Nu ook beschikbaar in Nederland: Google Shopping Showcase advertenties

Goed nieuws voor alle Google Shopping adverteerders! Er is een nieuwe advertentiemogelijkheid binnen Google Shopping: Showcase ads. Deze advertentiemogelijkheid was al beschikbaar in andere landen, maar vanaf nu ook in Nederland. Showcase Shopping advertenties zijn als een etalage, waarbij jij je merk kan introduceren bij de klant en ze de soorten producten kan laten zien die jij beschikbaar hebt en zijn te vergelijken met de Instant Experience ads binnen Facebook. Maar wat houdt deze advertentiemogelijkheid precies in en hoe zet je het in? 

Wat zijn Showcase Shopping Ads?

Google definieert Showcase Shopping ads als volgt: “Showcase Shopping Ads laat je gerelateerde producten groeperen en samen presenteren om zodoende je merk of bedrijf te introduceren.”

Ze verschijnen op dezelfde positie als de ‘reguliere’ shopping advertenties en zijn daarnaast visueel aantrekkelijker. Met een Google Showcase advertentie word je als bezoeker niet direct doorgestuurd naar een bepaalde productpagina op jouw website, maar de showcase advertentie ‘showt’ als het ware in eerste instantie jouw bedrijf en producten. Dit ziet er als het volgt uit:

  1. De showcase advertentie verschijnt in het Google Shopping-gedeelte van de resultatenpagina. 
  2. Als de gebruiker op de advertentie klikt, vouwt deze uit om meer informatie over je merk of bedrijf te laten zien. Dit is als het ware een landingspagina binnen Google Shopping.
  3. De gebruiker ziet vervolgens de producten die je aanbiedt en kan hier doorheen scrollen. Door op een product te klikken wordt de gebruiker doorgestuurd naar de website.

Dus: Showcase Shopping ads spelen in op inspiratie. Gebruikers die commerciële, maar niet merkgebonden of generieke zoekwoorden gebruiken, krijgen een showcase advertentie te zien voor meer informatie, inspiratie en details over bepaalde producten.

Verschil tussen Shopping en Showcase

Reguliere shopping advertenties en Showcase advertenties zien er niet alleen verschillend uit, ze targeten ook beide een andere doelgroep. Showcase ads zijn er voor mensen die nog niet echt weten wat ze willen, terwijl reguliere shopping advertenties juist kunnen worden ingezet bij specifieke zoekopdrachten.

Een ander verschil is dat je met een Showcase advertentie in eerste instantie niet betaald voor een klik (CPC), maar voor een interactie (engagement). Met CPE (cost-per-engagement) betaal je pas wanneer de gebruiker de advertentie uitklapt en ten minste 10 seconden bekijkt óf doorklikt naar de website. Een gebruiker klikt namelijk wel op de advertentie, maar wordt niet doorgestuurd naar de website. 

Hieronder worden de verschillen tussen reguliere shopping ads en showcase ads nog eens schematisch weergegeven.

Waarom Google Shopping Showcase advertenties inzetten?

  • Ideaal voor generieke zoekwoorden: Veel zoektermen zijn generiek en bevatten geen merk of product. Dit soort zoektermen geven aan dat de zoeker nog geen idee heeft naar welk product hij op zoek is. En als je niet weet waar je naar zoekt, weet je ook niet waar (bij welke website) je dit moet zoeken. Hier kun je als bedrijf goed op inspelen. Showcase shopping advertenties kun je makkelijk inzetten, om potentiële klanten kennis te laten maken met jouw bedrijf, merk en producten.
  • Jij bepaalt welke producten er worden getoond: Jij als adverteerder bepaalt zelf welke producten jij in een shopping showcase advertentie plaatst. Dit kunnen bijvoorbeeld de topproducten zijn, maar ook een nieuwe collectie.
  • Verbetert merkbekendheid: Showcase Shopping ads zijn een goede manier om je merk en bedrijf te introduceren aan potentiële klanten. Ze laten de klant het assortiment en de producten zien die jij beschikbaar hebt, samen met andere informatie over je merk.
  • Je kunt meer producten en afbeeldingen toevoegen: Deze afbeeldingen zijn ook meteen groter dan in traditionele shopping advertenties. De afbeeldingen mogen een grootte hebben van 1080 x 566 pixels. Ook heb je de mogelijkheid om meerdere afbeeldingen aan de advertentie toe te voegen. Google zal zelf twee afbeeldingen hiervan gebruiken om te ‘showen’. 

 

Wil je hulp bij het opzetten van Google Shopping Showcase advertenties of weten of deze nieuwe advertentiemogelijkheid binnen Google Shopping interessant voor jouw bedrijf kan zijn? Neem contact met ons op! 

Invest Online
Daisy
Auteur: Daisy, Online Marketeer Als Online marketeer hou ik me bezig met Online Advertising, waaronder Google Shopping, Google Search, Bing Advertising en Social Media Advertising.

Plaats een reactie

Invest Online is verkozen tot hét beste full-service internetbureau van Nederland