • Het bouncepercentage is met 23% gedaald

Resultaten

Qua resultaten is het dus een stuk positiever dan de kosten en lijkt het verkeer inderdaad kwalitatiever. Natuurlijk zijn de conversiepercentages niet alles zeggend en moet er ook gekeken worden naar de totale opbrengsten via Beslist. Levert het vernieuwde afrekenmodel van Beslist ook meer op? Die vraag moet per klant beantwoord worden. Voor sommigen is het rendement sinds 1 juni aanzienlijk toegenomen, maar bij verschillende klanten moeten we ook concluderen dat de kosten behoorlijk zijn gestegen, maar de opbrengsten niet zijn gegroeid, of dat de opbrengsten fors zijn toegenomen, maar de kosten nog meer zijn toegenomen. Voor deze klanten moeten we naar de mogelijkheden in optimalisaties gaan kijken of in sommige gevallen het inzetten van Beslist afraden. De wijziging in het afrekenmodel kent dus winnaars en verliezers.

Hoe nu verder?

Met alle vergelijkingen maken we per klant en ook per product(categorie) de afweging of Beslist nog interessant is en hoe het rendement verbeterd kan worden. Beslist gaf eerder aan dat het ze nu meer grip en controle bieden bij het optimaliseren van de campagnes. Echter blijft het lastig om de uit te vinden in welke categorie de producten worden geplaatst, welke producten rendabel zijn en welke zorgen voor hoge kosten.

Bekijk nu eerst of uw Beslist campagnes een beter rendement hebben dan voor 1 juni en of de kosten opwegen tegen de opbrengsten. In een volgende blog zullen we verder ingaan op het optimaliseren van uw Beslist campagnes.

Invest Online
Erik van der Linden
Auteur: Erik van der Linden, Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij dagelijks bezig met het optimaliseren van verkeer naar websites (Online Advertising, waaronder Google Search, Google Shopping, Bing Advertising en Prijsvergelijkers) en het verbeteren van websites voor de beste prestaties en rendement (Conversie Optimalisatie).

Er is 1 reactie op dit artikel

Sander schreef:

Naar mijn mening zijn ze een weg ingeslagen naar de afgrond. Naar aanleiding van de kosten die we hadden per dag van +- 150 euro, hebben wij binnen 2 dagen meer dan 25.000 producten offline gehaald.

Plaats een reactie