Nieuwe advertentie en extensie opties binnen de geoptimaliseerde AdWords campagnes (deel 2)

In het eerste deel zijn we begonnen met het analyseren van de geoptimaliseerde campagnes door te kijken naar de reden van de grote update en de nieuwe campagne instellingen. In dit tweede deel ga ik verder met de nieuwe advertentie opties en beschrijf ik de advertentie-extensies die beschikbaar zijn in de geoptimaliseerde AdWords campagnes.

Deel 1 nog niet gelezen? Lees deze dan hier: Geoptimaliseerde AdWords campagnes, wat is er allemaal aangepast? (deel 1)

Advertenties

Met de introductie van de geoptimaliseerde campagnes is het niet meer mogelijk om een aparte mobiele campagne in te stellen. Om er voor te zorgen dat je toch het mobiele verkeer naar je mobiele website kan sturen is het mogelijk om in een advertentiegroep een specifieke mobiele advertentie in te stellen. Dit doe je door bij de advertentie ‘mobiel’ aan te vinken. Op die manier geef je aan dat die advertentie de voorkeursadvertentie is voor mobiele apparaten.

advertenties mobiele voorkeur geoptimaliseerde campagnes

Mocht je bij alle advertenties aangeven dat deze op mobiel weergegeven kunnen worden, dan worden deze advertenties ook gebruik voor desktops, laptops en tablets.

Het instellen van een mobiele advertentie is niet alleen aan te raden wanneer je een mobiele website hebt. Een mobiele zoeker kan immers een andere behoefte hebben dan iemand die zoekt via een desktop of laptop. Met het instellen van een mobiele advertentie kan je dus beter inspelen op de behoefte van de mobiele bezoeker.

Voorbeeld
Je hebt een schoenenwinkel hier in Apeldoorn en target ook mobiele apparaten. Indien iemand in Apeldoorn zoekt op het woord ‘herenschoenen kopen’ dan wil je de desktop, laptop en tablet gebruiker een advertentie voorschotelen die gericht is op je webshop. Maar een mobiele gebruiker stuur je natuurlijk liever naar je schoenenwinkel. Want de kans is groot dat hij/zij meer behoefte heeft aan een winkel dan een webshop. Met het instellen van een aparte advertentie kan je dus in de tekst sturen op je webshop of fysieke winkel.

Advertentie-extensies

Advertentie-extensies geven je de mogelijkheid tot meer ruimte in de advertentie door bijvoorbeeld sitelinks. Maar ook een locatie-extensie of een call-extensie kan waardevol zijn voor je campagne.
Het nadeel van advertentie-extensies waren altijd dat je deze alleen op campagne niveau kon instellen en dat je weinig inzicht had in de resultaten. Met de geoptimaliseerde campagnes is daar verandering in gekomen. Laten we eens kijken naar de verschillende extensies en de nieuwe opties.

Sitelinks

In de geoptimaliseerde campagnes zijn er een aantal nieuwe opties gekomen voor de sitelinks. Zo is het mogelijk om sitelinks in te stellen per advertentiegroep en zijn er meer targetting mogelijkheden.

Sitelinks per advertentiegroep
Het instellen van sitelinks kan dus sinds de geoptimaliseerde campagnes ook op advertentiegroep niveau. Dit geeft je de mogelijkheid om sitelinks in te stellen die passen bij de advertentie en zoekwoorden binnen de betreffende advertentiegroep.

Het instellen van sitelinks per advertentiegroep doe je via het tabblad Advertentie-extensie. Zorg er wel voor dat je een advertentiegroep geselecteerd hebt en niet op campagne niveau zit. Door te kiezen voor ‘Sitelinkextensie voor advertentiegroep gebruiken’ te kiezen in het bewerk scherm, kan je sitelinks instellen voor de geselecteerde advertentiegroep.

Sitelink per advertentiegroep - geoptimaliseerde campagne

Nieuwe targetting opties
Andere nieuwe opties zijn de targetting opties. Zo is het mogelijk om, net als bij advertenties, aparte sitelinks in te stellen voor mobiel. Op die manier heb je de mogelijkheid om de mobiele sitelinks aan te laten sluiten bij de mobiele advertentie. Daarnaast kan je met aparte sitelinks de mobiele bezoekers laten landen op je mobiele website.

Naast de mobiele targetting is het mogelijk om een planning in te stellen voor elke sitelink. Dit kan door een begin en einddatum in te stellen maar ook een planning per dag en tijdstip. Met het opgeven van een begin- en einddatum heb je de mogelijkheid om specifieke acties te communiceren in de sitelinks alleen op de dagen dat deze actie geldt.

Met de dag- en uurplanning heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om andere sitelinks te tonen tijdens kantooruren dan buiten kantooruren. Denk hierbij aan bijvoorbeeld een sitelink als:  We zijn nu bereikbaar. Of voor een winkel ‘Vandaag open tot 5u’.

