MBTI
Website optimalisatie aan de hand
van de MBTI methode
nieuw

Website optimalisatie aan de hand van de MBTI methode

Ieder mens heeft een andere persoonlijkheid en dus andere behoeftes. De een beslist vaak op basis van feiten, de ander op basis van emotie. De een beslist snel, de ander langzaam. Op basis van deze verschillende persona’s is de MBTI methode (Myers Briggs Type Indicator) opgesteld. In dit blogartikel lees je alles over deze methode en hoe je het kan inzetten voor jouw website.

De MBTI methode

Om aan de informatiebehoefte van je doelgroep te voldoen is het essentieel om je doelgroep te kennen. Zijn je website bezoekers snelle beslissers, of hebben ze juist veel productinformatie nodig? Beslissen ze vaak op emotie of zijn ze rationeel ingesteld? Het probleem is echter dat je nooit maar één type bezoeker krijgt op je website. Om toch voldoende conversies en hoog rendement uit je website te halen, is het belangrijk om je te richten op verschillende soorten bezoekers.

De MBTI methode kent vier verschillende bezoekers:

  • Competitieve bezoekers: snelle beslissers, op basis van feiten.
  • Spontane bezoekers: snelle beslissers, op basis van emotie.
  • Methodische bezoekers: langzame beslissers, op basis van feiten.
  • Humanistische bezoekers: langzame beslissers, op basis van emotie.

Deze methode is uitermate geschikt voor webshops, maar kan ook zeker gebruikt worden voor informatieve websites met conversiedoelstellingen. Denk dan aan een contact aanvraag, een offerte aanvraag, een brochure aanvraag etc. In de onderstaande afbeelding zijn de verschillende types in kaart gebracht:

MBTI Methode

 

Hoe pas je het toe?

Hieronder beschrijven we de types uitgebreider, vertellen we hoe je de methode kan toepassen op je eigen website en geven we voorbeelden van partijen die hier op dit moment al rekening mee houden.

De competitieve bezoeker

De competitieve bezoeker legt snel verbanden en weet met weinig informatie al een goed beeld te vormen van het product of dienst waar hij naar op zoek is. De juiste informatie moet wel snel te vinden zijn, want anders is hij ook snel weer verdwenen. Een korte samenvatting of een opsomming van punten kan al snel voldoende zijn. Het is aan te raden om deze opsomming bovenaan de webpagina te plaatsen. De rest van de informatie voor de andere ‘types’ kan verderop de pagina worden weergegeven. Zij gaan daar namelijk wel naar op zoek.

MBTI competitief

Hierboven zie je een voorbeeld van Bol.com die de competitieve bezoeker perfect bedient. Hij ziet snel de afmeting en inhoud van de pan, de prijs en mogelijkheden. Eventueel kunnen meer specificaties bekeken worden, maar dat is voor de competitieve bezoeker vaak niet nodig. Vanwege de korte opsomming van nuttige informatie zal hij snel tot aankoop overgaan, mits dit het product is wat hij zoekt. Gemiddeld genomen is 5% tot 10% van de bezoekers een competitieve bezoeker, niet het grootste gedeelte van je bezoekers.

De spontane bezoeker

De spontane bezoeker beslist ook snel, maar dan op basis van emotie. Dit type is gevoelig voor impulsen als aanbiedingen en acties. Korte, bondige informatie en passend beeldmateriaal is voor deze bezoeker belangrijk, maar ze houden niet van koude, harde feiten.

MBTI spontaan

Zalando speelt met deze grote banner op de homepage in op dit type bezoeker.  Gemiddeld is zo’n 30% tot 35% van je website bezoek een spontane bezoeker. Daardoor zeer interessant om hier rekening mee te houden.

De methodische bezoeker

De methodische bezoeker gaat niet over een nacht ijs. Dit type wil graag een weloverwogen besluit nemen en zal dan ook alle informatie tot zich nemen dat er over het product of de dienst te vinden is. Deze bezoeker is vooral op zoek naar garantie en het gevoel dat hij/zij niet de verkeerde beslissing neemt. Deze bezoeker overweegt ook zeker om voorlopig niet tot aanschaf of conversie over te gaan, als het gevoel heerst dat er nog niet genoeg informatie is ingewonnen.

