MailChimp stopt met
double opt-in

MailChimp stopt met double opt-in

Waar je bij ’t gebruik van MailChimp als gebruiker vaak tegenaan loopt is de verplichte double opt-in. Bij MailChimp formulieren (gehost, embedded of een pop-up variant) is het namelijk niet mogelijk om de double opt-in te omzeilen (tenzij je gebruik maakt van de API). Maar daar komt binnenkort verandering in! Vanaf 31 oktober zal MailChimp standaard single opt-in gaan gebruiken.

Wat is double opt-in ook alweer?

Bij double opt-in geeft de eigenaar expliciet toestemming voor het gebruik van zijn e-mail adres voor bijvoorbeeld het ontvangen van de nieuwsbrief én wordt deze toestemming dubbel bevestigd door deze inschrijving nogmaals te bevestigen via een klik op een unieke link in de activatiemail.

Wat gaat er veranderen?

Vanaf 31 oktober 2017 wordt single opt-in de standaard voor alle inschrijf formulieren. Deze aanpassing zal worden doorgevoerd op alle accounts, dus wij hebben even alles op een rijtje gezet wat je moet weten:

  1. Alle inschrijf formulieren – inclusief de bestaande – veranderen van double opt-in naar single opt-in. Deze verandering zal op de achtergrond automatisch plaatsvinden. Je hoeft hier als gebruiker niks voor te doen
  2. Het algehele inschrijfproces gaat dus veranderen: met single opt-in zal de opt-in bevestiging mail niet meer worden verstuurd en de inschrijf bedank pagina niet meer worden getoond
  3. Indien je het graag double opt-in wilt blijven hanteren, kun je dit hier aanpassen vóór 31 oktober. Doe je niks? Dan past MailChimp dit dus aan
  4. Je kunt op een later moment gewoon weer terug schakelen naar double opt-in

Waarom gaat dit veranderen?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee, dat geeft MailChimp nog nergens aan. Het is ook best wel tegenstrijdig met de steeds strenger wordende wetgeving. Ten eerste zal het zijn om alles wat simpeler te maken. Maar vermoedelijk is het ook omdat er veel profielen (en dus potentiële klanten) verloren gaan tijdens het inschrijfproces doordat de aanmeldingen uiteindelijk niet worden bevestigd. En aangezien het prijsmodel van MailChimp is gebaseerd op het aantal subscribers betekent het natuurlijk ook extra dollars voor MailChimp zelf 😉

Wat ons betreft in ieder geval een hele mooie stap voorwaarts, dat je zélf kunt beslissen of je single of double opt-in hanteert. Bovendien biedt dit kansen om een persoonlijkere eerste mail te versturen (bijv. middels ene automation cyclus), omdat dit nu niet meer de inschrijfbevestiging hoeft te zijn!


UPDATE december 2017

De wijziging is inmiddels stilletjes en zonder al te veel bombarie doorgevoerd. Dit betekent dat je vanaf nu – per lijst – zelf kunt bepalen of je double opt-in wilt of niet. Dit kun je instellen door de volgende stappen te doorlopen.

  1. Ga naar je lijsten
  2. Ga naar je settings van de desbetreffende lijst (aan de rechterkant bij al je lijsten heb je een dropdown menu)
  3. Klik op ‘List name & defaults’
  4. Hier vind je de mogelijkheid om double opt-in aan óf uit te zetten

Vragen?

Stuur ons een berichtje of doe even een belletje!

Invest Online
Sander Bosch
Auteur: Sander Bosch, Teamlead E-mail Marketing & Online Marketeer Online marketeer, met de voornaamste focus op e-mailmarketing. Ik help je graag bij de implementatie van een volledig e-mailmarketing traject en assisteer ik graag bij deliverability, database management en DNS issues. Overigens breng ik ook met enige regelmaat heel wat uurtjes in de AdWords Editor en Photoshop door.

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.