Moet ik mijn website
mobielvriendelijk maken?

Moet ik mijn website mobielvriendelijk maken?

Moet ik mijn website mobielvriendelijk maken?

In het vorige blogbericht hebben wij aangegeven wat de mobielvriendelijkheid-update precies inhoudt en waarom deze update zo belangrijk is. In dit blogbericht helpen wij jou om een inschatting te maken of het voor jou interessant is om de website mobielvriendelijk te maken of niet. Dit doen we door jezelf inzichten te geven in de huidige situatie en wat je kan verwachten voor de toekomst op het gebied van mobiele zoekopdrachten.

Of het interessant is om jouw website mobielvriendelijk te maken, is onder andere afhankelijk van de volgende factoren:

  • Aantal mobiele bezoekers op de website
  • Gemiddeld aantal mobiele zoekopdrachten gerelateerd aan de website
  • Sterkte van de concurrentie
  • Totale kosten van het mobielvriendelijk laten maken

Huidige aantal mobiele bezoekers

Mocht je op dit moment al veel mobiele bezoekers hebben (>30%), dan kan het sowieso al interessant zijn om de website mobiel vriendelijk te maken. Zo kan het conversiepercentage en de gebruiksvriendelijkheid voor de mobiele bezoekers verbeterd worden. Het mobielvriendelijk maken van de website kan dan direct meer conversies opleveren.

Het aandeel mobiele bezoekers kun je bekijken in Google Analytics. Dit doe je door middel van het rapport: Doelgroep > Mobiel > Overzicht

In dit overzicht zie je de verhouding tussen desktop, tablet en mobiel. Je kan ook direct zien hoe de gemiddelde conversies zijn van de verschillende apparaten. Vaak is het conversiepercentage van de mobiele apparaten een stuk lager. Een mobielvriendelijke website kan helpen om dit percentage te verhogen.

Let op: De mobielvriendelijkheid-update heeft invloed op verkeer vanaf mobiel én tablet.

Gemiddeld aantal mobiele zoekopdrachten gerelateerd aan de website

Het kan zijn dat er op dit moment nog weinig mobiele gebruikers op de website komen, maar dat er wel veel mobiele zoekopdrachten zijn voor belangrijke keywords van jouw website. Daarom is het goed om te kijken hoe groot het aandeel mobiele zoekopdrachten is voor de belangrijkste keywords.

Stap 1: Maak een lijst van belangrijkste Keywords

Om een duidelijk overzicht te krijgen van belangrijke keywords voor jouw website kunnen verschillende bronnen gebruikt worden. Denk hierbij aan bronnen als:

  • Google Adwords > Keywords (Oranje) > Details (Blauw) > Alle > Sorteren op aantal vertoningen van hoog naar laag. Zet ook de periode op een ruime tijd, bijv. een jaar(Rood).
    Adwords zoekvolume mobiele zoekopdrachten
  • Eigen inschatting

Selecteer uit deze lijsten de 25 a 50 belangrijkste keywords voor jouw website. En zet ze in de opgestelde spreadsheet. (Maak eerst een kopie van de spreadsheet (Bestand > een kopie maken..) zo wordt er voorkomen dat meerdere personen in dezelfde sheet werken)

Stap 2: Bekijk het totale zoekvolume en mobiele zoekvolume van de keywords

Ga naar de keywordplanner van Google. Log in met je eigen Google account en kies vervolgens voor de optie: ‘Zoekvolume ophalen voor een lijst keywords of deze in advertentiegroepen indelen’

> Plak de belangrijkste keywords in de Keywordplanner (Oranje), zet de periode vervolgens zo breed mogelijk zodat je zoveel mogelijk informatie kunt verkrijgen (Blauw) en klik op ‘Zoekvolume ophalen’ (Rood).
Keywordplanner

> Klik nu op ‘Trends in het zoekvolume’ en selecteer vervolgens ‘Mobiele trends’
Mobiele trends

Nu krijg je in de grafiek een overzicht, per maand, van het totale zoekvolume van alle keywords en het totale mobiele zoekvolume van de keywords. Deze gegevens worden zichtbaar door met de muis over de grafieken te navigeren.

Vul de totale zoekvolumes en de mobiele zoekvolumes per maand in op de spreadsheet. De overige gegevens worden direct berekend. Na het invullen van de gegevens krijg je een duidelijk beeld van het mobiele aandeel in de zoekopdrachten. Vaak zul je zien dat het aantal mobiele zoekopdrachten en het aandeel mobiele zoekopdrachten aan het stijgen is.

Stap 3: Hoe groot is het aandeel van de mobiele zoekopdrachten en wat is de trend?

Bekijk wat het aandeel mobiele zoekopdrachten is ten opzichte van het totale aantal zoekopdrachten. Is dit aandeel groot? Dan is het verstandig om de website mobielvriendelijk te maken. De mobielvriendelijke website helpt om meer bezoekers te trekken via de organische zoekresultaten en zal helpen om de gebruiksvriendelijkheid van het ingekochte verkeer te verhogen.

Is het aandeel mobiele zoekopdrachten op dit moment nog niet hoog, maar zit er wel een flinke ontwikkeling in het aandeel mobiele zoekopdrachten? Dan is het interessant om de website mobielvriendelijk te maken voor de toekomst als het aandeel mobiele zoekopdrachten blijft stijgen.

Is het aandeel mobiele zoekopdrachten vrij laag en zit er weinig tot geen stijging in het aandeel mobiele zoekopdrachten? Dan kan het alsnog interessant zijn om de website mobielvriendelijk te maken. Bezoekers kunnen altijd via andere kanalen op de website komen. Denk hierbij aan e-mails, links op externe websites of direct verkeer. Of het interessant is om de website mobielvriendelijk te maken is dan vooral afhankelijk van de kosten voor het aanpassen van de website.

