De 4 mogelijkheden van
YouTube adverteren

De 4 mogelijkheden van YouTube adverteren

Iedereen weet het: YouTube is hot, met wereldwijd meer dan 4 miljard videoweergaves per dag. In ons eigen kikkerlandje trekt YouTube maandelijks 9 miljoen unieke bezoekers. Grote kans dus dat je daar jouw doelgroep bereikt, tegen de prijs die je zelf bepaalt. Net als in Adwords kan je namelijk met elk budget een gerichte campagne beginnen. Hoe werkt adverteren in YouTube via Adwords, wat zijn de mogelijkheden en waarom is YouTube interessant voor jou? Dat alles lees je in deze blog.

Benadering YouTube als advertentiekanaal

Allereerst is het goed om je te verdiepen in dit videoplatform. Probeer te ontdekken wat jouw doelgroep op YouTube doet. YouTube is namelijk een geheel ander kanaal dan Google. Google wordt gebruikt om werkelijk alles te zoeken, de bezoekers van YouTube zijn daarentegen meer gericht op entertainment en zijn daar minder specifiek op zoek naar een product, dienst of informatie. Op YouTube adverteren vergt daarom een geheel andere strategie.

De meeste advertentiemogelijkheden binnen YouTube zijn zeer geschikt voor je branding, omdat jij kan laten zien wie je bent en wat je verkoopt. Je hebt de mogelijkheid een emotie achter te laten. Je laat jouw merk of product tot leven komen.

Doelgroep samenstellen

Je kan in YouTube adverteren met video’s, tekst en banners. Het mooie is dat je deze advertenties in YouTube, net als in Adwords, gericht kan targeten. Zo besteed je jouw geld efficiënt aan het benaderen van je doelgroep. Via adwords.nl/video heb je de volgende targeting opties tot je beschikking:

  • Geografisch targeten op landen, regio’s of plaatsen. Je kan ook een straal instellen(bijvoorbeeld 20 kilometer rondom het kantoor van Invest Online in Apeldoorn).
  • Talen
  • Demografie(leeftijd en geslacht)
  • Zoekwoorden, de advertentie wordt enkel bij de door jou bepaalde zoekwoorden weergegeven.
  • Targeting op onderwerp(hobby’s, games, health), als alternatief voor targeting op zoekwoorden.
  • Interesses van de kijker (op basis van de webpagina’s die de gebruiker bekijkt).
  • Remarketinglijsten waarmee je de bezoekers van je website specifiek kan targeten op YouTube.

Mogelijkheden YouTube adverteren

Nu je de mogelijkheden kent om je doelgroep samen te stellen, volgen hieronder de mogelijkheden van adverteren op YouTube. Dit advertentieplatform is toegankelijk voor elke ondernemer, het is dan ook vrij simpel om je eerste advertentie campagne op te zetten. Adwords.google.nl/video biedt 4 advertentiemogelijkheden.

In- search

De naam ‘in search’ suggereert het al, je advertentie komt bovenin de zoekresultaten in YouTube te staan.

Stel, je zoekt op “Audi” in YouTube, vervolgens verschijnen natuurlijk de standaard video’s, echter komen bovenaan ook relevante advertenties te staan. Daarvoor betaal je alleen wanneer de bezoeker erop klikt. In search kan je goed optimaliseren door relevante zoekwoorden te gebruiken, waar jouw doelgroep naar zoekt.

Youtube adverteren in search

Tip: als je bijvoorbeeld Audi’s verkoopt met als doelgroep Apeldoorn, segmenteer dan Apeldoorn en omstreken in jouw campagne instellingen. Vermeld in de advertentie dan ook de plaatsnaam, dit zal het veel relevanter voor de bezoekers maken en zij zullen eerder op jouw advertentie klikken.

In slate adverteren

De tweede mogelijkheid betreft in slate adverteren. Dit is vooral in Nederland nog vrij onbekend. Op het gebied van films kijken heeft zich de afgelopen jaren een verschuiving voorgedaan. Mensen kijken tegenwoordig vaak gratis films op internet, op het moment dat het hen uitkomt, in plaats van films die tv zenders uitzenden op een vast tijdstip. Tijdens het kijken van een film op tv, krijg je reclames te zien, YouTube heeft dit ook toegepast op haar films boven de 10 minuten.

