Kwaliteitsupdate Google: Phantom 2

Google heeft onlangs weer een kwaliteitsupdate doorgevoerd. Deze kwaliteitsupdate heeft de (voorlopige) naam Phantom 2 gekregen. In tegenstelling tot de update rondom mobielvriendelijkheid is deze update niet van te voren aangekondigd door Google. Google voert vaker updates door aan het algoritme zonder dit van te voren aan te kondigen. Hierdoor wordt vaker de oorzaak van het probleem in een later stadium gevonden. In dit blogbericht zal ik erop in gaan wat deze update precies inhoudt, wat er is veranderd en waarmee je aan de slag moet.

Eigenschappen van de Phantom 2 update

De Phantom 2 update is een kwaliteitsfilter van het core algoritme van Google. Het kwaliteitsfilter zorgt ervoor dat de signalen die Google krijgt anders geïnterpreteerd worden. Zo kan het zijn dat bepaalde elementen een lagere wegingsfactor krijgen voor de totale score of dat bepaalde elementen eerder gezien werden als kwalitatief/goed en nu als minder kwalitatief/goed beoordeeld worden.

Kenmerken van de Phantom 2 update:

  1. Kwaliteitsfilter over het core algoritme
    De update is een kwaliteitsfilter over het core algoritme van Google. Het filter verandert het verwerken van kwaliteitssignalen die Google oppikt. De update hoeft niet handmatig ververst te worden, het is hierdoor mogelijk dat we in de toekomst op elk moment veranderingen kunnen zien.
  2. Phantom 2 is actief op pagina niveau
    Net als de mobielvriendelijkheidsupdate is de Phantom 2 update ook actief op pagina niveau. Dit wil zeggen dat als er een pagina is van mindere kwaliteit deze pagina minder zal ranken. Dit kan effect hebben op het algehele domein, omdat de waarde van een domein een totaal is van individuele pagina’s.
  3. Websites die zijn geraakt door Phantom 2 waren vaak ook geraakt door Panda
    Veel mensen dachten dat het bij de afgelopen update ging om een Panda update. Dit omdat veel dezelfde websites zijn geraakt door de update. Google heeft echter bevestigd dat het niet om een Panda update ging. Er is wel een Panda update aangekondigd, deze laat alleen voorlopig nog even op zich wachten.
  4. Uitrollen van de update duurde een aantal weken
    Sommige websites zagen een daling in posities over een periode van 3 à 4 weken, andere websites zagen de rankings plotseling dalen. De manier waarop de websites verkeer verliezen lijkt een relatie te hebben met de grootte van de ‘problemen’ van de website.

Wat wordt als slechter beoordeeld door de Phantom 2 update?

Searchmetrics heeft een onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen de websites die veel verkeer hebben verloren na de Phantom 2 update. Uit dit onderzoek komt een lijst met punten naar voren waar Phantom 2 update hoogstwaarschijnlijk op let.