Totale kosten van het mobielvriendelijk maken van de website

Eén van de belangrijkste vragen van het mobielvriendelijk maken van de website is de vraag wat de kosten zijn van het aanpassen van de website. De kosten voor het aanpassen van de website verschillen heel erg per CMS. Voor sommige systemen als Magento en WordPress kan een responsive template het verschil maken. De kosten van het aanpassen van de website kunnen op deze manier vrij laag blijven.

Heb je een maatwerk website, dan kunnen de kosten flink oplopen. Het aanpassen van de website naar een mobielvriendelijke website kan heel veel werk met zich mee brengen. Hierdoor kan een webbouwer veel geld vragen voor de aanpassingen aan de website.

Vraag de webbouwer om een offerte voor het mobielvriendelijk maken van de website. Vraag direct ook of er andere technische punten direct verbeterd worden door het aanpassen van de website. Dit kun je meenemen in de afweging of het interessant is om de website mobielvriendelijk te maken.

Totale opbrengsten van het mobielvriendelijk maken van de website

Het mobielvriendelijk maken van de website kan op verschillende manieren de investering terugverdienen. Een aantal manieren om de investering terug te verdienen zijn:

Het verhogen van het conversiepercentage van de huidige mobiele gebruikers op de website.

Met een mobiele website verhoog je, naar alle waarschijnlijkheid, het conversiepercentage van de mobiele gebruikers. Hoeveel beter het conversiepercentage wordt, is voornamelijk afhankelijk van het gebruikersgemak van de huidige website op mobiele apparaten.

Het toenemen van mobiel verkeer uit Google bij lage/gemiddelde posities in organische resultaten

Heb je op dit moment gemiddelde/lage posities in de organische resultaten binnen Google? Dan kan de website een stuk beter vindbaar worden door de website mobielvriendelijk te maken. Hierbij ben je wel afhankelijk van de concurrentie. Hoe minder concurrenten een mobielvriendelijke website hebben, hoe meer je kunt stijgen.

Bereken hoeveel deze stijgingen, naar schatting, op kunnen leveren:

  • Noteer het mobiele zoekvolume per keyword
  • Noteer de huidige ranking op mobiel
  • Bekijk hoeveel plekken je kan stijgen (websites boven jou zonder ‘mobiel vriendelijk’ voor het zoekresultaat op een mobiel apparaat zullen hoogstwaarschijnlijk voor een groot deel wegvallen)
  • Aan de hand van de CTR research een inschatting maken hoeveel extra verkeer er getrokken kan worden
  • Aan de hand van de verwachte conversieratio en de gemiddelde bestelwaarde kan er een omzet gekoppeld worden aan de toename van het aantal bezoekers

Het behouden van mobiel verkeer uit Google bij hoge posities in organische resultaten

Het kan zijn dat je op dit moment al goede posities hebt binnen de mobiele resultaten van Google. Is jouw website niet mobielvriendelijk en die van de concurrent wel? Dan kan het zijn dat je website een daling krijgt in mobiel verkeer.

Bereken hoeveel deze daling (naar schatting) zal kosten:

  • Noteer het mobiele zoekvolume per keyword
  • Noteer de huidige ranking op mobiel
  • Bekijk hoeveel plekken je zal dalen (websites onder jou met ‘mobiel vriendelijk’ voor het zoekresultaat op een mobiel apparaat zullen hoogstwaarschijnlijk voor een groot deel boven jou komen)
  • Aan de hand van de CTR research een inschatting maken hoeveel minder verkeer er getrokken kan worden
  • Aan de hand van de conversieratio en de gemiddelde bestelwaarde op mobiele apparaten kan er een omzetverlies gekoppeld worden aan de daling van het aantal bezoekers

Waarde van een mobielvriendelijke website in het aankooptraject

Eén van de eerste bezoeken komt tegenwoordig vanaf een mobiel apparaat. Dit kan een mobiele telefoon zijn, maar ook een tablet. Een eerste bezoek is vaak meer oriënterend van aard. Bezoekers browsen wat rond op hun telefoon in de trein of in wachtkamers. Als het eerste contactmoment niet positief is, bijvoorbeeld omdat de website niet goed weergegeven wordt, is de kans groot dat de bezoeker niet terugkeert. Is het eerste contactmoment echter wel positief, dan is de kans groot dat de bezoeker in een later stadium de website nog eens bezoekt. Vaak zijn bezoekers die voor de tweede keer langskomen veel meer gericht op het maken van een aankoop. De waarde van de mobielvriendelijke website wordt in dit traject pas echt duidelijk.

Bij het maken van de beslissing om de website mobielvriendelijk te maken, moet dit aspect dan ook zeker meegenomen worden. Een bezoeker moet je op elke manier zo goed mogelijk bedienen. Dit doet u in de winkel, in reclame-uitingen en dus ook op de website, ongeacht hoe de bezoeker de website benadert.

Conclusie

Aan de hand van de gegevens die je hebt verkregen kun je bepalen of het interessant is om de website mobielvriendelijk te maken. Bedenk hierbij dat het aanpassen van de website extra omzet kan opleveren op langere termijn door de trend van mobiel zoekverkeer, de verhoging van het conversiepercentage en het verbeteren/behouden van de posities binnen de mobiele zoekresultaten.

Ben jij geïnteresseerd in het mobielvriendelijk maken van de website of heb je nog vragen over het feit of het mobielvriendelijk maken van jouw website noodzakelijk is? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om te kijken naar de mogelijkheden of laat een reactie achter.

 

 

Invest Online
Sven Molenaar
Auteur: Sven Molenaar, Online Marketeer

Er is 1 reactie op dit artikel

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.