De mobiele weergave van
zoekresultaten in Google aangepast

Nieuwe mobiele weergave Google

Is het jou al opgevallen dat de zoekresultaten van Google er op mobiel anders uitzien? Dat heb je goed gezien! Google rolt momenteel namelijk een nieuw mobiel design voor de zoekresultaten uit. Deze nieuwe weergave heeft invloed op zowel de betaalde als organische resultaten. Inmiddels zien we dit nieuwe design ook in Nederland in veel zoekresultaten verschijnen.

Advertenties

Als eerste is duidelijk te zien dat de advertenties anders worden weergegeven. Onderstaand het voorbeeld van oude en nieuwe mobiele weergave.

Links de oude weergave, rechts de nieuwe weergave

  • “Advertentie” label; waar voorheen de advertenties met een groen label ‘Adv.’ of ‘Advertentie’ werden aangeduid, is dit vervangen door een zwart vetgedrukt kopje ‘Advertentie‘. Deze wordt bovenin de advertentie getoond.
  • Display-url: de Display-URL van de advertentie wordt nu in het zwart bovenin de advertentie getoond
  • Dividerbalk verdwenen: de lijn tussen de blauwe koppen en de omschrijvingen is weg. De lijn wordt in sommige gevallen onder de beschrijvingen getoond, om een scheiding tussen de extensies, zoals sitelinks, oproepextensies, locatie-extensies, prijsextensies, promotie-extensies.

 

Organische resultaten

De organische resultaten zijn voorzien van een favicon van de betreffende website. Een nieuw onderdeel welke niet eerder werd getoond. De favicon wordt linksbovenaan elk resultaat getoond. Daarnaast wordt de sitenaam en het broodkruimelpad in dit nieuwe design bovenaan het resultaat (naast de favicon) getoond. Ook worden de sitenaam en broodkruimelpad niet meer in het groen, maar in het zwart getoond. Onderstaand 2 voorbeelden van een organisch resultaat met favicon. Hierin zit het verschil in de weergave van de sitelinks. Net als bij advertenties. is het ook hier duidelijk dat Google verschillende weergaven van sitelinks afwisselt,

  • Favicon toevoegen: als beheerder van een website kan je een favicon toevoegen, door een tag <link> toe te voegen aan de header van de homepage. Een favicon moet een veelvoud van een vierkant van 48 pixels zijn, bijvoorbeeld 48 x 48 pixels, 96 x 96 pixels, 144 x 144 pixels, etc.
  • Favicon updaten: heb je een nieuwe favicon, dan wordt de automatisch bijgewerkt wanneer de homepage wordt gecrawld. Dit proces kan worden versneld door een indexeringsverzoek in te dienen voor de homepage van je site.

Meer informatie over het definiëren van een favicon.

Alleen op mobiel

Het redesign van de betaalde en organische resulaten betreft alleen de mobiele weergave. Dit sluit aan bij de mobile first gedachte van Google, aangezien de meeste zoekopdrachten op mobiele apparaten plaatsvinden. Op desktop zien we dan op dit moment ook nog geen wijzigingen in de weergave.

Waarom deze update?

Google geeft aan dat deze update ervoor moet zorgen dat gebruikers makkelijker de resultaten kunnen identificeren en scannen. Daarnaast is dit voor Google een voorbereiding voor het toevoegen van meer funtionaliteiten binnen de resultaten, zoals direct uitvoerbare acties (aankopen doen, afspelen van postcast).

bron: https://searchengineland.com/google-rolling-out-mobile-search-redesign-with-black-ad-label-favicons-for-organic-results-317328

Invest Online
Erik van der Linden
Auteur: Erik van der Linden, Online Marketeer Als Online Marketeer houd ik mij dagelijks bezig met het optimaliseren van betaald verkeer naar websites. Hierbij kan je denken aan onder andere Google Search, Google Shopping, Remarketing, Display, YouTube, Microsoft Advertising en Prijsvergelijkers.

Plaats een reactie

Invest Online is verkozen tot hét beste full-service internetbureau van Nederland