Automatische e-mailcampagnes
met MailChimp

MailChimp Automation

Het geautomatiseerd uitsturen van e-mailcampagnes bestaat al lang en is zeker geen rocket science. Toch zijn het vaak de best scoren campagnes binnen het gehele e-mailmarketing traject. Waarom automatisch getriggerde campagnes (nog) niet altijd worden ingezet ligt doorgaans aan een te beperkt budget of het gebrek aan een het hebben van een (goede) koppeling.

Dat is echter verleden tijd. MailChimp maakt e-mail automation namelijk steeds makkelijker om toe te passen, maar tegelijkertijd ook steeds beter. Verwelkom je nieuwe klanten, stuur ze een review na een aankoop of herinner je klanten met de producten die nog in het winkelwagentje liggen. Het enige wat je nodig hebt om met geautomatiseerde e-mailcampagnes van MailChimp aan de slag te gaan is een betaald account.

Connect je CRM of CMS

MailChimp heeft al talloze integraties ontwikkeld, die doorgaans gratis beschikbaar zijn. Check hier of  jouw CMS of CRM integratie er ook tussen staat. Dan is het een kwestie van de integratie downloaden en installeren op jouw systeem. Is er nog geen bestaande integratie voor jouw systeem of vraagstuk? Geen probleem, er is ook een open API (3.0) beschikbaar. Genereer een API-key in je MailChimp account, stuur deze naar je developer en er gaat een wereld voor je open. Informatie en de API handleiding vind je hier.

Kies een workflow

Het opzetten van geautomatiseerde e-mailcampagnes klinkt vaak heel ingewikkeld. Daarom helpt MailChimp je een handje door een vrijwel alle zogeheten workflows al voor te definiëren. Ze hebben hier rekening gehouden met vele verschillende industrieën, triggers en uiteraard e-commerce follow-ups. Je hoeft alleen nog de gewenste workflow te selecteren en deze in te kleuren. Bekijk alle vooraf gedefinieerde workflows online.

Worflows

Verwelkom nieuwe abonnees

Je kunt maar één keer een eerste indruk achterlaten.

TIP: gebruik (instructie) video’s na het doen van een aankoop of registratie

Je (potentiële) klanten zijn het meest ontvankelijk en beïnvloedbaar als ze zich voor het eerst aanmelden bij je webshop, iets kopen of een positieve interactie aangaan. Een ideaal moment om dus met je klant in contact te treden. Het kan zo simpel zijn als “Welkom bij de … fanclub” of “Bedankt voor je aankoop”.

Verlaten winkelwagen mails

Bezoekers die producten in hun winkelwagen plaatsen en deze vervolgens niet afrekenen zijn een probleem waar iedere webshop mee te maken heeft. Deze ‘verlaten winkelwagens’ bieden een unieke kans om als webshop de omzet te vergroten met behulp van e-mailmarketing.

Voor webwinkeliers is het misschien wel de handigste en makkelijkste campagne om toe te passen. In ieder geval een van de meest lucratieve. 72% van de winkelwagens van een webwinkel worden verlaten. Met een abandoned shopping cart campagne kun je uiteindelijk een derde toch laten converteren!

Automatische productaanbevelingen

Hoe cool zou het zijn als je na een aankoop van iemand een tijdje later een e-mail kunt versturen met producten die écht relevant zijn? En MailChimp doet al het denkwerk!

ProductRecommendation

Heractiveer je leden

Ook al opent of klikt de ontvanger in de e-mails zo nu en dan, soms is er al een langere tijd geen bestelling meer geplaatst. Als de klant bijvoorbeeld al een tijdje niet heeft ingelogd of al lang geen aankoop heeft gedaan is de tijd aangebroken om deze klant te heractiveren. Facebook stuurt bijvoorbeeld een e-mail als men een tijdje niet heeft ingelogd. Amazon vraagt klanten om een recensie te schrijven van hun laatst aangekochte product. Met e-mails kun je denken aan het versturen van tijdelijke, persoonlijke kortingscodes.

Verjaardagscampagne

Geboortedatum bekend? Stuur iemand een week vóór zijn of haar verjaardag een attentie zodat hij of zij nog jouw product op tijd in huis heeft.

Heb je geen geboortedata? Mooi, dan gaan we die uitvragen!

Beperk je ook niet alleen tot een verjaardag mailing, maar denk hier ook iets breder. Als iemand al X-jaar klant is of een jaar geleden zich heeft ingeschreven op de nieuwsbrief kun je een óók attentie toesturen!

Ook aan de slag met e-mail automation?

Heb je altijd al geautomatiseerde e-mail willen versturen, maar weet je niet waar je moet beginnen? Of lukt het niet om jouw webshop of website te koppelen aan MailChimp? Laten we samen eens kijken naar de mogelijkheden.

Stuur ons een berichtje