  1. Advertenties boven de fold en popups
    Te veel advertenties boven de fold en (irritante)popups hebben een negatieve impact op de website.
  2. Video’s die uit zichzelf afspelen
    Zelfstartende video’s hebben dezelfde impact als die van popups. Beiden verstoren de gebruikerservaring van de bezoeker.
  3. Duplicate content
    Het is algemeen bekend dat duplicate content een negatief effect heeft op de prestaties van een website/pagina. Dit is niets veranderd bij de Phantom 2 update.
  4. Slechte content
    Naast duplicate content en weinig content is er ook slechte content. Slechte content kan content zijn die niet/moeilijk te lezen is of die niet het onderwerp van de pagina goed beschrijft. Google kan steeds beter relaties leggen tussen woorden. Als Google bepaalde verwijzingen mist dan zal de content minder gewaardeerd worden. Voorbeeld: Als op een autobanden pagina het woord auto niet wordt benoemd, dan zal de content ook niet heel beschrijvend zijn.
  5. Design
    Het design van een website heeft een grote invloed op de gebruikerservaring van de bezoeker. Uit het onderzoek van Searchmetrics blijkt dat het design van een website ook van invloed is op de prestaties. De content op de pagina was goed, het design was niet goed en de websites hadden een daling van 30% in verkeer.
  6. 404 Status codes
    404 Status codes (gebroken links) en soft 404 status codes zijn nooit goed voor een website. Een 404 kan ervoor zorgen dat de bezoeker de website verlaat. Als een website veel 404 foutmeldingen heeft, wordt dit gezien als een website die slecht wordt onderhouden.
  7. Problemen met comments
    Te veel comments op een pagina kan leiden tot een mindere waardering. Dit klinkt wat gek, maar het kan zijn dat Google de comments nog niet goed kan onderscheiden van de hoofd content en deze een goede weging mee kan geven.Het is moeilijk om een lijn te trekken wanneer veel comments verkeerd is. Uit het onderzoek blijkt dat websites, waarbij minimaal 60% van de content bestaat uit comments, werden gestraft. Sommige pagina’s hadden meer dan 1.000 woorden hoofdcontent. Hieruit blijkt dat het niet uit maakt hoe goed/lang je hoofdcontent is, het kan altijd nog geraakt worden door de Phantom 2 update.

Wat te doen als ik geraakt ben door Phantom 2?

  1. Indexatie
    Als het kan zijn dat je teveel pagina’s hebt met weinig content, probeer dan meer unieke content op de belangrijke pagina’s te plaatsen. Daarnaast moet je ervoor zorgen dat de filterpagina’s niet geïndexeerd worden. Zodat Google minder pagina’s tegenkomt met duplicate content/weinig content. Hiervoor kun je canonicalurl’s of meta robots (Noindex, follow) gebruiken.
  2. Comments
    Zorg ervoor dat op pagina’s met te veel comments er een limiet komt voor aantal comments of zorg ervoor dat bepaalde comments op een pagina 2,3,4 komt te staan.
  3. Advertenties
    Verminder het aantal advertenties, zelf startende video’s en popups boven de fold.
  4. 404 meldingen
    Bekijk de Google Webmaster Tools (Google Search Console) voor 404 en soft 404 fouten. Zorg ervoor dat deze 404 meldingen worden opgelost door bijvoorbeeld de 404 meldingen te 301 redirecten naar een relevante andere pagina.
  5. Signalen van gebruikers
    Analyseer de gebruikersignalen op paginaniveau. Kom erachter op welke pagina’s de bezoekers langer blijven en/of beter doorklikken. Leg deze pagina’s tegen de pagina’s die minder goed presteren en bekijk hoe je de pagina’s het beste kan inrichten voor de beste gebruikerservaring.Je kan hierbij kijken naar de volgende gegevens vanuit Google Analytics: Bouncepercentage, Gem. tijd op pagina en uitstappercentage.

Toekomstige updates

Google zal non-stop het algoritme blijven updaten om ervoor te zorgen dat de bezoekers de meest relevante zoekresultaten krijgen, die een goede gebruikerservaring hebben. Het is dan ook van belang om de updates van het algoritme goed in de gaten te houden. Het bijhouden van de updates kan goed helpen bij het verbeteren van de organische resultaten.

In de tussentijd is het altijd goed om de pagina’s zo goed mogelijk te maken voor bezoekers. Houd hierbij rekening met bezoekers die al precies weten wat ze willen en met bezoekers die nog helemaal niets/weinig weten over het onderwerp. Deze laatste groep bezoekers moet bijvoorbeeld uitgebreide informatie krijgen om te begrijpen welk product zij nodig hebben, terwijl de andere groep bezoekers snel de producten wil zien om te bestellen.

Heb je vragen over de Phantom 2 update, hoe bepaalde elementen ingezet moeten worden voor jouw website of over zoekmachine optimalisatie in het algemeen? Laat dan een reactie achter of neem contact op!

Invest Online
Sven Molenaar
Auteur: Sven Molenaar, Online Marketeer

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.