Modifier gebruiken voor brede zoekwoorden

De modifier gebruiken voor brede zoekwoorden: broad match modifier. Een functie die alweer een flinke tijd actief is in Google AdWords en waar wij bij Invest Online zeer regelmatig gebruik van maken. Een ideale manier om breed te targeten, maar toch met een vorm van zekerheid. Het gebruiken van de modifier voor brede zoekwoorden is zowel voor beginnende AdWords gebruikers als professionals zeer interessant.

Hoe de modifier gebruiken voor brede zoekwoorden?

De werking van de broad match modifier is simpel. In AdWords heb je bij het toevoegen van zoekwoorden de mogelijkheid tot 3 type matches: breed, exact en zinsdeel. Met de modifier voor brede zoekwoorden is daar feitelijk een 4e matchtype bij gekomen. Even een opsomming van de werking van de drie basis match methoden:

  • Exacte match: jouw ingevoerde zoekterm moet exact overeenkomen met de zoekterm die de gebruiker van Google gebruikt in het zoekproces voordat de advertentie wordt getoond. Een 1 op 1 match.
  • Zinsdeel: het gedeelte wat is ingevoerd moet voorkomen in de zoekopdracht van de gebruiker van Google. Voor of na dit gedeelte mag dan van alles staan.
  • Brede match: de ingevoerde zoekterm moet (ongeveer zo) voorkomen in de zoekopdracht van de gebruiker van Google. Er mag van alles voor, na of tussen staan en ook bij afgeleide zoektermen mag Google jouw advertentie tonen.
Als je start met een campagne weet je nog niet exact hoe gebruikers zoeken. Je wilt nog geen zoektermen uitsluiten en daarom wil je niet te exact matchen. Daarmee bestaat een kans dat je bezoekers naast je laat liggen. Ga je breed matchen bestaat de kans dat je weer veel irrelevant bezoek gaat trekken op matches die je eigenlijk helemaal niet zo interessant vindt. Dit kan je ondervangen door een zorgvuldig uitgekozen lijst met uitsluitingszoekwoorden, maar beter is het om de modifier te gebruiken voor brede zoektermen.
De modifier voor brede zoekwoorden, broad match modifier, werkt op dezelfde manier als de brede match, maar heeft het grote voordeel dat je met de modifier kan aangeven welke zoektermen voor móeten komen in de zoekopdracht voordat de advertentie getoond wordt. Of zoekwoorden die bij die zoekterm níet mogen voorkomen kan je ingeven. Dit kan je doen door een plus (+) te zetten voor de zoektermen waarvan jij wilt dat ze minimaal in de zoekopdracht van de bezoeker voorkomen voordat jouw advertentie getoond mag worden. Een minnetje (-) geeft aan dat dat zoekwoord níet mag voorkomen in de zoekopdracht.

Voorbeeld van de modifier voor brede zoekwoorden

Stel je hebt een bedrijf in het verkopen van microfoons. Je verhuurt ze niet, hebt alleen nieuwe modellen en alleen van het merk “MicroFonio”. Je hebt een campagneopzet gemaakt en omdat je een beperkt budget hebt wil je eigenlijk alleen adverteren voor mensen die ook op zoek zijn naar het merk “MicroFonio”. Wat je dan kan doen is gebruikmaken van de modifier voor brede zoekwoorden door een plusje (+) voor MicroFonio te zetten in je zoektermen die je gaat invoeren. Dus ‘+microfonio +microfoon’. Zo weet je zeker dat bezoekers in hun zoekterm twee woorden hadden staan: microfonio én microfoon. Wat er tussen, na of voor heeft gestaan doet er in dit geval niet toe. Bezoekers die zochten op ‘Goedkoopste microfonio microfoon’ haal je hier ook mee binnen.

Omdat je de microfoon niet verhuurt maar alleen verkoopt kan het waardevol ook de modifier te gebruiken om woorden als huur/huren uit te sluiten. Bijvoorbeeld ‘+microfonio +microfoon -huren’.  Microfonio, microfoon komen dan sowieso in de zoekopdracht voor, maar bezoekers die met huren erin zochten komen niet voor. In de meeste gevallen adviseren wij om dergelijke uitsluitingszoekwoorden op een uitsluitingszoekwoordenlijst te zetten of per advertentiegroep uit te sluiten. Het kan zijn dat je zo specifiek zit en je ze per zoekwoord wilt uitsluiten, dan is het goed om de modifier te gebruiken voor brede zoekwoorden.

Invest Online
Marco Zweekhorst
Auteur: Marco Zweekhorst, Directeur Dagelijks zijn wij bezig om voor onze klanten successen te behalen. Meer bezoekers, stijging van conversies en groei van opbrengsten. Dit doen wij met ons team van vakidioten die op een resultaatgedreven en transparante wijze een succesvolle samenwerking met onze klanten aan gaan!