Multi-Channel Funnels in Google Analytics

Google Analytics heeft al geruime tijd een nieuwe interface. Steeds meer gebruikers van Google Analytics durven de overstap aan en gaan hier gebruik van maken. In de nieuwe interface zitten een paar interesante features, één daarvan is Multi Channel Funnels. Hiermee wordt inzichtelijker via welke kanalen een conversie tot stand is gekomen. In dit blog bericht gaan we daar eens wat uitgebreider in duiken.

De Multi Channel Funnels zijn te vinden in de nieuwe interface van Google Anlytics onder het tabblad ‘Mijn conversies’. De enige vereisten van het gebruik van de Funnels is dat er wel doelen moeten zijn ingesteld of de e-commerce trackingcode moet geïnstalleerd zijn.

Overzicht Multi Channel Funnels

In het eerste tabblad zie je gelijk een overzicht van het aantal conversies en de daarbij horende ondersteunende conversies. Dit zijn de verschillende kanalen die de conversie tot stand hebben gebracht. Deze verschillende kanalen zijn alle kanalen die worden gebruikt voor de online marketing. Denk hierbij aan Google Adwords, Mailing, Social Media, Affiliate Marketing, Organisch verkeer, Verwijzende sites (zoals Marktplaats) en welk kanaal je ook maar hebt ingesteld als online marketing kanaal. Google Analytics visualiseert deze kanalen in een aantal  cirkeldiagrammen.

Assisted  Conversions (Ondersteunde conversies)

Onder het tabblad “Assisted Conversions” worden de ondersteunde conversies weergegeven. Hier wordt inzichtelijk gemaakt hoe vaak een kanaal een rol heeft gespeeld in het conversieproces in gevallen waarin het niet de laatste bron (interactie) was voor een conversie. Aan de hand van deze data wordt inzichtelijk hoeveel waarde een bepaald kanaal heeft voordat de conversie heeft plaats gevonden. Daarnaast is het mogelijk om eigen kanalen aan te maken en in te stellen.

Beste Conversiepaden

Zoals al eerder gezegd is het mogelijk dat conversies ontstaan vanuit meerdere kanalen. Onder het tablad ‘Beste Conversiepaden’ wordt inzichtelijk hoeveel ‘interacties’ een bezoeker met de website heeft gehad voor hij uiteindelijk is geconverteerd. Dit geeft inzichtelijke en soms zelfs vernieuwende data over welk ‘pad’ de converterende bezoeker heeft belopen.

Time Lag

Onder het tabblad ‘Time Lag’ is te zien hoeveel dagen er tussen de eerste interactie en de aanschaf of aanvraag van een product zitten. Ook hier kan in sommige branches opvallende data naar voren komen. Daarnaast wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel conversies en welke waarde deze conversies hebben in de het verloop van de dagen, weken of maanden.

Path Length

Het laatste tabblad is ‘Path Length’. In dit tabblad wordt de padlengte in interacties inzichtelijk. Dit geeft aan hoeveel paden (sessies) er door de bezoeker zijn afgelegd tot dat de conversie wordt voltooid.

De nieuwe interface is dus wel degelijk een welkome toevoeging van Google Analytics. Met de nieuwe Multi-Channel Funnels is er dus meer data beschikbaar over hoe de conversies tot stand zijn gekomen.


Bekijk hier de introductievideo van de Multi Channel Funnels in Google Analytics:

Heeft u vragen over de Multi Channel Funnels van Google Anlytics? Wij helpen u graag verder met het instellen en de analyse van de Multi Channel Funnels. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.