Sitelink opties - geoptimaliseerde campagne

Meer statistieken
De geoptimaliseerde campagnes brengen ook meer statistieken met zich mee. Zo is het (eindelijk) mogelijk om op sitelink niveau inzicht te krijgen in de resultaten. En met het toevoegen van de conversie kolommen geeft dit een mooi overzicht van de prestaties per sitelink. De resultaten zijn inzichtelijk  op zowel campagne als advertentiegroep niveau.

Sitelink statistieken geoptimaliseerde campagnes

Handig om te weten
Heb je de campagne overgezet van een verouderde naar een geoptimaliseerde, dan zal je eerst moeten overstappen naar ‘bijgewerkte sitelinks’ voordat de nieuwe opties zichtbaar zijn. Het overstappen kan in het tabblad Advertentie-extensies en dan Extensies voor sitelinks.

Een nadeel aan de nieuwe sitelinks is dat het maximaal aantal tekens verlaagd is van 35 naar 25. Handig om te weten natuurlijk.

Oproepextensies

De oproepextensie is binnen Google AdWords geen nieuwe functie maar heeft net als de sitelinks een aantal nieuwe opties gekregen. Deze nieuwe opties komen veel overeen met die van de sitelinks. Zo is het mogelijk om een oproepextensie (telefoonnummer) per campagne en advertentiegroep in te stellen of een specifiek telefoonnummer voor mobiele apparaten.

oproepextensie geoptimaliseerde campagnes

Ook nieuw is het instellen van een specifieke planning wanneer je telefoonnummer wel en niet bij je advertenties vermeld mag worden. Dit is natuurlijk erg handig als je een winkel of een klantenservice hebt die tot een bepaald tijdstip bereikbaar is. Of als het nummer alleen op bepaalde dagen bereikbaar is. Dit kan teleurgestelde (potentiële) klanten en het mislopen van verkopen/leads voorkomen.

Een nieuwe interessante optie is het kunnen meten van telefoongesprekken met geavanceerde oproeptracking. Met deze geavanceerde manier van meten is het mogelijk om telefoongesprekken te meten als een conversie binnen AdWords. Het bijhouden van deze conversies doe je door het toevoegen van een doorschakel telefoonnummer van Google.

Of een telefoongesprek als een conversie geteld mag worden is zelf in te stellen aan de hand van de duur van het gesprek. Als je bijvoorbeeld weet dat een telefoongesprek van zestig seconden of langer vaak tot een conversie leidt, kan je zestig seconden instellen als conversie.

Oproepextensie geoptimaliseerde campagnes

Handig om te weten
De oproepextensie is sinds een aanpassing aan het beleid nog de enige toegestane plek voor het vermelden van een telefoonnummer. Een nummer in een advertentie of sitelink mag dus niet meer.

De geavanceerde oproeptracking is momenteel alleen nog beschikbaar in Duitsland, VS en in het Verenigd Koninkrijk.

App-extensie

De app-extensie zal binnen AdWords door vele nooit gebruikt worden. Maar als je een eigen app hebt, is dit zeker een toevoeging. Met deze extensie kan je in je advertentie direct je app promoten en stuur je de zoeker direct naar de Google Play Store of App Store. De app kan dus gelijk gedownload worden.

Met de geoptimaliseerde campagnes is deze extensie makkelijker te beheren en is er een meer gedetailleerde rapportage. Zo kunnen de app downloads gemeten worden als conversies. Dit geldt voor zowel Android als iOs apps.

app-extensie geoptimaliseerde campagnes

Aanbiedingsextensie

Met het instellen van een aanbiedingsextensie is het mogelijk om kortingsbonnen, kortingen en andere acties te laten zien die je klant offline kan gebruiken. De aanbiedingsextensie wordt weergegeven bij tekstadvertenties op alle apparaten.

Aanbiedingsextensie 2 - geoptimaliseerde campagnesAanbiedingsextensie 1 - geoptimaliseerde campagnes

Handig om te weten
De aanbiedingsextensies worden momenteel alleen nog weergegeven in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk.

De belangrijkste wijzigingen op een rij:

  • Aparte advertentie en advertentie-extensies in te stellen voor mobiele apparaten.
  • Instellen van advertentie-extensies per advertentiegroep.
  • Mogelijkheid om advertentie-extensies te plannen op datum, dag van de week en/of tijdstip van de dag.
  • Meer inzicht in de resultaten van advertentie-extensies .
  • Mogelijkheid om telefoongesprekken te meten als conversies.
  • Het kunnen meten van app downloads als een conversie.

Wat lees je in deel 3 & 4?

Zoals aangegeven is dit het tweede deel en komen er nog twee blogs waarbij ik in ga op de geoptimaliseerde campagnes. De volgende onderwerpen staan nog op de planning:

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.