Wanneer je een video langer dan 10 minuten kijkt op YouTube, kan je kiezen uit 3 advertenties. Een advertentie die je kijkt voordat de film start(zie afbeelding hieronder). Wanneer de bezoeker hier niet klikt, krijgt de bezoeker 4 reclame onderbrekingen te zien tijdens de film. Je betaald ook hier alleen bij daadwerkelijke vertoning van je advertentie.

in slate adverteren YouTube

In display adverteren

Google heeft twee functies samengebracht onder display adverteren:

  • Als video suggestie rechts van een video.
  • Als een tekst overlay in een YouTube video.

video suggestie in display YouTubetekst overlay in display adverteren YouTube

Een videosuggestie vind ik een aantrekkelijke advertentie optie, de kijker kiest namelijk voor jouw advertentie. Zo wordt de kijker niks opgedrongen. De tekst overlay is een tekst of banner advertentie die tijdens een YouTube video getoond wordt. De overlay verschijnt, zoals in de afbeelding hierboven te zien is, midden onderin de video. Deze overlay verdwijnt pas wanneer de kijker het wegklikt. Mensen klikken nog wel eens, per ongeluk, op de advertentie in plaats van op het kruisje, wat tot onnodige kosten leidt. Voor de kijker kan dit irritatie veroorzaken, maar misschien komt de kijker er juist achter dat je website wel interessant is. Wanneer de kijker op de advertentie klikt, opent de bijbehorende website in een nieuw tabblad in de browser. De video pauzeert. De bezoeker moet dus tijdelijk zijn video onderbreken.

In stream adverteren

Deze mogelijkheid laat je een advertentie zien voorafgaand aan een YouTube video. De kijker ziet het filmpje 5 seconden en heeft vervolgens de mogelijkheid om de advertentie af te kijken(en aan te klikken), of meteen door te klikken naar de video waar de bezoeker naar wilde kijken. Je betaald als adverteerder alleen wanneer de kijker 30 seconden heeft gekeken, of de hele advertentie heeft bekeken, wanneer die korter is dan 30 seconden. Je betaald ook wanneer een kijker op de advertentie klikt.

in stream adverteren YouTube

Tot slot de voor en nadelen van adverteren op YouTube voor je op een rijtje.

Voordelen YouTube adverteren

  • Groot bereik.
  • Gerichte targeting opties.
  • Video’s bieden hogere gevoelswaarde.
  • Goedkoper en gerichter dan tv.
  • Effectiviteit is goed meetbaar (daardoor is de Return On Investment ook meetbaar).
  • Weinig concurrentie, in Nederland wordt het nog niet veel gebruikt.
  • Je betaald alleen wanneer er op je advertentie wordt geklikt of wordt bekeken.

Nadelen YouTube adverteren

  • Het kan voorkomen dat bezoekers zich irriteren aan irrelevante reclames, omdat ze YouTube bezoeken voor entertainment en niet op zoek zijn naar een product of merk.
  • Het produceren van een video kost tijd en geld indien je nog geen beschikbaar videomateriaal hebt.

Wat kan jij hiermee?

Dit zijn de mogelijkheden van YouTube adverteren via Adwords, dit zijn ook de meest toegankelijke onderdelen van YouTube adverteren. Elke ondernemer, klein, midden of groot, kan hier gebruik van maken. Selecteer een advertentiemogelijkheid of combineer de mogelijkheden en stel de targeting opties zo in dat je de doelgroep bereikt die jij wenst. Met Youtube adverteren breng je jouw merk of product onder de aandacht bij jouw doelgroep, waarbij je enkel betaald wanneer iemand klikt of de video bekijkt.

Heb je meer vragen over de mogelijkheden van YouTube adverteren? Klik hier om je vraag te stellen, wij nemen dan zo snel mogelijk contact met je op.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Er is 1 reactie op dit artikel

Plaats een reactie