Pagina Layout update in Google

Dat Google de laatste tijd bezig is met verschillende updates/wijzigingen aan het algoritme is al geen nieuws meer. Zo was er vrij recent de Penguin 3.0 (5 okt. 2012), Panda #20 (27 sept 2012) en de Exact-Match Domain (EMD) Update (4 okt. 2012).

Omdat Google het beste wil voor haar gebruikers en de ervaring van haar gebruikers, is er gister weer een algoritmische verandering uitgerold. Deze keer wordt er gekeken naar de lay-out van een webpagina en de hoeveelheid inhoud die de pagina weergeeft.

Hieronder de tweet van Matt Cutts waarin hij meer informatie geeft over deze aanpassing

“Minor weather report: Update of  goo.gl/OpIDL  launching today. ~0.7% of English queries noticeably affected.”

Wat houdt dit precies in?

Google wil het beste voor haar gebruikers, hetzelfde wat jij natuurlijk ook wilt voor je bezoekers. De layout van een pagina speelt hier een belangrijke rol in. Bezoekers moeten zo snel mogelijk kunnen zien waar een pagina over gaat, in plaats van eerst naar beneden te scrollen langs een keur aan advertenties. Websites die beschikken over weinig inhoud “boven de vouw” en voornamelijk advertenties op de pagina hebben staan kunnen het effect van deze aanpassing merken. Een webpagina vol met advertenties of een groot gedeelte daarvan is niet echt een goede gebruikerservaring voor de bezoekers. Het is natuurlijk goed mogelijk dat er advertenties bovenaan een pagina staan, zolang dit maar niet in extreme mate is, zal deze wijziging weinig tot geen invloed hebben op de ranking van de website.

Geraakt door deze update?

De invloed van deze algoritmische wijziging zal lang niet voor alle websites merkbaar zijn. Deze verandering heeft effect op minder dan 1% van de zoekopdrachten wereldwijd. Mocht jouw website toch getroffen zijn door deze aanpassing dan is het aan te raden eens kritisch naar de pagina-indeling te kijken. Is het grootste deel van de pagina verduisterd door advertenties of is het voor bezoekers moeilijk snel te zien waar de pagina over gaat, dan is het aan te raden om de indeling van de pagina om te gooien. Gebruik hiervoor de browser size tool van Goole, de “In-page analyse” in Google Analytics of de vele anderen tools online, om te zien hoe de website eruit zou zien onder verschillende schermresoluties.

Hoe nu verder?

De inpact van deze aanpassing zal dus naar verwachting niet zo groot zijn. Het geeft alleen eens en te meer aan hoe Google bezig is het algoritme te optimaliseren, alles ten behoeve van de gebruikers. ?Ons advies is dan ook te allen tijde, focus je op je doelgroep en gebruikers bij het maken van een website, geef hen een zo goed mogelijke gebruikerservaring in plaats van te focussen op de algoritmes van Google. Zoals Google zelf aangeeft “This change is just one of the over 500 improvements we expect to roll out to search this year.”

Er staan ons dus nog wat veranderingen aan het algoritme te wachten, toch zullen we van de meeste weinig merken, mits je je aan de richtlijnen van Google houdt 😉

Voldoet jouw website aan de richtlijnen van Google? En doe jij er alles aan om de gebruikerservaring van de bezoekers centraal te zetten? Eén van onze specialisten kijkt graag met je mee en geeft vrijblijvend advies hierover. Neem hiervoor contact met ons op.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!