Google Signals
Meer inzicht in het bezoekersgedrag
over meerdere browsers en apparaten met Google Signals
nieuw

Meer inzicht in het bezoekersgedrag over meerdere browsers en apparaten met Google Signals

Sinds enkele weken is Google Signals (in het Nederlands: Google-Signalen) als beta-versie beschikbaar binnen Google Analytics. Deze nieuwe functie maakt het mogelijk om meer inzicht te krijgen in het gedrag van bezoekers die gebruik maken van meerdere browsers en/of apparaten, oftewel cross device tracking.
In deze blog geven we je meer informatie over de werking van deze nieuwe functionaliteit, en de inzichten die er mee te verkrijgen zijn.

Hoe werkt het?

Het was de wens van iedere online marketeer; meer inzichten verkrijgen over bezoekers die bijvoorbeeld op een desktop oriënteren en later op mobiel converteren, of andersom.
Veelal worden deze bezoekers momenteel als aparte gebruikers gezien in Google Analytics.
Het doormeten over verschillende apparaten was gedeeltelijk al mogelijk, maar alleen wanneer bezoekers ingelogd waren op je website.
Met Google Signals wordt een breder publiek bereikt, hoewel deze nog steeds aan een aantal voorwaarden dient te voldoen:

  • De bezoeker dient, op alle apparaten, ingelogd te zijn met zijn/haar Google Account
  • De bezoeker dient in de instellingen akkoord te zijn gegaan met gepersonaliseerde advertenties; een optie die standaard aangevinkt is, maar door de bezoeker uitgezet kan worden.
  • De gegevens van bij Google ingelogde gebruikers verlopen standaard na 26 maanden

Het is dus belangrijk te weten dat de informatie vanuit Google Signals (momenteel) niet als harde waarheid kan worden gezien, maar het biedt zeker globale inzichten en eventuele trends.
Deze inzichten kunnen verder gebruikt worden om je (re-)marketing campagnes te optimaliseren.

Welke informatie is beschikbaar?

De Google Signals rapporten vind je in Google Analytics terug onder de hoofdcategorie ‘Doelgroep’.
Deze rapporten vallen onder de kop ‘Verschillende apparaten’ en zijn onderverdeeld in Apparaatoverlap, Apparaatpaden, Kanalen en Acquisitie-apparaat.

Google Signals rapporten

In het rapport Apparaatoverlap kun je terugvinden met welke apparaten gebruikers je website bezoeken, en in hoeverre hier overlap in is:

In het rapport Apparaatpaden is een verdere uitsplitsing te vinden in de volgorde van de gebruikte apparaten:
Google Signals rapport apparaatpaden

Onder Kanalen is momenteel alleen dezelfde informatie terug te vinden als hetgeen in de standaard acquisitie rapporten:

Uit het rapport Acquisitie-apparaat valt tenslotte hele waardevolle informatie te halen. Hier kan men namelijk de inkomsten van het oorspronkelijke apparaat terugvinden, evenals de inkomsten die uiteindelijk via een ander apparaat zijn gerealiseerd:
Google Signals rapport acquisitie-apparaat

Helaas kan de informatie uit Google Signals (nog) niet worden gebruikt in o.a. Dashboards, Aangepaste rapporten/tabellen, Segmenten en Data Studio.

Hoe activeer je Google Signals?

Dit is gemakkelijk in te stellen door in Google Analytics naar Beheerder > Property > Trackinginfo > Gegevensverzameling te gaan.
Door deze aan te zetten, wordt Google Signals geactiveerd.

Google Signals en AVG

Google Signals is een verrijking van een al bestaande Google Analytics optie, namelijk Gegevensverzameling voor Remarketing. Hierdoor geldt voor Google Signals dezelfde wetgeving als voor remarkting: pas als de bezoeker expliciet toestemming heeft gegeven, mag zijn data verzameld worden.

Kortom

Er is nog veel te wensen over met betrekking tot deze functionaliteit, maar de eerste stap is gezet. De verwachting is echter ook dat Google deze functionaliteit nog verder door zal ontwikkelen. Het is dus een mooi begin om alvast te starten met het verzamelen van de eerste inzichten.
Heb je vragen over (het instellen van) Google Signals of andere Web Analytics gerelateerde zaken? Neem dan gerust contact met ons op, en een van onze specialisten helpt je graag verder.

Invest Online
Karin Renting
Auteur: Karin Renting, Online Marketeer

Plaats een reactie