Remarketing instellen via Analytics – deel 2

Naar aanleiding van het bericht van Jelle Bokma over remarketing instellen via Google Analytics in 8 stappen, hebben wij de nieuwe remarketingcode geplaatst op Stedentrip.com. Dit om te onderzoeken of er inderdaad bij het gebruik van de nieuwe code 10 tot 50% minder bezoek wordt gemeten door een Adblocker. Wat veroorzaakt zou worden door de toevoeging van “g.doubleclick.net” aan de Analytics code. Dit betekent dat er dus geen bezoek gemeten zou worden in Analytics.

Nieuwe remarketinglijsten maken op basis van Analytics is een zeer interessante functie van Google, maar uiteraard niet tegen iedere prijs. Het meten van bezoek is van dusdanig belang dat het zwaarder weegt dan het aanmaken van goede remarketinglijsten. We willen tenslotte kunnen aantonen wat de online marketinginspanningen voor vruchten afwerpen en zonder betrouwbare metingen wordt dit, ons marketeers, lastiger gemaakt.

Test met Stedentrip.com

Om het effect van de aangepaste Analytics code te kunnen meten, hebben we naast de originele code, de aangepaste code ten behoeve van remarketing in de broncode van Stedentrip.com geplaatst. Een website met vele organische topposities en meer dan 100.000 bezoekers per maand. De website Stedentrip.com is met zijn aantallen en type bezoekers representatief om aan te tonen wat het verschil is in de metingen. Het is kwalitatief bezoek qua duur, bouncerate en pagina’s per bezoek en de bezoekers komen uit heel Nederland, met een gezonde verdeling van nieuwe ten opzichte van terugkerende bezoekers. De bezoekers van Stedentrip.com gebruiken verschillende browsers en devices. De website is echter qua demografische gegevens uiteraard niet representatief voor ieder andere website of webshop. De verwachting is bijvoorbeeld dat bij ‘techneuten’ een Adblocker vaker wordt gebruikt.

We hebben een nieuwe property aangemaakt in het Analytics account van Stedentrip.com waarbij we de remarketing optie hebben aangezet. De trackingcode van de nieuwe property hebben we bij de oude (niet aangepaste) trackingcode geplaatst op de website(zie afbeelding hieronder). Op deze manier kunnen we het verschil zien tussen de bezoekers die de oude/originele trackingcode meet en de bezoekersaantallen die de aangepaste trackingcode meet.

Script GA nieuwe code

Nog geen 0,5% verschil in bezoekersaantallen

Beide codes zijn vanaf 25 september 2012 tot en met 10 oktober 2012 in de broncode geplaatst. In totaal zijn er tienduizenden bezoekers op de website geweest en is het verschil in gemeten bezoeken slechts 0,44%. Waarbij de nieuwe code 0.44% minder bezoeken gemeten heeft dan de oude code. Nog geen half procent verschil tussen de metingen van het originele Analytics account en die met de remarketing optie.

Ondanks dat het maar om een klein percentage gaat, missen we toch een deel van onze data. Doorgaans zal die halve procent niet de doorslag geven of iets succesvol is geweest of niet. Maar iedere bezoeker die we niet hoeven te missen is meegenomen. Daarom adviseren we, in navolging van onze test, om een extra Analytics property aan te maken wanneer je gebruik wilt maken van de remarketing optie. Op die manier kan je de nieuwe code naast de originele code plaatsen. Zo heb je een win-win situatie waarmee je én je remarketinglijsten kan maken op basis van Analytics data én geen verlies in je metingen van bezoekers hebt.

 

Invest Online
Marco Zweekhorst
Auteur: Marco Zweekhorst, Directeur

Dagelijks zijn wij bezig om voor onze klanten successen te behalen. Meer bezoekers, stijging van conversies en groei van opbrengsten. Dit doen wij met ons team van vakidioten die op een resultaatgedreven en transparante wijze een succesvolle samenwerking met onze klanten aan gaan!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.