Mobile First Index

Google gaat Mobile First

Al jaren benadrukt Google het belang van een goede mobiele website. Zo zijn er sinds 2016 al Accelerated Mobile Pages (AMP). Ofwel, versnelde mobiele webpagina’s die direct worden weergegeven zonder te laden. Daarbij wordt er steeds meer gezocht op mobiel. Nieuw dit jaar is dat Google begonnen is met het uitrollen van de Mobile First Index.

Wat is de Mobile First Index?

Waar Google voorheen de desktopranking en mobiele ranking baseerde op de desktopversie van de website wordt dit nu geleidelijk omgezet. De mobiele versie van de website wordt als uitgangspunt genomen voor de ranking op zowel desktop als mobiel.

De mobiele versie zal dus wat extra aandacht moeten krijgen.

Wat voor invloed heeft de Mobile First Index op mijn website?

Dit is natuurlijk afhankelijk van hoe de huidige mobiele versie eruitziet ten opzichte van de desktopversie. Wat belangrijk is, is dat een bezoeker op de mobiele versie dezelfde informatie kan vinden als op de desktopversie. Hierbij kun je denken aan headinggebruik, content en andere elementen. Deze moeten zichtbaar zijn op de mobiele pagina. Een belangrijk verschil met de desktopversie is dat content nu achter een “lees meer” knop mag staan. Google ziet dit als iets dat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt.

Een voorbeeld: op een desktopversie van een pagina heb je belangrijke SEO aspecten zoals H1, H2’s en content geoptimaliseerd. Het kan gebeuren dat de mobiele versie er anders uit ziet. Wij zien wel eens voorbijkomen dat H1’s missen op een pagina. Wanneer deze update voor jouw website is doorgevoerd dan ziet Google deze H1’s niet meer.

De snelheid van de mobiele website is nog belangrijker dan die van de desktop website. Page Speed Insights van Google geeft je inzichten in de laadsnelheid van je website. Hierbij wordt de mobiele versie ook meegenomen. Daarnaast kun je de snelheid van je website op een mobiele verbinding testen via deze website.

Tot slot heeft Google een webpagina waarop je jouw website kunt controleren op mobielvriendelijkheid. Dit geeft je al enige inzichten in hoe Google jouw pagina beoordeelt. Kijk daarnaast ook naar het gebruiksgemak van de mobiele website. Hoe goed leesbaar is de tekst op mobiel? Pak dus je mobiel en navigeer door de verschillende soorten pagina’s op de website.

Hoeveel tijd heb ik om mijn mobiele website te optimaliseren?

Het is niet zo dat Google nu met één druk op de knop de mobiele versie van alle websites gaat indexeren. Google zet eerst de “best cases” over. Dit zijn websites die nu al de mobiele versie goed hebben staan. Langzaamaan zal Google steeds meer websites gaan overzetten. Hoeveel tijd je hebt is niet te zeggen maar het is verstandig om nu al kritisch te kijken naar de mobiele website.

Wat als ik niet optimaliseer voor de Mobile First Index?

Het kan zijn dat je mobiele website al (bijna) helemaal goed staat. In dat geval hoef je niets tot weinig te doen. Wel is het verstandig om de mobiele versie goed door te nemen. Wanneer de mobiele versie niet goed staat en je gaat ook niet optimaliseren, dan kan het zijn dat je pagina’s dalen in ranking. Een lagere positie in de zoekresultaten betekent minder organisch bezoekers en minder organische bezoekers betekent ook minder kans op een potentiële klant of lead.

Invest Online is als Online Marketing bureau op de hoogte van deze ontwikkeling. Heb je vragen over de Mobile First Index? Neem contact op met Invest Online. We helpen je graag.

Invest Online
Bob Noteboom
Auteur: Bob Noteboom

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.