Loont het om uw concurrenten op te geven
voor linkbuild spampraktijken?

Loont het om uw concurrenten op te geven voor linkbuild spampraktijken?

Het is u vast niet onbekend; u ontvangt een mailtje van een onbekende “SEO partij” die u een “zeer aantrekkelijk aanbod” doet. De partij kan u in korte tijd heel veel backlinks vanaf unieke websites verzorgen. Dit alles gebeurt volgens de “SEO partij” op een zoekmachinevriendelijke wijze, zodat u geen negatieve effecten ervaart.

Gelukkig bent u in bezit van een gezond verstand en heeft u voldoende kennis en ervaring (of een goede SEO partner). U weet dat dergelijke praktijken vroeg of laat door Google herkend worden en de gevolgen vele malen slechter zijn dan goed.

Maar wat als uw concurrent over dezelfde kennis beschikt, maar een slechter geweten erop nahoudt? Het is immers niet ondenkbaar om de genoemde tactieken in te zetten voor uw grootste concurrent. Voor een schappelijke prijs kunt u op deze wijze uw concurrent voor lange tijd uit de resultaten van Google halen, nietwaar?

In 2014 zagen wij dat onze klant Express Wear hiermee te maken had; plotseling steeg hun linkprofiel explosief. De verschillende domeinen die een link hadden geplaatst bleken van zeer lage kwaliteit te zijn. Ook verdere analyse van deze websites toonde al snel een slecht beeld. Na overleg met Express Wear bleek al gauw dat zij niet zelf actie hadden ondernomen om deze links te verkrijgen.

expresswear linkprofiel

Wat ons opviel was dat de nieuwe links met name gericht waren op een specifiek merk. Dit merk was erg belangrijk en populair voor Express Wear. Ook behaalden ze toen hoge posities in de resultaten voor dit merk. Het was dus aannemelijk dat een jaloerse concurrent hier iets aan wilde doen.

Om te voorkomen dat Google deze enorme toename aan links zou afstraffen, zijn we direct aan de slag gegaan. Hierbij hebben we de richtlijnen van Google gevolgd voor het opschonen van een slecht linkprofiel.

Stap 1

Doe zo veel als mogelijk is om de links te verwijderen vanaf de websites. Dit betekent dat alle websites benaderd moeten worden, met het verzoek om de link te verwijderen. Uiteraard zal dit weinig resultaat opleveren. De websites zijn vaak gehackt en worden automatisch aangepast door de boosdoeners. Toch is het belangrijk om ze te benaderen; Google vraagt om “bewijzen” dat je alles eraan gedaan hebt om de links weg te halen. Maar los daarvan zijn er enkele websites die wel reactie geven en de link verwijderen.

Stap 2

Stel een disavow bestand op waarin alle links komen te staan, die niet verwijderd zijn. Een voorbeeld van zo’n lijst is:

# example.com heeft de meeste links verwijderd, behalve
http://spam.example.com/stuff/comments.html
http://spam.example.com/stuff/paid-links.html

# Contact opgenomen met eigenaar van shadyseo.com op 01-07-2012
# met linkverwijderingsverzoek, maar geen reactie
domain:shadyseo.com

Dit bestand kun je uploaden naar de Google Search Console, via: https://www.google.com/webmasters/tools/disavow-links-main

Voor meer informatie over het opstellen van een disavow bestand, lees dan het volgende artikel: https://support.google.com/webmasters/answer/2648487?hl=nl

Stap 3

De derde en laatste stap is “vergeving” te vragen aan Google. Dit doe je door een bericht op te stellen en te versturen via: https://www.google.com/webmasters/tools/reconsideration?hl=en&pli=1

Het bericht dat je opstelt bevat alle nodige informatie:

  • Reden van bericht
  • Ondernomen acties om de links zelf weg te (laten) halen
  • Bewijs van deze ondernomen acties (screenshots of kopie van mails)
  • Geef aan hoeveel je zelf al hebt kunnen verwijderen, dankzij de communicatie met de webmasters.
  • Geef aan op welke datum je het disavow bestand hebt geüpload
  • Beken schuld (ook al kon je er niks aan doen) en zeg dat je het nooit meer zal doen
  • Vraag om verwijdering van de (handmatige) penalty

Een template van dit bericht kun je vinden op: https://moz.com/ugc/the-anatomy-of-a-successful-reconsideration-request.

Resultaten en conclusie

Sinds de constatering van de explosieve stijging van het linkprofiel van Express Wear hebben we constant gewerkt naar het behoud van een natuurlijke linkprofiel. De websites die door de nodige tools erbij kwamen, hebben we direct benaderd met het verzoek tot verwijdering van de link. Ook hebben we de disavow lijst constant bijgewerkt om te voorkomen dat Google alsnog een handmatige actie/penalty plaatste.

De moeite die we samen met Express Wear erin hebben gestoken heeft zeer positief uitgepakt. De resultaten van de website zijn beter dan ooit!

Helaas zijn we er tot op heden nog niet achter gekomen welke partij/concurrent verantwoordelijk was voor deze spampraktijken. En waarschijnlijk zullen we hier ook nooit achter komen. Wat we wel weten is dat zijn pogingen tevergeefs zijn. Het heeft juist een averechts effect; we zijn meer nu nog scherper op het verkrijgen van een natuurlijk linkprofiel. Een profiel dat divers en kwalitatief is. Een profiel dat bezoekers op een informerende en entertainende manier naar de website leidt.

Invest Online
Wouter Olivier
Auteur: Wouter Olivier, Teamlead SEO

Plaats een reactie

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.