NIEUW: Attributiemodellen binnen Facebook

Google Ads maakt het al een hele tijd mogelijk om een keuze te maken uit meerdere attributiemodellen dan alleen het attributiemodel op basis van ‘last click’, maar ook Facebook komt nu met deze mogelijkheid.

Inzicht in de impact van je Facebook campagnes

Mensen zijn voortdurend onderweg en gebruiken daardoor veel apparaten, browsers en kanalen, wat het moeilijk kan maken om inzicht te krijgen in de impact van je Facebook campagnes op je bedrijf. Hierdoor bieden traditionele toeschrijvingssystemen (last-click) mogelijk niet langer een manier om de effectiviteit van je campagne volledig te meten.
De nieuwe optie binnen de Facebook Business Manager: Facebook Toeschrijving maakt het eenvoudig om de effectiviteit van je advertenties op verschillende apparaten en kanalen te meten.

 

Beter optimaliseren met toeschrijvingsstatistieken


Door de nieuwe en betere statistieken die beschikbaar komen met Facebook Toeschrijving kun je beter beslissingen nemen over welke strategieën en optimalisaties het beste kunnen worden gebruikt.

  • Maximaliseer je budget en advertentiestrategieën door je budgetten opnieuw toe te wijzen aan campagnes die het beste presteren
  • Richt je op marketingtactieken die werken
  • Optimaliseer de plaatsing, het advertentiemateriaal en de doelgroep met de beste prestaties
  • Gebruik de toeschrijvingsresultaten om je kwartaal- en jaarplannen/forecasten te maken.

 

Welke Atrributiemodellen zijn er beschikbaar in Facebook Toeschrijving?

  • Even Credit(alle contactmoment krijgen dezelfde waarde toegekend)
  • Laatste klik of bezoek (de laatste klik of bezoek krijgt alle waarde toegekend)
  • Laatste contact (het laatste contactmoment krijgt alle waarde toegekend)
  • Positioneel 30% (eerste en laatste contactmoment krijgen een specifiek percentage en het resterende krediet wordt gelijkmatig verdeeld)
  • Positioneel 40% (eerste en laatste contactmoment krijgen een specifiek percentage en het resterende krediet wordt gelijkmatig verdeeld)
  • Tijdsverval van 1 dag (geeft contactmomenten een hoger percentage van het krediet voor een conversie naarmate ze dichterbij het moment van conversie liggen)
  • Tijdsverval van 7 dagen (geeft contactmomenten een hoger percentage van het krediet voor een conversie naarmate ze dichterbij het moment van conversie liggen)

Daarnaast kan er een tijdsvenster (de periode waarin een actie wordt toegeschreven aan een contact moment)  worden gekozen van 1 dag tot 90 dagen.
Het juiste toeschrijvingsmodel en het juiste tijdsvenster voor toeschrijving van acties zijn afhankelijk van je marketingdoelen en het klanttraject.

 

Hoe kan ik Facebook Toeschrijving gebruiken?

Met Facebook Toeschrijving krijg je eenvoudig inzicht in de impact van je advertenties op meerdere uitgevers, kanalen en apparaten zonder dat je veel hoeft in te stellen. Als je de Facebook-pixel, appgebeurtenissen, offline gebeurtenissen en UTM-parameters al hebt ingesteld, is er geen aanvullende configuratie van gegevensbronnen nodig om Facebook Toeschrijving te gebruiken.

Heb je hulp nodig bij het begrijpen van dit attributiemodel in Facebook en vind je het lastig om op basis hiervan je advertentiestrategie te bepalen?  Wij helpen je daar graag bij.

Ja, dit wil ik!

Invest Online
Daisy
Auteur: Daisy, Online Marketeer Als Online marketeer houd ik me bezig met Online Advertising, waaronder Google Shopping, Google Search, Bing Advertising en Social Media Advertising.

Plaats een reactie