Onze nieuwe website: hoe, wat en waarom!

Vorige week donderdag was het dan zo ver, de lancering van onze nieuwe website. Voor de buitenwereld kwam het nieuwe design waarschijnlijk ‘uit de lucht vallen’ maar intern is het lanceren van een nieuwe website natuurlijk een proces van een aantal maanden. Na verschillende wireframes, schetsen en brainstormsessies is er een nieuwe website ontwikkeld. De hoe, wat en waarom van onze nieuwe website lees je in deze blog.

Waarom een nieuwe website?

De vorige deed het toch ook? Ja, dat is waar, maar sinds de ontwikkeling van de vorige website is Invest Online gegroeid in zowel het aantal klanten, medewerkers als diensten. Kortom: de website paste niet meer bij de identiteit van Invest Online. Naast de groei van Invest Online zijn er ook vele ontwikkelingen geweest op het gebied van de techniek en het website gebruik van de bezoekers. Al deze punten deden ons besluiten om ons te richten op een nieuwe website.

Wensen nieuwe website

Voordat we enthousiast begonnen met schetsen en los gingen op het wireframen, hebben we eerst een wensenlijstje gemaakt. Wat is essentieel voor de site en wat is een must have? Na een brainstormsessie waren er een aantal musthaves die er sowieso moesten komen, de belangrijkste waren:
– een responsive website
– clean en overzichtelijk webdesign
– duidelijk overzicht van onze diensten en onze werkwijze
– goed leesbare blog

Waarom een responsive website?

Een responsive website is een website ontwerp die zich aanpast aan het device waarmee de bezoeker de website bekijkt. Wanneer de website bijvoorbeeld wordt bekeken op een tablet, een telefoon of op een desktop, schaalt  de website mee en maakt die het template passend aan het scherm.

Door te kiezen voor een responsive website is het mogelijk om op alle devices een goede website ervaring te bieden. Dit is door de opkomst van de vele verschillende internet connected devices, als verschillende smartphones en tablets, zeker geen overbodige luxe. Met de keuze voor een responsive website hebben we gekozen voor een goede bereikbaarheid van onze website ongeacht welk apparaat je gebruikt. Kortom we hebben gekozen voor de beste gebruikerservaring!

Ook vanuit het SEO oogpunt is responsive design een verstandige keuze doordat er maar één variant van je website bestaat. Dit heeft het grote voordeel dat alle linkwaarde van buitenaf naar één URL gaat en niet verdeeld wordt over de desktop en de mobiele website. Daarnaast is het risico op duplicate content met slechts één versie van de website natuurlijk kleiner.

Van wensen naar design

Nadat we de wensen in kaart hadden gebracht en de keuze was gemaakt voor een responsive design, zijn onze designers aan de slag gegaan met het design. Dit heeft geresulteerd in verschillende concept designs, waar uiteindelijk gekozen is voor het huidige design. Onderstaand een aantal designs die de revue zijn gepasseerd:

   
De redenen waarom een concept design het uiteindelijk niet geworden is, is bij elk design anders. Zo kwamen de diensten bij het ene design niet goed naar voren en paste bij het andere design de look-and-feel van het design niet bij Invest Online.

Nieuwe website en nu?

Na het hele ontwikkelproces was het vorige week dan eindelijk zo ver, de website stond live. Met trots presenteerden we dit via verschillende social media kanalen en we kregen gelijk van verschillende kanten positieve reacties en suggesties, dank hiervoor!

Te vaak wordt gedacht dat bij het live zetten van een nieuwe website het proces afgerond is, maar niets is minder waar. De livegang van onze nieuwe website is juist de start van een nieuw proces, het optimalisatie proces. Bij het ontwikkelen van onze website zijn we namelijk aan de slag gegaan volgens het principe: “Release early, release often”. De website is dus nog niet af en we blijven daarom onze website optimaliseren en aanpassen. Zo zijn we inmiddels al gestart met het opstellen van een lijstje met verbeterpunten en toevoegingen voor versie 2. Denk hierbij aan bepaalde design aspecten, bijvoorbeeld de blog plaatjes op de homepage en het beter visueel presenteren van onze cases, maar ook het optimaliseren van de teksten.

Bovenal optimaliseren we onze website graag aan de hand van de feedback van onze bezoekers! Wat vind je van onze nieuwe website? Heb je nog tips, vragen of opmerkingen. Of heb je bepaalde wensen die je graag op onze website ziet terugkomen? We horen het graag in de reacties hieronder!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.