Website optimalisatie aan de hand
van de MBTI methode

Website optimalisatie aan de hand van de MBTI methode

Ieder mens heeft een andere persoonlijkheid en dus andere behoeftes. De één beslist vaak op verstand en de ander juist weer op gevoel of emotie. Maar hoe kom je nou achter de persoonlijkheid van iemand? Een analyse methode om daar achter te komen is de MBTI methode (Myers Briggs Type Indicator). In dit blokartikel lees je alles over de MBTI methode en hoe je het kan inzetten voor jouw website.

Pas MBTI toe op je website

Om aan de informatie behoefte van je doelgroep te voldoen is het essentieel om je doelgroep te kennen, maar bovenal is het belangrijk om je doelgroep goed te bedienen. Zijn je website bezoekers snelle beslissers, of hebben ze juist veel productinformatie nodig? Beslissen ze vaak op emotie of zijn ze rationeel ingesteld. Het probleem is echter dat je nooit dezelfde type bezoekers krijgt op je website. Om toch een goede conversie en dus een hoog rendement uit je website/webshop te halen is het belangrijk om je te richten op verschillende soorten bezoekers. De MBTI methode kent vier verschillende bezoekers waar jij je pijlen op kan richten:

  • Competitieve bezoekers: Snelle beslissers, maar wel op basis van feiten.
  • Spontane bezoekers: Snelle beslissers puur op basis van gevoel.
  • Methodische bezoekers: Langzame beslissers op basis van feiten.
  • Humanistische bezoekers: Langzame beslissers die op basis van emotie beslissen.
Deze methode is uitermate geschikt voor webshops, maar kan ook zeker gebruikt worden voor informatieve websites waar je ook een conversie kan behalen. Denk dan aan een contact aanvraag, een offerte aanvraag, een brochure aanvraag etc. In de onderstaande afbeelding zijn de verschillende types illustratief afgebeeld:

MBTI Methode

 

Hoe pas je het toe?

Nu we weten welke type bezoekers er zijn, rijst nu de vraag: hoe bedienen we al deze bezoekers op 1 pagina? Hieronder beschrijven we de types wat uitgebreider, vertellen we hoe je de methode kan toepassen op je eigen website en geven we voorbeelden van partijen die hier op dit moment al rekening mee houden.

Competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker legt heel snel verbanden en weet met weinig informatie al een goed beeld te vormen van het product of dienst waar hij naar op zoek is. De juiste informatie moet wel snel te vinden zijn, want anders is hij ook snel weer verdwenen. Een korte samenvatting of een opsomming van punten kan al snel genoeg zijn. Het is aan te raden om deze opsomming bovenaan de webpagina te plaatsen. De rest van de informatie voor de andere ‘types’ kan dan verder op de pagina worden weergegeven. Die types gaan daar namelijk wel naar op zoek.

 

 

Hierboven zie je een voorbeeld van Bol.com die de competitieve bezoeker perfect bedient. Hij ziet snel wat voor kleur de braadpan is, hoe groot hij is, waar hij geschikt voor is en wat de pan kost. Eventueel kan hij ook nog de leveringsvoorwaarden bekijken, maar dat is vaak  helemaal niet nodig. Vanwege de nuttige informatie zal hij snel tot aankoop overgaan, mits dit het product is wat hij zoekt. Gemiddeld genomen is 5% tot 10% van de bezoekers een competitieve bezoeker, niet het grootste gedeelte van je bezoekers.

Spontane bezoeker

De spontane bezoeker beslist ook snel, maar dan op basis van gevoel. Dit type wil actie in de tent en is gevoelig voor bijzondere dingen, zoals het persoonlijk maken van een product. Zodra dit type het gevoel krijgt dat het product of dienst iets toevoegt aan zijn/haar leven zal deze bezoeker al snel tot aanschaf (of in ieder geval conversie) overgaan. Dit type is dus zeer gevoelig voor aanbiedingen of acties en zal een beslissing niet snel op feiten baseren.

 

 

Wehkamp.nl is een voorbeeld van een webshop die inspeelt op de spontane bezoeker. Wehkamp.nl geeft de bezoeker bij elk product een lijstje met kledingstukken die andere bezoekers hebben bekeken. De spontane bezoeker vindt dit prettig om te zien ter inspiratie. Dit type zal dit gebruiken om ‘spontaan’ één van de aangeraden producten aan te schaffen. Gemiddeld is zo’n 30% tot 35% van je website bezoek een spontane bezoeker. Daardoor zeer interessant om hier rekening mee te houden.

