Remarketing instellen via
Google Analytics in 8 stappen

Remarketing instellen via Google Analytics in 8 stappen

Eind juli kwam Google met de aankondiging dat het vanuit Google Analytics mogelijk is om remarketing lijsten aan te maken. Na die aankondiging was het alleen nog lang niet in alle accounts zichtbaar, het was voornamelijk zichtbaar in de Verenigde Staten. Tot vandaag. Nu is in elk Google Analytics account het tabblad “Lijsten voor remarketing” beschikbaar.

Wat zijn remarketing lijsten?

Met remarketing via Google kan je zeer gericht, op bepaalde bezoekers die al op je website zijn geweest, adverteren. Denk hierbij aan bezoekers die een bepaald conversiepad nog niet hebben voltooid. Via remarketing kan je deze bezoekers reclame-uitingen van jezelf laten zien, of zelfs een specifiek aanbod maken voor deze bezoekers. Hoe specifieker je segmenteert, hoe specifieker de reclame-uitingen aan de bezoekers zijn. Via Google Analytics is het nu dus mogelijk om remarketing lijsten aan te maken en zo specifiek mogelijk te segmenteren.
Er gaat een wereld open met waardevolle inzichten over het website bezoek en de interesses die deze bezoekers hebben getoond in je  producten of diensten. Denk hierbij aan bezoekers die een bepaalde tijd op een pagina zijn geweest, bezoekers die een conversiepad nog niet hebben voltooid of zelfs bezoekers die een bepaald pad op de website hebben doorlopen. Wanneer deze lijsten zijn gesegmenteerd en ingesteld via Analytics, is het mogelijk om via Google Adwords en het Google Display Netwerk deze doelgroepen te bereiken met reclame-uitingen.

Voorwaarden voor het gebruik van remarketing lijsten

Om remarketing lijsten via Google Analytics aan te maken moet het account wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Deze ‘eisen’ zijn als volgt:

  • Koppeling analytics en adwords

Wanneer je in Adwords gebruik wilt maken van de remarketing lijsten, is een koppeling tussen Google Analytics en Adwords nodig. Mocht dit nog niet gedaan zijn, dan is het zeker aan te raden om deze twee diensten van Google met elkaar te koppelen.

  • Privacy beleid

Het privacybeleid op de website moet aangepast worden. Door het wijzigen van de trackingscode op de website, zullen er voor de bezoekers ook andere zaken spelen die invloed kunnen hebben op hun privacy. Google adviseert daarom om de servicevoorwaarden van Google door te lezen, om zo vast te stellen wat er aangepast moet worden in het privacybeleid van de website.

  • Aanpassing trackingscode

Om gebruik te maken van de remarketing lijsten via Google Analytics, moet er een stuk script worden vervangen in de trackingscode. Hierover lees je meer in stap 2 hieronder.

Hoe maak je Lijsten voor remarketing in Google Analytics?

Stap 1 – Privacybeleid aanpassen

Wanneer de trackingscode wordt aangepast, is het aan te raden je privacybeleid en cookie-statement aan te passen. Waarom? Omdat de trackingscode invloed heeft op de privacy van je bezoeker. Lees de servicevoorwaarden van Google Analytics om vast te stellen wat je moet opnemen in het privacybeleid van de website.

Stap 2 – Pas trackingscode aan

Om de lijsten via Google Analytics werkend te krijgen, moet er een regel in de trackingscode van Google Analytics, op de website, worden aangepast.

Nu staat er in de trackingscode: ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘google-analytics.com/ga.js’;

Deze regel moet worden vervangen door: ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://’ : ‘http://’) + ‘stats.g.doubleclick.net/dc.js’;

Voorbeeld:
<script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-xxxxx-x']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; 

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

Het vetgedrukte gedeelte moet worden vervangen, zoals hieronder:

<script type="text/javascript">
var _gaq = _gaq || [];
_gaq.push(['_setAccount', 'UA-xxxxx-x']);
_gaq.push(['_trackPageview']);
(function() {
var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true; 

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://’ : ‘http://’) + ‘stats.g.doubleclick.net/dc.js’;

var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
})();
</script>

!! –> WAARSCHUWING <– !!
“Wanneer je de trackingscode wijzigt met het doubleclick.js bestand, bestaat de kans dat je Analytics data een duik naar beneden neemt. Op dit moment wordt het doubleclick bestand namelijk geblokeerd door de meeste standaard ‘Ad-blockers’ (Plugins/tools die advertenties blokkeren in de browser). Dit kan ervoor zorgen dat het bezoek in Analytics met 10 tot 50% afneemt. Dit omdat de mensen die een Ad-blocker gebruiker dan niet meer worden bijgehouden in Google Anlytics.”

Via lunametrics.com kwamen we dit probleem tegen. Zij zijn bezig om dit probleem op te lossen, we houden het dus in de gaten.

!! –> UPDATE:<– !!
Uit onderzoek naar de nieuwe trackingscode blijkt het verschil in het meten van bezoekers zich te beperken tot slechts 0,44%. Lees hier meer over onze bevindingen.

