Mobiel adverteren met Google Adwords

Sinds de lancering van de smartphone is er een geheel vernieuwde online marketing omgeving ontstaan. Uit onderzoek van het GFK is gebleken dat bijna 30% van de Nederlandse bevolking in het bezit is van een smartphone. Dit komt uit op ongeveer 4.5 miljoen Nederlanders. Voor bedrijven een interessante nieuwe manier hun doelgroep(en) te bereiken. Immers, de bezitters van een smartphone gebruiken hun telefoon nu ook vaak om producten, diensten of bedrijven te zoeken. Een mooie gelegenheid voor bedrijven om met mobiel adverteren met Google AdWords te richten op deze smartphone-doelgroep.

Vooral jongeren zijn actief met smartphones. Dit zal voor de meeste ondernemers die willen adverteren met Google dan ook de doelgroep moeten zijn. 60% van de jongeren tussen de 15 en 29 jaar is in het bezit van zo’n hippe telefoon waarmee je eenvoudig gebruik kan maken van mobiel internet.

De hoofdbeweegreden om gebruik te willen maken van het mobiel adverteren in Google is het genereren van leads. Met de click-to-call functie is het relatief eenvoudig voor uw doelgroep om contact met u op te nemen. Met een juiste advertentie en deze functie, kan uw doelgroep met 1 klik op het telefoonnummer direct tot bellen overgaan. Tevens is het te meten als er via deze functie contact is gezocht met uw organisatie. Google houdt het allemaal bij in campagnerapporten.

Sinds afgelopen maand is het mogelijk de rapportages gedetailleerder te laten weergeven. Zo is het mogelijk de klikken te laten toeschrijven aan een campagne, advertentiegroep, advertentie of het zoekwoord waaraan deze gekoppeld is. Met deze nieuwe functionaliteit is het mogelijk nieuwe en gedetailleerde inzichten uit uw campagne te halen.

De voorbereiding en opzet is in grote lijnen vergelijkbaar met een reguliere Adwords campagne. Echter is het zoekgedrag op smartphones wel anders. Veelal wordt er gebruik gemaakt van minder karakters. Wilt u zich meer verdiepen in het zoekgedrag van de smartphone gebruikers? Verdiep je dan eens in de KeyWord Tool van Google. Vergeet hier niet in de Keywordtool aan te geven dat het om mobiele apparatuur gaat.

Er zijn 4 strategieën voor mobiel adverteren met Google. Zoals ik in een voorgaande alinea al aangaf is er de click-to-call functie. Daarnaast kunt u nog kiezen voor de volgende mogelijkheden; Hyperlokale advertentiefunctie (lokaal/geografisch), Ad Sitelinks (meerdere links in 1 advertentie) en Click-to-download.

Voor- en nadelen mobiel adverteren met Google AdWords

Het is een groeiende markt, waar de concurrentie nog laag is en waar gerichte mogelijkheden zijn voor een interessante advertentiestrategie. Echter zijn er ook een aantal nadelen. Het is qua producten nog vrij beperkt en tot op heden voornamelijk interessante voor convenience en shopping goods. Internetten op de computer blijft gewoon makkelijker en prettiger en is de betrouwbaarheid onder de consumenten bij het daadwerkelijk plaatsen van een mobiele order nog niet enorm.

Kortom een interessante en uitdagende nieuwe markt waar de concurrentie nog erg laag is. Wel moet u beseffen dat deze mogelijkheid nog in de kinderschoenen staat. Houd goed rekening met de functionaliteit van een mobiel apparaat en de weergave mogelijkheden. De consumenten kunnen lastig vergelijken met een klein scherm en zullen daarom niet heel snel overgaan tot een bestelling plaatsen.

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.