De Methodische bezoeker

De methodische bezoeker gaat niet over één dag ijs. Dit type wil graag een weloverwogen besluit nemen en zal ook alle informatie tot zich nemen dat er over het product of de dienst te vinden is. Deze bezoeker is vooral op zoek naar garantie en het gevoel dat hij/zij niet de verkeerde beslissing neemt. Deze bezoeker overweegt ook zeker om voorlopig niet tot aanschaf of conversie over te gaan als het gevoel heerst dat er nog niet genoeg informatie is ingewonnen.

 

 

Amazon.com is een voorbeeld van een webshop die heel veel informatie over een product geeft, zoals in het bovenstaande voorbeeld bij een LG telefoon. Eerst geven ze een soort samenvatting, vervolgens andere opties die vergelijkbaar zijn, daarna technische details en een uitgebreide omschrijving van de telefoon en tenslotte informatie over het besturingssysteem. Op deze pagina kan de methodische bezoeker alles vinden waar hij/zij behoefte aan heeft en kan hij/zij daardoor tot een weloverwogen besluit komen. Gemiddeld is zo’n zo’n 40% tot 50% van de bezoekers een methodische bezoeker. Daarom is het zeker de moeite waard om dit type bezoeker genoeg aandacht te geven op je website.

De Humanistische bezoeker

De humanistische bezoeker neemt ook voldoende tijd om een beslissing te nemen, maar niet om feiten te verzamelen. Dit type vindt het vooral belangrijk wat andere mensen ervan vinden en welk bedrijf en mensen er achter de website zitten. Vertrouwen is daarom ook het sleutelwoord voor dit type. Hij/zij zal dus alle reviews lezen van een product, maar zal ook de Facebook pagina of het Twitter account bekijken voordat hij iets aanschaft.

 

 

Arke, speelt goed in op de humanistische bezoeker door de beoordelingen en reviews van andere reizigers een prominente plek op de website te geven. Zo kan de bezoeker alles lezen wat andere reizigers hebben meegemaakt en een goed gevoel krijgen over de reis. Gemiddeld is 15% tot 20% van het website bezoek een humanistische bezoeker.

Hoe bereik je alle types?

Om alle types van de MBTI methode te bereiken is het heel belangrijk om de belangrijkste pagina’s, waar de conversie plaatsvindt, goed in te richten. Het is mogelijk om alle types te voorzien, maar de pagina moet niet rommelig worden. Een goed functioneel design is daarom een vereiste als je de pagina’s opnieuw wilt inrichten aan de hand van deze methode. Om het overzicht op de website te behouden is het soms goed om een keuze te maken in welke typen je wilt bedienen met je website. Het maken van een keuze kan bijvoorbeeld aan de hand van een een doelgroepanalyse. Want wat voor een bezoeker bezoekt jouw website eigenlijk en waar zijn ze gevoelig voor? Hoe lang blijven ze op de website en hoeveel pagina’s bezoeken ze? Veel van deze statistieken zijn te halen uit statistieken programma’s zoals Google Analytics. Maar als die statistieken niet voldoende zijn, zou je bijvoorbeeld een enquête op je website kunnen overwegen. Op die manier kan je doelgroep zelf aangeven waar zij zich het prettigst bij voelen en wat zij belangrijk vinden.

Stem je online marketing activiteiten hier op af

Zodra je de MBTI methode gebruikt en je website erop inricht, is het belangrijk dat je de online marketing activiteiten daar ook op afstemt. Als je veel spontane bezoekers hebt kan je bijvoorbeeld adverteren in Google met speciale acties of aanbiedingen. Zodra je veel competitieve bezoekers trekt kan je in je e-mail nieuwsbrieven al de nodige informatie verschaffen en verder doorverwijzen naar de website waar nog veel meer informatie te vinden is. Het toepassen van de MBTI methode gaat niet alleen om het inrichten van je website pagina’s, maar het is een denkwijze die overal toegepast dient te worden.

Hebben we je interesse gewekt met dit artikel en behoefte aan meer informatie of heb je vragen over deze methode? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder.

 

Invest Online
Peter Beekman
Auteur: Peter Beekman, Teamlead Consultants

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.