Mocht er nog geen trackingscode op de website staan of durf je het niet aan iets in het script te veranderen, dan is het ook mogelijk om het volledige script, met de nieuwe regel, vanuit Analytics te verkrijgen. Ga daarvoor naar het tabblad “Trackingcode” en vink daar onder het tabblad “standaard” de vinkjes “AdWords-campagnes” en “DoubleClick-gegevens” aan.

 

Stap 3 – Remarketing lijsten aanmaken en instellen

Wanneer de juiste code is geplaatst ga je in het Analytics account naar “Beheer”, rechstboven in Google Analytics. Daar staat nu een extra tabblad met “Lijsten voor remarketing”. Klik op dit tabblad.

Klik op “Nieuwe lijst voor remarketing” voor het aanmaken van een remarketing lijst. Dan verschijnen de onderstaande opties.

Selecteer in eerste instantie het Analytics profiel waar de data vandaan moet komen. Na het juiste profiel te hebben geselecteerd, moet er een remarketingtype geselecteerd worden. Er zijn verschillende remarketingtypes die geselecteerd kunnen worden om de lijsten aan te maken. Deze zijn als volgt:

Al mijn sitebezoekers

Met deze functie worden alle bezoekers van de website in het remarketing ‘bakje’ geplaatst en kunnen deze bezoekers worden benaderd door de (display) advertenties.

Bezoekers die een specifieke pagina/sectie van mijn site hebben bezocht

Hier is het mogelijk om een bepaalde pagina of sectie van de website te selecteren, dan worden alle bezoekers van deze onderdelen in de remarketing lijsten geplaatst. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de indexpagina, landingspagina, of het winkelwagentje.

Alle bezoekers die een conversiedoel hebben voltooid

Wanneer er doelen zijn ingesteld in het Analytics account, is het mogelijk deze doelen te gebruiken voor de remarketing lijsten. Selecteer een doel in het menu om alle bezoekers die dit doel behaald hebben toe te voegen aan de remarketinglijst. Lees hier hoe je doelen kan instellen in Analytics.

Mijn eigen remarketingtype maken met bezoekerssegmenten

Dit is de meest geavanceerde en interessante optie van het maken van remarketing lijsten.  Hiermee kan een segment worden gemaakt op  basis van dimensie- en statistiekfilters en reeksfilters. Dit houdt in dat je zoveel mogelijk denkbare lijsten kan aanmaken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
– bezoekers die uit een specifiek kanaal komen, zoals organisch bezoek;
– bezoekers die een bepaald pad op de website hebben doorlopen;
– bezoekers die een bepaalde tijd op een bepaalde pagina zijn geweest.

Stap 4 – Geef een naam aan de remarketinglijst

Geef een naam op voor de remarketing lijst. Probeer de lijst een zo duidelijk mogelijke naam te geven, zodat het overzichtelijk is wanneer er meerde lijsten worden gebruikt.

Stap 5 – Duur lidmaatschap

Geef hier de duur van het lidmaatschapsduur op. Dit houdt het aantal dagen in dat de remarketing- advertenties getoond mogen worden aan bezoekers die zich in deze lijst bevinden. Deze is standaard ingesteld op 30 dagen.

Wanneer je klikt op “Schatting” , geeft Analytics een idee hoeveel bezoekers aan deze criteria voldoen. Bij het ophalen van deze data wordt er gekeken naar de afgelopen dagen van het lidmaatschapsduur. Dit is slechts een benadering van hoeveel toekomstige bezoekers aan de criteria zullen voldoen, op basis van verkeer dat eerder heeft plaatsgevonden op de website.

Stap 6 – Adwords koppelen

Om ervoor te zorgen dat de remarketing lijst ook beschikbaar is voor Adwords, moet deze worden gekoppeld worden aan een Adwords-account. Selecteer hier het Adwords-account  dat aan Analytics is gekoppeld. Dit is tevens een vereiste om gebruik te kunnen maken van deze manier van een remarketinglijst.

Stap 7 – Sla de lijst op

Sla de remarketing lijst op. Het aanmaken van de lijst is nu afgerond.

Stap 8 – Remarketinglijst toevoegen aan een campagne

Na het oplslaan van de lijst, zal deze automatisch verschijnen in de bibliotheek van Google Adwords. Log in bij Google Adwords en ga naar “Gedeelte bibliotheek” (te vinden aan de linkerkant onder de campagnes). Klik op “Doelgroepen”  om de aangemaakte remarketing lijsten te bekijken. De remarketing lijsten zijn nu klaar om gebruikt te worden binnen AdWords. Voeg de aangemaakte remarketing lijst toe aan ten minste één advertentiegroep in Adwords en zorg er voor dat deze advertentiegroep actief is. Natuurlijk is het aan te raden om de remarketing lijsten zo specifiek mogelijk in te zetten en per advertentiegroep één lijst in te stellen. Op die manier kan je goed je advertentiemateriaal op de doelgroep afstemmen.

Meer weten over het instellen van remarketing via Google Analytics?

Heeft u vragen over het instellen van remarketing via Google Analytics? Wij helpen u graag bij het inzetten van remarketing en het instellen hiervan. Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.