Long tail vs. Short tail
Wij leggen het uit!

Long tail vs. Short tail

Wanneer je in de online wereld actief bent heb je ongetwijfeld wel eens de woorden long tail en short tail gehoord. Vooral bij het doen van een zoekwoorden onderzoek klinken deze termen bekend in de oren. Op welke woorden ga je je focussen met je website, zijn dit op de longtail woorden, of juist op de shorttail woorden. Maar ook bij het opzetten van een Adwords campagne moet je soms een keuze gaan maken tussen de long tail en short tail zoekwoorden.

long-tail-vs-short-tailLong tail versus Short tail

Wat zijn short tail zoekwoorden?

Short tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die heel algemeen zijn met veel zoekvolume. Deze zoekwoorden zijn vaak erg populair waardoor de concurrentie op deze zoekwoorden hoog is. De short tail strategie kent dus veel concurrentie. Mede omdat een short tail zoekwoord over het algemeen meer bezoekers oplevert dan een long tail zoekwoord.

Short tail zoekwoorden zijn dus zoekwoorden waar veel zoekvolume op is en het zoekwoord vrij breed is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan; Vakantie, Auto’s, Fietsen, Hypotheek of Vakantiehuis. Allemaal hele brede zoektermen waar organische maar ook bij Adwords veel concurrentie opzit. Een goed positie hier bemachtigen zal dus een lastige opgave zijn.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn zoekwoorden waar je in eerste instantie niet zo snel aan zou denken en je website op richt. Toch zit er achter deze strategie voor veel sites een legio aan mogelijkheden. Met deze strategie richt je je namelijk op zoekwoorden die meestal bestaan uit 3, 4 of zelf 5 zoekwoorden.

Eigenlijk maak je het belangrijke (short tail) zoekwoord wat breder. Neem bijvoorbeeld het short tail zoekwoord Fietsen. Bij de longtail strategie kunnen hier hier zoekwoorden naar voren komen als ‘herenfiets Batavus’, ‘goedkope kinderfietsen’ of zelfs nog breder als ‘rose gekleurde dames fiets’. ?Op deze zoekwoorden zit natuurlijk veel minder zoekvolume dan op de short tail zoekwoorden. Maar zoals het woord het al zegt, hier richt je je op de long tail.

Wanneer je met een website meer gaat richten op de long tail zou je dus een goede analyse moeten doen naar alle mogelijke zoekwoorden. Deze zoekwoorden moeten dan natuurlijk weer terug komen op de website.
Een long tail zoekwoord levert minder bezoekers op dan een short tail zoekwoord. Maar wanneer je alle bezoekers van de long tail bij elkaar optelt krijgt je vaak net zoveel of soms zelfs meer bezoekers dan via de short tail zoekwoorden. Het maakt dus niet uit of er 100 bezoekers komen via het woord ‘fietsen’ of dat er 100 keer 100 verschillende bezoekers komen via een 100 verschillende woord combinaties.


Interesse in een zoekwoorden onderzoek? Neem contact op!

Invest Online
Invest Online
Auteur: Invest Online

Wij zijn hét full-service internetbureau uit Apeldoorn. Met een team van 40 online specialisten werken we dagelijks voor onze 130 klanten online de beste resultaten te behalen!

Benieuwd waar jouw online kansen liggen?

Ontvang direct 4 bruikbare tips in je mailbox!

Ons adviesrapport ontvang
je als PDF

Bedankt voor je inschrijving! De eerste 4 tips sturen we je direct toe.