Microcopy in je contentstrategie

Je interface verbeteren kan content gewijs, visueel en functioneel. Een onderdeel hiervan is het verbeteren van een stukje content dat best een ondergeschoven kindje is… namelijk de microcopy. Microcopy wordt vaak over het hoofd gezien of na een designtraject overgelaten aan de programmeur. Bijzonder jammer omdat deze kleine stukjes tekst heel essentieel kunnen zijn voor een goede beleving en het begrijpen van een interface.

Wat is microcopy?

Microcopy zijn de kleine stukjes tekst die je bezoeker helpen om taken te voltooien op je website; zoals foutmeldingen, formulieren, knoppen en andere interface elementen. Voorbeelden zijn:

  1. menuknoppen
  2. labels
  3. submenu’s
  4. (fout)meldingen

Belangrijk: microcopy komt veel voor in een bestel-procedure!

Goede microcopy geeft informatie, verheldert, geeft zekerheid en kan helpen bij het verbeteren van de engagement. Je kent vast wel die ene bestelling waar je halverwege afhaakt door onduidelijke of verkeerd begrepen acties, of de foutmelding waar je geen idee bij hebt wat er nu precies fout is gegaan. A/B testing op microcopy is daarom dus ook helemaal geen gek idee.

Microcopy is extreem contextueel

Je ziet microcopy bijna altijd als begeleiding van een ander (interface) element verschijnen. Als toelichting bij een knop, als uitleg of hover bij een functioneel stuk interface. Juist daarom is microcopy misschien wel een klein stukje tekst maar wel een mini-tekst met een enorm grote impact voor je interface.

Microcopy bij een icoon zegt dat je een vraag kunt stellen. de klik erop geeft een enquete....
Microcopy bij een icoon zegt dat je een vraag kunt stellen. de klik erop geeft een enquête….

 

“ Microcopy is contextueel en daarin ligt haar enorme waarde”

Micropcopy is sales

Soms is een micro-tekst voor de hand liggend. Maar niet altijd. Voor een foutmelding is het belangrijk deze zo passend mogelijk te omschrijven voor je bezoekers. Hoe kom je tot een heldere pakkende foutmelding? Houd je de tone of voice aan van jouw bedrijf? Onderzoek je wat je bezoeker verwacht / begrijpt? Wat verwachten ze van je interface? Wat zou twijfel kunnen brengen? Wat zijn de onderdelen die de bezoeker ergeren? Speel hierop in bij het formuleren van je microcopy.

Microcopy verwarrend: vooruitbetalen en leveringsvertraging?
Microcopy verwarrend: vooruitbetalen en leveringsvertraging?

Zoals veel salesmensen weten zit succes van goede sales in een kleine kwinkslag, een goed getimede draai aan een gesprek. Zie hier een overeenkomst met microcopy. Belangrijk dus, want bijvoorbeeld in een bestelproces kan slechte microcopy je bezoeker frustreren of een conversie bijna onmogelijk maken.

Het is ook de plek om in je interface menselijkheid, humor en persoonlijkheid te laten zien!

Microcopy in het wild

Problemen met microcopy in het wild kom je vooral tegen na een livegang. De fase waar iedereen met de brede content-planning en -vulling bezig is, de code optimalisatie etc. Vooral op dat moment  kom je de gekste flarden microcopy tegen.

Plaatshouderteksten van de designer, door de programmeur neergezette, vaak generieke, teksten. Je bent druk met je online bedrijfsDNA bezig en je microcopy is lorum ipsum of in het engels bijvoorbeeld onder je REKEN AF knop. Heel jammer want juist dit zijn de dingen die je bezoeker zal tegenkomen en in het ergste geval: zal verwarren!

Microcopy is extreem contextueel en dus is deze fase heel geschikt voor aanscherpen en bijwerken

Het is (deel van) een interactie. Microcopy in bijvoorbeeld het bestelprocessen is geen eenmalig iets. Het bouwt op naar een finaleactie: bijvoorbeeld het afronden van een bestelling.

Behulpzame microcopy

Goede microcopy speelt in op de vragen van je bezoeker. Microcopy geeft vorm, het kan een soepele webexperience faciliteren en maakt een goed ontworpen interface nog efficiënter.

“ Microcopy is deel van je bedrijfsDNA: het kan je tone of voice aannemen, uitdragen en benadrukken“

Voorbeelden:

  1. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, uitschrijven kan wanneer je wilt! (anticiperen op eventuele weerstand)
  2. We hebben net zo een hekel aan spam als jij (anticiperen op eventuele angst voor spam, tone of voice)!
  3. Maak een account aan! Zodat je je pakket/bestelling kunt volgen.
Bestelling begint na t samenstellen met een uitgebreid account aanmaken
Bestelling begint na het samenstellen met een uitgebreid account aanmaken

 

Ook een account aanmaken maar dan met microcopy die een vraag beantwoord
Ook een account aanmaken maar dan met microcopy die een vraag beantwoord

Samenvattend

Microcopy is onderdeel van je tone of voice en een passende tone of voice zal je bezoeker laten zien dat je aandacht aan je interface/experience hebt besteedt. Combineer dat met functioneel kloppende teksten die helder to the point en duidelijk meedenkt met de bezoeker, killercontent zoals ze dat zo mooi zeggen 🙂

PS. vergeet je Twitter Biografie niet als we het nu toch over microcopy hebben.

Invest Online
Marjolein Banis
Auteur: Marjolein Banis, Creatie

Er zijn 2 reacties op dit artikel

Erik van der Veen schreef:

Erg nuttig artikel. Dergelijke zaken worden inderdaad vaak bij de verkeerde mensen neergelegd. Daarnaast zijn er nagenoeg geen bedrijven die ermee testen.

Ben momenteel toevallig zelf druk bezig met een test op dit gebied. Zal mijn bevindingen hier in een later stadium delen.

Plaats een reactie