MBTI methodisch

CZ biedt methodische bezoekers in een uitgebreide tabel van 5 pagina’s de mogelijkheid om de basis- en diverse aanvullende zorgverzekeringen met elkaar te vergelijken.
Gemiddeld is zo’n 40% tot 50% van de bezoekers een methodische bezoeker. Daarom is het zeker de moeite waard om dit type bezoeker genoeg aandacht te geven op je website.

De humanistische bezoeker

De humanistische bezoeker neemt ook voldoende tijd om een beslissing te nemen, maar minder om feiten te verzamelen. Dit type vindt het vooral belangrijk wat andere mensen ervan vinden en welk bedrijf en mensen er achter de website zitten. Vertrouwen is daarom ook het sleutelwoord voor dit type. Hij/zij zal dus alle reviews lezen van een product, maar zal ook de social media accounts van het bedrijf bekijken voordat hij iets aanschaft.

MBTI humanistisch

Coolblue speelt goed in op de humanistische bezoeker door de beoordelingen en reviews van anderen duidelijk in beeld te brengen. Niet alleen bij het geselecteerde product, maar ook bij de mogelijke alternatieven. Deze kunnen vervolgens aangeklikt worden om de volledige ervaringen van anderen door te kunnen lezen. Zo kan de bezoeker alles lezen over de ervaringen van anderen met het product. Gemiddeld is 15% tot 20% van het website bezoek een humanistische bezoeker.

Hoe bereik je alle types?

Nu we weten welke typen bezoekers er zijn rijst de vraag: hoe bedienen we al deze bezoekers op één pagina?
Dit is mogelijk, maar de pagina mag niet rommelig worden. Een goed functioneel design is daarom een vereiste als je de pagina’s opnieuw wilt inrichten aan de hand van deze methode.

Als voorbeeld nemen we wederom een pagina op bol.com, waar boven de vouw al informatie voor alle typen bezoekers te vinden in. Door verder te scrollen kan meer informatie worden gevonden voor de methodische en humanistische bezoekers.

Boven de vouw:

MBTI alle bezoekers

Rood = competitief
Blauw = spontaan
Groen = methodisch
Geel = humaan

Onder de vouw:

MBTI alle bezoekers

Om het overzicht op de website te behouden is het soms ook goed om een keuze te maken in welke typen je wilt bedienen met je website. Het maken van een keuze kan bijvoorbeeld aan de hand van een doelgroepanalyse. Welk soort bezoeker bezoekt jouw website het meest en waar zijn ze gevoelig voor? Hoe lang blijven ze op de website en hoeveel pagina’s bezoeken ze? Veel van deze statistieken zijn te halen uit programma’s zoals Google Analytics. Ook een poll op de website kan tot nieuwe inzichten leiden. Op deze manier kan je doelgroep zelf aangeven waar zij zich het prettigst bij voelen en wat zij belangrijk vinden.

Stem je online marketing activiteiten af

Wanneer je de MBTI methode gebruikt en je website erop inricht, is het belangrijk dat je de overige online marketing activiteiten daar ook op afstemt. Als je veel spontane bezoekers hebt kan je bijvoorbeeld adverteren in Google met speciale acties of aanbiedingen. Als je veel competitieve bezoekers trekt kan je in je e-mail nieuwsbrieven al de nodige informatie verschaffen en verder doorverwijzen naar de website waar nog veel meer informatie te vinden is. Het toepassen van de MBTI methode gaat niet alleen om het inrichten van je website pagina’s, maar het is een denkwijze die overal toegepast dient te worden.

Hebben we je interesse gewekt met dit artikel en behoefte aan meer informatie, of heb je vragen over deze methode? Neem dan contact met ons op en we helpen je graag verder.

 

Invest Online
Peter Beekman
Auteur: Peter Beekman, Teamlead Consultants

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.